Tabung Masa Depan ...

Tuesday, July 09, 2013

Bila Angah Terkenang2 Menjelang Ramadhan

Semalam balik dari sekolah
Angah duduk borak2 tepi katil di bilik KA
Sibuk bercerita kenangan ramadhan waktu disekolah
Dulu2 ada seorang budak katanyer
Rajin sungguh dier jual cupcake di sekolah
Habis bilik guru dan kelas kawan2 dier terjah
Tapi memang berbaloi lah
Masuk bilik guru penuh satu plastik dengan cupcake
Keluar je dah kosong laku dibeli semuanyer
Bukan sebab guru2 kesian & bersimpati 
Tetapi sebab cupcake coklat moist buatan mak dier memang sedap !
Yang peliknyer Angah kata, cupcake yang besar harge nyer 1.50
Pek yang kecil harganyer 2.50..... biar betul budak tu!
Angah antara yang selalu beli  juga
Ada sedikit simpati tetapi memang nak puji cupcake budak tu terbaik !
Kadang2 dalam bas pun sebelum sampai sekolah
Pada makcik2 pun budak tu siap promosi lagi kata Angah..
" Makcik2 nak beli cupcake mak saya, sedap ni ! "
 Tiba2 ,Adik yang baru habis mandi nak bersiap ke surau menyampuk
ADIK : " Apa, dier panggil Angah, makcik !... "
ANGAH :  " Bukanlah, kalau tak tau cerita jangan sibuk nyampuk ! "
ADIK :  " Ala cakap sikit pun nak marah !"
Angah sambung lagi cerita
Tahun ni tak merasalah cupcake budak tu lagi
Sebab dier sekeluarga dan pindah balik ke kampungnyer
Tak tau lah atas sebab apa !
Teringat2 Angah dengan cupcake yang sedap tu 
Lagi2 bila nak bulan puasa !
ADIK : " Angah2, budak yang jual cupcake tu hensem tak ?"
ANGAH : " Hensem sgt..... pendek & muka petak kotak, boleh ! "
ADIK : "Eee Angah ni, tak baiklah cakap macam tu !"
KA : "He He He. Dah siaplah Adik, nanti lambat nak pergi surau . 
 Sibuk nak dengar cerita orang aje !
ADIK : "Yelah2 !" 
( GOOGLE IMAGE )
Kagum juga KA dengar cerita Angah ni. 
Tanpa segan dan malu 
Budak tu menjaja cupcake buatan ibunyer
Kepayahan mencari rezeki dan mendapatkan wang itu
Terkadang hanya yang mengalaminyer saja yang tau kan !
Apapun, bersyukurlah anak2 kita
Walau hidup tidaklah semewah mana
Masih mampu kita sediakan seadanyer
Tanpa perlu membebankan mereka !!!
Dan pada budak itu sekeluarga,  Dimana pun mereka berada
Mudah2an mereka sejahtera & dibawah lindungan Allah swt jua hendaknyer ...
 

36 comments:

D Yatie said...

Saya pernah tolong mak jual nasi lemak kat sekolah. Kat kampung. Dan itu sebenarnya yang menjadikan diri saya sekrang.

Nurzakiah Hanum said...

amin

ejulz said...

betul tu.. syukur dgn apa yg telah dianugerahkan olehNya.. tabik dgn adik tu.. kecik2 dah pandai cari rezeki.. :)

AnneRaini said...

saya kagum dgn org yg gigih menjual ni sbb sy mmg xde bakat langsung.

Teena Tna said...

Gigihnya adik tu membantu ibunya mencari rezeki...

Rinna said...

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan dan Selamat Berpuasa utk KA sekeluarga..

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

Org yg rajin tlg Mak juai kuih ni sure berjaya nnt
Sbb x mudah give up gituew
Lebey belajaq menghargai

Deqla Manjew said...

mak deqla x penah lak berniaga bulan puasa.. tp mak deqla berniaga nasi lemak la pd hari2 biasa.. deqla tlg jugak..siap jaja kat sekolah rendah dulu.. cikgu la slalu order.. hihi..

petrasis1 said...

I like.. :-)

::NureeN:: said...

mmg kagum..
bdk2 skrg bkn sng nk jumpak yg nk jual2 mcm tu kan..
alasan malu la, segan la..
klau sedap, mmg nureen pon nak hehhe

onlajer said...

