Tabung Masa Depan ...

Thursday, May 09, 2013

Kisah Misteri : Bertembung Lintasan Putih

Cerita ni kisah KA dulu2, 1st time kerja di KL dulu2
Kira2 hampir 20 tahun lalu
So, pagi2 dengan jalan jammednyer dan transport yang payah nak ada
Terpaksalah memaksakan diri keluar rumah awal pagi dalam 5.15 am macam tu
Menerjah jalan dengan motor yahama untuk ke pekan kecil yang berhampiran
Hanya di sana ada bas yang terawal datang sebelum pukul 6.00 am
Motor akan ditinggalkan di pekan tersebut di hadapan deretan kedai2 kecil
Agar mudah lah bila KA nak balik nanti
Faham2 ajelah bila keluar pagi2 sebelum subuh ni
" Orang kata hantu pun tak balik rumah lagi "
Apalagi perjalanan dari rumah KA ke pekan itu nanti
Akan melalui satu tanah pekuburan betul2 ditepi jalan
Dan terletak di satu selekoh yang gelap tanpa ada lampu jalan
Tapi KA tawakkal ajelah
Pada KA orang yang dah mati, apa lah yang nak ditakutkan
Jadi merempit laju pagi2 dah jadi perkara rutin buat KA
Hinggalah.......
Satu hari,  KA rasa macam x sedap hati aje nak pergi kerja
Tapi malas nak fikir2 sangat ler
Gagahkan diri juga keluar pagi2 tu
Elok2 aje KA sampai ke selekoh berhampiran tanah perkuburan itu
Bagaikan ada satu lintasan bayangan putih melintas di hadapan
Nak tak nak KA terpaksa elak, dan KA terbabas ke kawasan tanah perkuburan
Terjatuh & ....... Pengsan sekejap !
Sedar2 aje, terasa bahang matahari panas atas muka KA
Dan bila KA tengok kiri kanan, yang ada hanya putih batu2 nisan aje
Apalagi, dengan rasa sakit2 di badan, luka2 di kaki & tangan
KA gagahkan juga bangun, nasib baik motor masih boleh dihidupkan
Walau sedikit rosak sana sini
Alhamdulillah umur masih panjang
Kalaulah KA terjatuh di tengah jalan mungkin dah abis nyawa atau cedera dilanyak kenderaan lain
Balik rumah, bersihkan apa yang patut
Ke Klinik dan demammmmmmmmmmmmmmm......
Ambil masa jugalah KA nak keluar kerja pagi2
Hingga suruh Adik KA yang lelaki hantar lepas tu  
Sehinggalah KA dapat kekuatan untuk pergi bersendirian semula !

 ( FRM GOOGLE )
Sampai saat ini, KA sebenarnyer masih tertanya2 lagi
Apakah lintasan putih yang KA nampak pada hari itu !
Apakah itu ??????
 
Selalu KA ceritakan kisah ini pada anak2
Supaya mereka sedar & mengerti
Betapa payahnyer untuk mencari rezeki dan sesuap nasi
Dan betapa besarnya dugaan yang terpaksa ditempuhi
Untuk KA berdiri seperti hari ini !

( N3 AUTO PUBLISH )

22 comments:

suka suka said...

alhamdulillah.. tiada mudarat apa2 kan!.. motor pun masih ada...

Dylla Abas said...

alhamdulillah..nasib baik x jadi apa2 kan..tapi nak tanya juga,apa benda yg melintas dpn KA tu ye..? dah la dekat kawasan perkuburan..haish,seram pula rasanya!

Lelaki Ini said...

owh, sgt amat terlalu scary.
nsib baek pagi masa baca ni.

Khai♥Rin : anies said...

ish ish ish... akk jatuh tu kat area mn?

❤Kamsiah❤ said...

5.15 pagi..ayam tak berkokok lagi hehe...sunyi sepi..
tp saya lagi takut bila terpikirkan kut2 diganggu manusia2 jahat...

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, misteri sungguh. masih ingat ek walau dah 20 tahun berlalu...

QueeN TerataI said...

errr.. apakah? huhuhu

Kakzakie said...

Best KA pandai bermotor..

Syaitan dan jin ada itu kita kena percaya KA sebab ia disebut dlm al-quran. Kakak rasa itulah dia yg mengganggu perjalanan KA pagi itu.

ummuaidan said...

seram jugak tuh ngan pengsan tiba2 bangun tengok batu nisan...apapun alhamdulillah KA selamat & tidak serius eksiden tuh...

Deqla Manjew said...

deqla suka baca kisah2 seram camni.. wlupun takot sebnrnya.. kehkeh.. yela kan.. lintasan putih apa tu??? apapun mujur KA selamat.. sampai dah cerah eh KA baru sedar.. naseb baik masa tgh pengsan tu xde apa2 lg yg jadi.. huhu

eima said...

tak de org lalu lalang ke jln tu takan la tak de org nampak KA tergolek kat ctu ??? hmmmm kesian

aTieYusof Family said...

erk! seram juga ye KA...
belum pernah mengalami situasi spt ini...klu kena tak tahu lah mcm mana..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

mak aihhhh, pengalaman tak boleh dilupakan seumur hidup..

NM02 said...

KA... nasib baik masa sedar matahari dah terik... klu masih keadaan gelap ape cerita la ye...

seram ai tauuu

Bin Muhammad said...

Pengalaman yang bukan semua orang ada, bersyukur selamat tapi pengalaman itu amat berharga!
Done klik2 nuff :)

Raudzah Zahari said...

Wah nostalgianya kisah KA..dah lama ya..part seram tu tak mungkin semua orang lalui kan..tak boleh imagine kalau kita yang lalui semua ni..

wantie said...

T pernah nampak api panjang terbang. masa tu time nak pergi sekolah. bila balik sekolah ok lagi.

pas tu nakpergi ke kelas fardu ain, T jatuh basikal terus masuk longkang besar kat tmpat t nampak api terbang tu la.

kalau kelibat putih tu belum pernah lagi.

kalau T la bukan setakat tertanya tanya. naiks eram pun hado..

Haryati Faizal said...

seramnye... kiranya KA tergolek jatuh tu takde org perasan la... siannya KA ms tu...

hainom OKje said...

Emmm alhamdulilah.....tak pernah kena harap tak kena.....hehe..
Boleh tahan jugak KA ni yeh....kaki rempit!

n O e s u h a i m i said...

sampai matahari dah kuar baru KA sedar?? org x perasan ke KA pengsan kat situ?? mmg seram..

Mrs Velentine said...

erm penuh misteri ni kak

Fiza Rahman said...

ALhamdulillah tak apa2 yer kak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...