Tabung Masa Depan ...

Friday, August 23, 2013

Berpuasa Ketika Tetamu Bertandang

HUKUM MERAIKAN TETAMU

Soalan

Salam..ketika menunaikan puasa sunat syawal saya menerima tetamu yang datang beraya. 
Mana lebih afdal sama ada saya berbuka puasa untuk meraikan mereka atau meneruskan puasa 
tetapi tetap menghidangkan makan dan minum serta melayan tetamu seperti biasa. 
Ada kalangan kawan-kawan saya mengatakan layan tetamu itu wajib 
manakala puasa itu sunat sahaja maka wajib berbuka bagi menjaga hati para tetamu. 
Dan bagaimana pula jemputan untuk rumah terbuka raya 
semasa kita sedang berpuasa sunat syawal?

Ehsan Google )

Jawapan

Wassalam,
Jika tetamu datang ke rumah sebelum Zuhur, adalah lebih baik jika anda berbuka 
dan melayan tetamu tersebut. namun, jika tetamu datang selepas Zuhur, 
adalah lebih afdhal jika anda meneruskan puasa sunat yang dikerjakan.
Walau bagaimanapun, kebanyakan masyarakat Islam pada hari ini telah sedia maklum 
mengenai amalan puasa enam di bulan Syawal. Dari itu, jika anda meneruskan puasa pun 
adalah tidak mengapa. 
Wallahu 'Alam.

32 comments:

Dylla Abas said...

a ah kak..sy pun ada terbaca mengenai isu ni..mcm tu jgk la jawapannya..apapun,tetamu yg datang tu memang kita wajib utk layan diorang :)

nuyui a.k.a miss YUI said...

oh mcm tu..ok..

Nurzakiah Hanum said...

salam jumaat yang indah
singgah sini kejap..

eMMe said...

Terima kasih KA, atas penerangan itu, utk tambah ilmu pengetahuan kan.. tak tahu jadi tahu...

beta kupu said...

tq 4 ur info KA...=)

attyfir said...

thanks..gud info

Fiza Rahman said...

Good info. Thanks for sharing kak.

Qashmere said...

Terima kasih berkongsi yang ini

wantie said...

memang betul. kebanyakkan masyarakat dah faham. kalau nenek T raya kedua dah start puasa 6.

kalau T ni.. dah start kerja, start la puasa 6 tu.

bila nak raya ni KA?

Aishah Jahirah said...

sekarang ramai yg tengah berpuasa enam..yg dah raya pun ada...:)

ummuaidan said...

oh begitu yer hukumnya...kdg bila dah puasasyg nak buka kan..

Maria Firdz said...

nice sharing... :)

ZQ Batik said...

thanks! good info...

Haryati Faizal said...

tq share maklumat ni....kdg2 kita confuse jugak...

Rai Ourkizuna said...

oh.. tq sharing..

Raudzah Z said...

Persoalan yang selalu jadi tandatanya kan KA..tapi mungkin ramai yang dah biasa kot so tak heran sgt kalau ada yang berpuasa..tapi kalau ada jemputan tu mungkin ada baiknya dipenuhi, tambah-tambah kalau masih awal syawal kan..

Vee said...

tetamu faham klu kita kata sdg puasa 6 ...

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

terima kasih dia ats perkongsian ni KA.. baru aiza tahu.. selamat menunaikan puasa 6 di bulan syawal.. :D

Ema Johari said...

Islam ini mudah dan indah

Knor said...

tq mengenai ilmu ni...

knor tak habis lgi ganti puasa ni..berbaki dua hari..

Deqla Manjew said...

owh mcm tu.. lepas ni dah tau la kalo nk puasa sunat.. terima kasih sudi berkongsi.. kalo tak, smpai ke sudah xtau...hihi..

yan's cottage said...

selamat hari raya KA....

SO disini baru kita faham bertapa mulianya tetamu...kan..?

Ibu Lala said...

Singgah sini. Tak sabarnya naj cuti esok kan.

Tihara said...

tetamu tetap dilayan :)

Chic Na said...

ok.. baru tau.. tq..

klik2..

ALoNa CintamaniszLite said...

Betul...mmg orang paham tentang pose 6 ni.

ALoNa CintamaniszLite said...

Betul...mmg orang paham tentang pose 6 ni.

Bin Muhammad said...

Jawapan kpd persoalan yg sering menjadi tanda tanya...semoga segalanya telah terjawab, terima kasih KA

Cik Kay Jue said...

thanks for sharing KA

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Tima kasih kak sharing psl ni...gud info

intanfirdaus247 said...

betul tu kak KA ..kebanyakan masyrakat da faham ..

Tetamu Istimewa said...

Terima kaish perkongsian ini. Moga dapat pemahaman dari penjelasan ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...