Tabung Masa Depan ...

Tuesday, July 02, 2013

Tau Tak Apa Itu Nanas Kerang ?

Seriously, KA pun tak tau pokok ni dipanggil Pokok Nanas Kerang...
Pokok Bunga Nenas Kerang Besar atau Bunga Kerang Besar 
ialah pokok herba yang berasal daripada Mexico. 
Nama lainnya Reo Ungu Besar, Larger Rheo (Inggeris), Ham Kak Fa (Kantonis).
Tinggi pokoknya boleh sampai kira-kira 50 cm.
 Permukaan bahagian atas daun berwarna hijau dan bahagian bawah daun berwarna ungu. 
Daunnya lurus dan panjang daun kira-kira 30 cm. Daun dan bunganya ada nilai perubatan.
Ha, ada nilai perubatan tu yang sangat2 menarik kan !
( EHSAN GOOGLE )
Antara khasiatnyer yang KA baca adalah : -

1.  Untuk Muntah Darah
Rebus daun segar 10 helai atau 25 kuntum bunganyer
Campurkan dengan gula batu & diminum

2.  Untuk Hidung berdarah/Sakit Kelenjar
Rebus 20 gram daun dan minum airnyer

3.  Untuk Batuk & Selesema
Rebus 20 - 30 kuntum bunganyer dan diminum air rebusannyer.

Moga2 bermanafaat untuk semua  yer !

Sumber : Agrobiz, Utusan M'sia

29 comments:

Qashmere said...

Baru tahu hal ni. Thanks share...

Qashmere said...

Baru tahu hal ni. Thanks share...

Mrs Velentine said...

selalu dengar yang bahasa kantonis sebab drg guna campur masakan kan

nuyui a.k.a miss YUI said...

byk khasiatnya ea..

Bin Muhammad said...

Salam,
Baru teman tau namanye....Ada khasiat juge pokok ni rupenye...Nice sharing :)

nea lopah said...

ooo..tak pernah jumpa pokok nenas ni.

ZazaMyMoon said...

petua hebat ni.. thanks KA ;)

Bitt (double IS) said...

owhh memang tak pernah tau pon sebelum ni la...good info

Farah Waheda Wahid said...

thanks for sharing kakak KA... baru first time tau ni...dan baru first time baca...banyak juga khasiatnya...

eima said...

tak penah tgk pokok ... pokok hiasan ke ni

NM02 said...

tengkiu KA sharing benda yang bermanfaat ni

Ema Johari said...

tak tahu..dan baru tahu...thanks KA

wantie said...

bukan KA je tak tau. T pun tak tau jugak.

ooo.. utk hidung berdarah pun boleh ek. kalau T dodulu sumbat daun sireh je.

Asyifa Mustaffa said...

oh...! pestime dgrnya....

KY Atie said...

KY pun baru dengar, susah sikit kut nak cari pokoknya

azievee said...

Ada ker buah nenas nyer...hihihi..nama je ekkk

ALoNa CintamaniszLite said...

nenas ni mcm2 jenis ye...

zakirasli .. said...

wah, ada rupanya nanas kerang ni.. tak tau pn selama nih.

lizz said...

tak tau pun ader pokok nenas kerang ni...

Busyra Bt Takiyudin said...

first time dngar. nice sharing

Deqla Manjew said...

selama ni sangka nenas ni tajam je kan.. rupanya ada gak nenas yg byk khasiatnya... ;)

Maria Firdz said...

Owh... Mcm pernh tgk..

Fiza Rahman said...

Pertama kali dgr kak.

Fiza Rahman said...

hishop & save 22.

Empayar Utama said...

Kena tanam banyak baru dapat banyak daun/bunga. Daun nenas biasa tak boleh ke? Yang tu memang banyak

Amanda Suria said...

Pertama kali dgr ni ..

Raudzah Z said...

Kat mana rupa kerang tu KA...kita bayangkan dia bulat macam bentuk kerang..

aNa said...

pokok ni juga penawar penyakit kencing manis. ambil daunnya, rebus dan minum airnya. ayah saya dah lama amalkan dan Alhamdulillah, kencing manisnye terkawal.

CeriaComelHidupku.. said...

laaa.. melambak-lambak kat rumah sayang sampai buang-buang.. baru tau.. alhamdulillah..menfaat ilmu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...