Tabung Masa Depan ...

Tuesday, May 14, 2013

Kisah Dosa & Cerita Baligh Adik

Semalam lepak2 petang sambil borak2 dengan Adik
KA kan tengah dok risau pasal kerja sekarang ni.

 
Adik : Umi risau pasal kerja yer ?
KA : Yelah.....
Adik : Umi kena doalah banyak2...
KA : Hrmmm... Nanti Adik doakan sekali yer.  Doa Adik cepat termakbul sebab Adik takde dosa!
Adik : Ye ke, budak2 dah ada dosa jugalah  Umi
KA :  Adik belum baligh lagi jadi xde dosalah !
Adik : Adalah dosa budak2 Umi !
KA : Dosa apa ?
Adik : Yelah, kadang2 tak ikut cakap Umi ke , Abah ke ......
KA : Adik tak baligh lagi jadi xde dosa, tapi Adik pun kena buat benda yang baik2 ajelah tau
Adik : Baligh tu apa Umi ?
KA : Hrmmm.... baligh tu bila Adik dah ada period tu lah, uzur !
Adik :  Oooo.. uzur lah tu yer macam Umi selalu tu !
KA :  Aaaa yelah !
Adik :
  Kalau xde period tu, belum baligh lagilah kan ! Uzur tu periodlah kan ...
KA : Yelah !
Adik :  Oooo.. Macam tu Abah pun xde dosalah sebab Abah x  pernah uzur pun.  Umi ajelah yang selalu uzur !

Adik! Adik ! Satu hal pulak KA nak terangkan balik semua pada dier ! 

DOA ANAK-ANAK KECIL TERMAKBUL 
" Menurut Sayyidina Umar, budak-budak kecil tidak berdosa dan doa  mereka mudah diterima. Begitu juga dengan Rasulullah, kalau jumpa budak kecil, baginda cukup hormat dan sayang sebab anak-anak tidak berdosa.
 Lagipun  anak anak kalau menegur memang ikhlas dan jangan ambil endah tidak endah "

25 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

terima kasih bnyk atas kesedaran ini kak..

Lelaki Ini said...

hahaha... adeyh2! tue la susah jgak ek nak terangkn kat budak2 ni. ehhe

Kakizan Omar said...

Begitulah anak2.. :D

Nieyl said...

hihihi~ketawa kecil jgk la nieyl ble baca entry akak nie...

maria firdz said...

hehe.. budak dh pndai ckp.. gtu lah kan.. hehe.. satu hari adik akn mengerti.. :)

ummuaidan said...

Hahaaha..lawak sungguh adik nie...mmg anak2 yg belum baligh suci dr dosa..

KY said...

eemm..budak2 mcm tulah, dia akan fahami apa yg kita sampaikan, tapi kena caranyalah kan?

Farah Waheda Wahid said...

meaningful entry KA...heee..tapi tu kena terang betul2 kat adik tu... bagi dia faham...he he he... jangan dia confuse sudah...tapi KA mesti lagi expert kan? *_^

Chik Att said...

my elder son tanya .... mcm mana nak tau kata mama cuti. apa tandanya... glupppp .... apa mau jawab ...

Kakzakie said...

Kena terangkan KA biar dia faham betul-betul tak payah selindung sebab adik budak cerdik.

Abah tu special dik. Kalau abah uzur masuk guiness records sayang:)

Mizz Aiza said...

pandai betul adik jawab.. nasib baik KA terangkan kat adik bagi dia faham.. :D

wantie said...

hahaha.. dulu Amirul pun tanya jugak tentang haid kenapa org lelaki tak de.

memang pening jugak. bila ibu tak sembahyang.dia pun mula la nak ngelat jugak...

Khai♥Rin : anies said...

hahahahaha pandai la adik tanya soklan tu ;-)

ALoNa CintamaniszLite said...

seronok melayan keletah adik ye..

nea lopah said...

sweet...pandai adik!

Nizam.Ariff said...

Betul tu...
dan kalau pasal kerjaya, kita sama-sama syugul.. huhuhhu

ZazaMyMoon said...

bijaknya adik..
Bangga Umi dapat anak yang bijak mcm adik..

Sayangku Zie said...

HEHEH macam anak2.. kadang mereka terlebih bijak dari kita...

Haryati Faizal said...

budak2 usia cam adik tu mang suka bertanya, sbb nak membesar kan? kita kdg2 sbg ibu kena standby ngan jwpn...

Bin Muhammad said...

Untungnya lah kalau abah xuzur...xde dosa... Beri sajalah penjelasan tanpa selindung KA...Dia pasti akan faham juga nanti.

Fiza Rahman said...

Ekekeke...adik yg bijak. Kena terangkan betul2 lah kan kak.

are_lin@yu said...

pndai adik eh..petah ckp ;-)

Deqla Manjew said...

hahaha.. adik2.. mcm2... mesti comel jek celoteh dia tu kan..apapun bgs adik ni.. byk tanya sbb rasa ingin tahu....so, kena la terangkan kat dia pelan2...

MargeGoh said...

Comel & bijaklah Adik ni ;)

Mak Wardah said...

adik sgt bijak KA, itulah keluhuran hati kanak2.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...