Tabung Masa Depan ...

Monday, May 13, 2013

Makan Buah Nanas Dulu !

Memang dah jadi kebiasaan KA, Mesti nak makan buah2an dulu
Baru leh nak makan apa , So, tengahari ni layan buah2 ni
Sebelum cari nasi ! 
Asyik nak pulun mangga & nanas ni
Cicah dengan sambal kicap macam kat bawah ni aje tekak KA sekarang ni ! ....


Buah nanas ni memang bagus kan! Menurut WIKIPEDIA..

Nanas mengandungi khasiat vitamin A, B1 dan bromelain (digunakan untuk melembutkan daging). Ia juga mengadungi asid sitrik yang berkesan untuk menghilangkan lemak dan menguruskan badan.

Dan Dari Segi Perubatan

Buah nanas boleh dimakan atau dibuat jus minuman untuk mencuci tubuh, melawaskan buang air kecil, merangsang penghadaman, sakit kerongkong, masalah hati dan demam kuning. Air nanas muda sesuai digunakan untuk rawatan pelbagai penyakit paru-paru dan juga untuk membunuh cacing dalam perut. Nanas bagaimanapun tidak sesuai untuk ibu yang mengandung.
Nanas juga dipercayai mampu & boleh merawat barah. Dua molekul daripada nanas menunjukkan hasil yang baik bagi melawan pertumbuhan barah. Antara kajian yang sedang giat dilakukan adalah berkenaan dengan kandungan bromelain dalam nanas yang didapati dapat mengelak barah.Salah satu molekul yang dikenali sebagai CCS menghalang protin yang dikenali sebagai Ras dan satu lagi yang dikenali sebagai CCZ mengukuhkan sistem imuniti badan pesakit bagi melawan sel barah. Buah ini mempunyai kandungan vitamin A, B, dan C yang tinggi.

Apapun memang sedap pun buah nanas ni !!!!!!!

34 comments:

KY said...

dah lama tak makan asam2 ni..

maria firdz said...

dah lama tgglkn nanas sbb kalau mkn kang semput... trus dh tak mkn nenas... tapi dulu mmg suka mkn nenas.. huhu...

Farah Waheda Wahid said...

buat masa sekarang... berpantang dari buah nanas.... until further notice...he he he...tapi sedap...kalau x rasa gatal kat lidah...

mama aryan said...

saya pun suka nenas,tp sejak pregnant ni stop dulu makan nenas,kecuali masak lemak nenas

Fiza Rahman said...

Sedapnya. Tapi saya tak boleh mkn nenas byg sgt. Nanti sakit lidah.

N.Aima K said...

salam ziarah KA lama nda singgah sini..sbb masih dalam pantang :)

AyueJean AJ said...

Sedap ni....
Letak kicap ngan asam....
Memang slruuuppp... =D

Nurzakiah Hanum said...

nyum2

wantie said...

suka nanas bali. manisssssssss

❤Kamsiah❤ said...

kalau ada diabetis...nenas tak boleh dimakan byk2..:)

Rai Ourkizuna said...

aduuu..kecur air liur dibuatnya.. saya pun suka nanas..

Amanda Suria said...

Buah nenas juga kaya dgn potassium. .cuma bahaya utk yg preggy early stage

Nizam.Ariff said...

akusuka nanas yang keick tapi manis tu.... apatah nama dia..

Herma Julianny said...

teringat zaman di maktab dulu..
sebelum makan nasi, mesti cari buah..
tapi skrg ni susah nak jumpa buah.. T_T

eMMe said...

tgh hari tadi makan gak buah
tapi buah pisang tu dah digoreng..
'pisang goreng', hehehee....

Cikda said...

salam KA, cikda ni ada phobia makan nenas pasal takut lidas bole? hahah phobia dari kecik hingga ke beso (tua) dah ni pun tak suka makan nenas pasal takut lidas.. hehhe.. buah2 lain, semua cikda bedal..

JaSSNaNi said...

sedapnya nanas... waktu nani sblm ngandung hari tu mmg hari2 nani makan nanas.. lepas dah diagnos pregnant baru stop makan nenas sampai skrg.. hehehe

Deqla Manjew said...

deqla dah lama x mkn nenas.. sejak dah kawen rasanya.. takot jugak kot2 lekat.. huhu...

Ratu Hatiku said...

Sedapnya nenas... dah lama x mkn.. Selalu tau mkn jerk xtau pun khasiat nenas nie.. Tq sharing KA :D

ieda immi said...

adessss terliur lakk huhuh

Sayangku Zie said...

sedapnya KA.. terliur sudah

Bin Muhammad said...

Terliur pula petang2 ni hehe
Done nuff2

LYAfrina said...

my febret.. selalu order jus nanas.. sedappp

Rinna said...

Info yang menarik..

Saya suka nenas madu.. sebab kalau makan lidah tak de laaa rasa cam pedih2 gitu.. :)

ANIM said...

banyak2 buah, buah nenas saya tak pandai makan begitu saja tanpa dimasuk dalam rojak atau laksa. tak tahulah mengapa...lidah rasa semacam saja

izan mama mia said...

saya pula mkn nenas ni hujung bln... sementara tunggu bendera merah...bg lancar alirannya...ehe..satu kaedah merancang juga

ALoNa CintamaniszLite said...

nenas ni..potong2 cicah kicap punnnn dh sedap....adoii

Abil Fikri Ahmad said...

Lama tak makan nenas ni..esok nak cari la..

Anonymous said...

asmkm
bhgn yg mengandung bromelain adalah empulurnya
.utk effect yg berkesan kena amik concrntrate extract .

wasalam

MystoryPic said...

Sekarang ni sangat susah nak cari nenas... bila makan tak sakit lidah..

boni kacak said...

saya trauma makan nanas.. sebab dulu pernah gatal2 lidah lepas makan nenas ni

nea lopah said...

nenas dgn kicap lada...mabelessss

Haryati Faizal said...

sedapnye KA.... kecur air liur

MargeGoh said...

Hmmmp sedapnya....teringin makan mempelam masam tumbuk yang dicampur cili padi & belacan segar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...