Kagum juga dengan budak penjual cupcake itu.

JunAina said...

Ingatkan zaman dulu2 ja anak2 terpaksa baut kerja tolong mak bapak, zaman sekarang pun ada jugak. Tapi...anak2 spt ini selalunya bakal berjaya di masa hadapan.

Acik Erna said...

kalau dah pandai memasak..In syaa allah mudah mencari rezeki walau dimana pun kawan angah berpindah

Papa Mifz said...

selamat berpuasa buat akak sekeluarga yer...;)

lizz said...

rajin dier tolong maknyer..
bakal usahawan berjaya tu...
Selamat menjalani ibadah puasa …..
semoga kita sambut ramadhan kali ni dengan penuh iman dan taqwa..

❤Kamsiah❤ said...

kebanyakan anak2 malu utk brjualan mcm tu...hanya yg tahu susahnya utk dapat duit,sanggup melakukannya..

selamat menunaikan ibadah puasa...sama2 kita mengejar ganjaran yg dijanjikanNYA..

Myra Jay said...

Jadi pengajaran buat budak2 lain bagaimana budak tu tanpa malu menjual cake..

tp tula konpius gak kek besar RM1.50, pek kcil RM2.50.
mungkin pek kcil tu ada beberapa cupcake kot kan

Sayangku Zie said...

Alhamdulillah... semoga anak2 kita..mengenang susah payah kita

mama maman aka yana said...

bagus sungguh bdk tuh menolong ibunya.. mana ada anak2 skrg nak menjaja kuih cam dulu2 kann.. malu la konon..

Ema Johari said...

demi sesuap nasi utk keluarga...

wantie said...

tak semua anak anak dilahirkan ke dunia ini bernasib baik. Ramai yang pernah hidup susah cuma cara dan perjalanannya saja yang berbeza..

siapa kita hari ini bergantung kepada siapa kita sebelum ini.

Eye_nee said...

Sebahagian kehidupan manusia yg ANGAH temui...yg manis sedap indah begini akan sentiasa dikenang..tak mustahil 10 thn akan dtg ANGAH masih mampu mengulangi cerita ini lagi....

Mizz Aiza said...

gigihnya adik tu demi membantu keluarga menambah pendapatan..

Asyifa Mustaffa said...

kcik2 lagi dah ada smngat berniaga...bagusnya...
msti sedap sngt tu...smpi habis berjual...

Khai♥Rin : anies said...

d mn ada kemahuan d situ ada rezeki

Ummiarissa Mahdi said...

bila KA sebut budak jual cup cake tu,teringat juga anak saya,saya pun ada juga suruh dia jual kuih dan kek di sekolah...memang laku...mesti terbaikkan..hehehehe...saja saya suruh dia tahu betapa susah mencari duit..

hainom OKje said...

Betul KA.....salute dgn budak tu sanggup jualkan kuih tanpa rasa malu demi sesuap nasi!

Kancil 8349 said...

ammiin

ummiross said...

Moga2 budak yang jual cupcake dan ibunya dimurahkan rezeki, makin maju dalam perniagaan ditempat baru.
Seronok dengar celoteh anak2 KA, hehe..

Salam Ramdahan KA, selamat menjalani ibadah puasa ye.

With Julia said...

Ya, Allah sgt terkesan di hati.........angah, benar2 membuka pengalamn umi QI semasa kecil....ye nanti umi Qi cerita dlm blog umi Qi tau :)

Ummu Amar said...

amiin...

salam ramadhan..sy singgah di sini :)

jom singgah di http://ummuamar.blogspot.com

are_lin@yu said...

alhamdulillah moga mrah rezeki bdak tu dan maknya..

Fiza Rahman said...

Sedih lah plak membacanya. Demi mencari rezeki kan.

Noe said...

budak yg jual kuih tu...pasti berjaya suatu hari nanti..in sha Allah...semoga mereka anak beranak dimurahkan rezeki...

Raudzah Z said...

Alhamdulillah..kecil-kecil dah pandai cari rezeki sendiri. beruntung mak dia..

Maria Firdz said...

Bgusnya mak dia ajar hidup susah... Teringat juga msa sy kecik2 dulu bila baca kisah cupcake nih.. Sy dulu jual jeruk buah je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...