Tabung Masa Depan ...

Tuesday, July 09, 2013

Antara Khasiat Ulam Kegemaran Adik

Adik bab2 sayur ni memang no. 1
Dari segala jenis sayur
Sampailah ke ulam2an Adik memang suka
Petai mengungguli carta teratas pilihan Adik 
Pencinta Hijau macam Umi dier juga he he he
Yang ini kacang botol depan rumah
Memang tengah lebat berbunga & berbuah
Seronok sangatlah Adik
Boleh buat ulam makan nasi bercicah budu
Bulan puasa nanti tu !
Rangup macam keropok aje kata Adik  
 

Cara penanaman kacang botol ini pun mudah sangat
Yang penting bila benih dah mula bercambah
Kena siap sediakan pancang macam ni
Sebab pokok kacang botol ni jenis yang menjalar gitu !


Kalau ditanya En Hubby
Apa yer khasiat kacang botol ni ?
Tak sudah2 jawapannyer buat ulam untuk awet muda ! 
Terpaksalah KA g rumah En Google kejap terjah tengok
Khasiat kacang botol ni yang antaranyer :- 

- Kacang botol muda mempunyai banyak kalsium,besi dan vitamin A.
-Ia mempunyai banyak protein.
-Daunnya mempunyai 5-7% protein,vitamin A,vitamin C dan garam galian.
-Kandungan asid amino kacang botol adalah sama dengan kacang soya.
-Kacang botol dapat mengubati serangan demam campak.
-Akar kacang botol dapat mengubati penyakit vertigo.
-Air bancuhan daun kacang botol dapat digunakan untuk mencuci mata yang bengkak dan bisul yang bernanah.
-Daun kacang botol ini juga boleh dimakan untuk mengubati ulser kulit.
-Kacang botol mengandungi 30% kandungan karbohidrat.

( N3 AUTO PUBLISH )

35 comments:

faraherda.razalan said...

Kcg botol tu klu digoreng dgn cili api ngan ikan bilis atau dibuat perencah nasi grg, pehh!! Sedap KA!

Nurzakiah Hanum said...

ulam2 sedap2
awek muda

ummiross said...

Bagusnya adik, suka ulam2, baik untuk kesihatan.
Selamat menyambut Ramadhan dan menjalani ibadat puasa buat KA sekeluarga.

aTieYusof Family said...

Bagusnya adik suka makan sayur..budak2 skrg ramainya tak mau makan sayur..hehe..
suka ulam.. awet muda..

Bin Muhammad said...

Antara kegemaran saya juga, buat kerabu...nyum! nyum!

Dah klik2 juga...semoga murah rezeki.

zakirasli .. said...

Kacang botoi ni klau buat goreng dgan telur pn sodap!!

ejulz said...

nampak segar.. :)

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, pandainya adik makan ulam. dah besar2 ni sheila jarang dapat makan ulam, sebab kat rumah mak je ada makan ulam2 ni :)

aizamia3 said...

sedap.. semua ulam2 feveret ai termsuk kacang botol ni.. ;)

beta kupu said...

Bgs adik kecik2 dah minat makan ulam!....Sy pun minat kcg botol jgak! kirim ckit bley KA? haha

QueeN TerataI said...

kacang botol mmg feveret... ;)

BUNDA a.k.a KN said...

kacang botol, sedap dimakan mentah ataupun digoreng...

lieyalatif said...

bagusnye anak KA suke mkn ulam nie...budak2 selalu nye tak suke mkn sayur mentah...bagus laaaa..

salam ramadhan buat KA sekeluarga...semoga ramadhan kalini memberi keberkatan kepada kite dan kite mendapat rahmat dari NYA...in sha Allah.....

adrianna syaz said...

Baru je sya semai smlm benihnya KA.mmg suka pokok mnjalar..kalau kat sini..kami pnggil kacang kelisa..:D

Nurfaezah Abdullah said...

fae pun suka makan sayur esp sawi and baby kailan ^^ petai erkk

Rose Azadir said...

Salam, sy follow blog sis n sis follow blog sy yer...jemput masuk ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com untuk mendapatkan harga istimewa untuk produk Shaklee. TQ for your support.

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedap2... cicah ngn smbl..mmg pergh!

Rosmiza Ali said...

Mieza pun suka wat ulam kacang botol ni.. Nak2 pulak kena yang muda2 tu. Cicah budu.. Pergh! Nangis.. Hehe..

Kakzakie said...

Oh.. pandai adik berulam bagusnya. Kakak pun suka ulam kacang botor ini KA. Betul kata adik rangup macam keropok:)

Selamat berpuasa utk KA dan keluarga.

ummuaidan said...

Selamat menyambut puasa yer KA sekeluarga..nanti report tau adik penat giler ker tak first day posa..hehehe...semoga puasa tahun nie yg terbaik yer...

Noor said...

sedap nih..cicah sambai belacan!!heheh

mama aryan said...

salam KA...

wah bagus adik ni suka makan ulam.
saya pun suka makan ulam kacang botol ni..

ct rahani said...

sedapnya KA.. feveret sy jugak nih.. makan mentah2 cicah budu.. mertua lalu depan mata pun x nampak gamaknya.. ekekeke.. :)

* salam ramadhan utk KA sekeluarga..

Farah Waheda Wahid said...

kacanb botol salah satu ulam kegemaran Farah kakak KA...tapi suka colek dengan sambal belacan... yummylicious...

eima said...

byk juga khasiatnye kan ... mcm2 ...

bgsnye budak suka mkn ulam jrg tu nk jumpa

Rinna said...

Bestnyaa dpt petik2 ulam fresh2 gitu.. :)

Deqla Manjew said...

bagusnya adik suka mkn ulam..sama la dgn aunty deqla ni dik..!!

Cik Kay Jue said...

Bagus la kecik2 lg da pndai mkn ulam... ckj jureng sikit mkn ulam2 ni.. :P

wantie said...

eh..sama mcm Amirul la. dia pun suka jugak kacang botol ni.

tapi kan KA, dulu T sakit batu mereyan sewaktu keguguran anak ke dua. Mertua T kata, makan Ubi kacang botol ni la penawarnya..

susah benar nak jumpa ubi kacang botol ni tau.

Mizz Aiza said...

banyaknya khasiat kacang botol ni.. aiza pun suka makan dibuat ulam.. rangup je..

Khai♥Rin : anies said...

bgs la adik ni...ank siapa ni yek ;-)

hainom OKje said...

Adik ke kecik lagi? Dah pandai makan ulam! Bagusnya KA... Suka okje dengar!

Fiza Rahman said...

Pandai adik makan ulan ni yer kak.

Dah lama tak mkn kacang botol. Memang sedap klo mkn ngan budu.

Noe said...

bagusnya adik..kecik dh makan ulam...makcik yg tua bangka ni pun liat nk makan ulam2...dulu ada gak tanam kacang botol...memang cepat merebak pokok ni...senang nk jaga n banyak lak tu hasilnya..

Raudzah Z said...

kita pun suka makan kacang ni KA..buat kerabu or makan dengan mayonnaise..sedap

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...