Tabung Masa Depan ...

Friday, July 05, 2013

Bila Jantung Pengganti Daging

Jantung bukan sebarang jantung, tapi jantung pisang...!
Siapa suka makan jantung pisang.  
Selain sedap direbus dan makan bercicahkan sambal belacan, 
ianyer juga sedap kalau dibuat sambal, gulai mahupun dimasak menu teresek.
Kalau waktu berpantang tu, makan jantung pisang juga
Dapat memperbanyakkan air susu badan kita !

 ( Jantung pisang tepi rumah bagi yang tak kenal jantung pisang yer !  hehehe )

 Dan bersempena bulan Ramadhan ni nanti
Elok juga kalau kita sesekali tukar menu lauk berjantung pisang sebab katanyer :-

- Jantung pisang boleh membuatkan kita rasa kenyang lama
- Jantung pisang mengandungi karbohidrat, protein, mineral, 
mahupun vitamin serta punya serat yang tinggi .
- Bagus untuk pesakit diabetes, serta dapat mengurangkan risiko stroke
 & penyakit jantung !
- Bagus untuk sistem pencernaan kita juga !

So, boleh kurangkan daging dalam menu kita
Dan gantikan saja dengan jantung pisang ni yer !
 KA memang suka sangatlah !....

24 comments:

Nurzakiah Hanum said...

best nie

ZazaMyMoon said...

pergghhh masak lomak pun sodap ni KA ;)

AnneRaini said...

suka jantung pisang...sedap!

adrianna syaz said...

KA.mak sya slalu pg cri jntung pisang hutan..mak cakap lg lemak dr jntung pisang biasa ni..

Sue-Rya Qistina said...

saya selalu wat jantung masak kari. husb pun suka. masak tu main belasah je sebenarnya. tgk2 sedap pulak

Mizz Aiza said...

aiza jarang makan jantung pisang.. elok juga jika berbanding dengan makan daging..

- AZIE - said...

rasanya mcm mana ye kak..sy xpernah mkn

Noe said...

x berapa suka...tp byk je khasiatnya

Daddy Ziyyad said...

buat ulam..mmg terbaik kan KA!

KY Atie said...

KY tak makanlah KA...hihih

beta kupu said...

sy pun suka jugak makan jantung pisang ni tp xtahu plak rpanya byk khasiat dia!!...tq KA for sharing1

Rasp said...

oooooo paberet i ulam jantung pisang.....
kalo dijadikan masakan i kureng suka lak...

Mimi Azirah said...

sy xmkn jantung pisang...huhhu

wantie said...

paling suka kalau buat ulam.

tapi sekarang tak boleh makan. pantang kejap.

Khai♥Rin : anies said...

dulu ms kecik byk pokok pisang blkg rumah.jantung pisang ni sedekah je x larat nk mkn ;-)

Kakzakie said...

Kakak pun suka jantung pisang KA. Tempat kakak ada jual seringit satu. Rebus makan cecah dgn air asam sedap!

Asyifa Mustaffa said...

perkongsian yg baik...x tau plak sy jntung pisang bole tmbh susu bdn....kena mkn la cmni...
tp x pe...sbb sy suka rebus gitu je...cicah sambal belacan...mantap...!

eLL said...

KA, tajuk suspen sungguh. haha. ingatkan jantung ape tadi

Fiza Rahman said...

Rebus pastu cicah ngan cili kicap / sambal belacan....sedapnya.

Kella said...

KA! love u.. thanks datang singgah blog.. =)

Deqla Manjew said...

teringat arwah ayah..dia suka sgt mkn jantung pisang.. .huhu

ummuaidan said...

jantung pisang buat teresek sedap tau..:)

ayut said...

ayut suka jantung pisang ni celur mkn gan air asam....sedap...lame dh tak mkn sbb pkok pisang pon takde dh kat umah...huhu

kay_are said...

sedap ke jantung pisang? tak pernah try makan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...