Tabung Masa Depan ...

Thursday, August 01, 2013

Bila Adik Bercerita Kisah Sedih & Sedekah

Rasanyer kalau yang dah biasa baca Blog KA
Pasti akan tau banyak cerita Adik
Bab2 sedekah & derma2 ni Adik memang No. 1
Kalau ada yang memerlukan aje
Cepat aje dier menghulur bantuan
Dan yang ini pulak kisah semalam
Balik2 dari sekolah berpusing2 dier cari orang satu rumah
Minta derma untuk salah seorang rakan sekelas dier
Yang baru kehilangan ayah 
Bila KA tanya : Kenapa Adik sendiri tak sedekah ?
Jawab Adik :  Adik dah bagi masa kutipan derma di sekolah
Tapi yang ini Adik nak beri lagi
Yang ini sedekah, kan dah nak raya ni
Bolehlah kawan Adik tu beli baju raya nanti !
Siap tulis di depan sampul surat derma tu macam ni...
 Bila KA tanya : Kenapa ada 4 orang je ?
Adik jawab : Sebab dier 3 beradik, campur emak dier  4 lah sebab Ayah dier dah meninggal !
Siap kira berapa kutipan duit yang ada & terus masukkan dalam sampul tu 
KA tanya lagi :  Cukup ke banyak tu ?
Adik :  Takpelah ni Adik tolong tambah2 je ! Yang penting kita ikhlas kan...
Lepas tu sibuk suruh KA tolong gamkan di belakang sampul
Dan KA ternampak pulak catatan Adik yang ini ....
KA tanya lagi : Kenapa lukis gambar orang senyum kat belakang ni ?
Jawab Adik :  Untuk menceriakan dierlah Umi, Kesian Hannan dier mesti sedihkan !
Adik nak bagi dier esok pagi kat sekolah nanti ! Bagi dier ceria sikit...
Terharunyer rasa ada anak punya hati seikhlas ini....
Sempat lagi sebelum tidur semalam, Adik bisik perlahan pada KA
Adik : Umi, cikgu cakap, kalau kita sedekah dengan sebiji kurma pun 
dah besar pahalanyer ! Janji kita ikhlas kan...
Aduh, terpana sekejap KA nak menjawab, rasa sebak sangat !
Adik : ....Betul kan Umi ( sambil mata Adik dah terpejam lelap ! ) ....
Adik, Adik,  moga sikap ini berterusan sampai bila2 hendaknyer!
Cuma satu je, hendaknyer janganlah yang ambil kesempatan atas kemurahan hati dier !

( Busy sikit pagi ni, pelan2 KA BW yer nanti ! )

42 comments:

Fiza Rahman said...

Saya yg baca pon rasa sedih kak. Kesian dkt kawan adik yg kehilangan ayah tu. Bagus nya adik. Semoga bertambah murah rezekinya nanti.

Al-fatihah.

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, terharu sheila baca ni. semoga hana sekeluarga tabah menghadapi dugaan ini. takziah dan al-fatihah. semoga adik juga terus dengan sifat mulia ini :)

kiera'sakura said...

Alhamdulilah sejuk telinga yang mendengar lagi sejuk perut ummi dia yang mengandungkan? :)

ZazaMyMoon said...

Alhamdulillah.. sejuk perut KA mengandungkan adik..
Adik yang sangat mulia hatinya.. sangat prihatin. ;)

Lilynn Wifey Sham said...

terbaik adik.. masih kecil tapi sangat prihatin pada rakan..

Nurzakiah Hanum said...

Assalamualaikum
Salam ramadhan ke 23
singgah sini pagi ni :)

ummuaidan said...

Alhamdulilah ..bagusnya adik sangat prihain dan pemurah..semoga kekal begini selamanya..inshaallah

:: Mrs.Eady :: said...

Semoga anak-anak Izwa akan jadi mcm ni kak..

Rasp said...

huggggsss kat adik...
i yg baca pun terasa sebak...
u as a mom...
sejukkk hati :)

are_lin@yu said...

alahai pndai adik kan...ada ja dia nk bg ;-)

ieda immi said...

kita memang kena pupuk perasaan anak2 macam nie kak .. biar dari awal , kelak kita x rugi kan ;)

el said...

tulus ikhlas adik tu ea
bgslah dia..tanamkan sifat tulung menulun..murni sggh jiwa dia

Nieyl said...

Salam Ramadhan...
Singgah pagi... :)

Khai♥Rin : anies said...

terharu sy

Asyifa Mustaffa said...

murahnya hati adik....moga murah rezeki selalu buat adik...sy yg baca pun terharu sangat....

ANNA MARIANA said...

wah, tersentuh hati anna bila baca entri ni..
betul 2, moga2 sampai dewasa adik akan terus membantu seikhlas hati :)

Deqla Manjew said...

sebak jugak ni kak...huhu.. murahnya hati adik.. kekalkan sikap yg suka menderma tu ye dik.. bertuah akak punya anak mcm adik.. ;)

eita said...

bagus nyer adik...

Kisah Si Dairy said...

sedihnya KA...

kesoma rai said...

bagusnya adik..dari kecik da ada nilai murni.. insya allah murah rezeki nanti..

Kakzakie said...

Adik sangat peka dgn sekeliling KA. Tak semua budak seusia adik ada rasa macam ini. Syukur KA ada anak macam adik...

Dylla Abas said...

ya Allah...bertuahnya ada anak mcm adik ni kan...moga dia terus Istiqamah dan jadi anak yg solehah :)

wantie said...

tersentuh pulak bila membacanya.

QueeN TerataI said...

Alhamdulillah sbb KA ada anak spt adik ni.. sgt prihatin

wahida said...

sejuk perut ibu mengandungkan adik...Alhamdulillah..

semoga berterusan hendaknya...amin...

Haryati Faizal said...

bagusnya...semoga sikap dia akan berkekalan smpi dia besar nanti ye KA

ALoNa CintamaniszLite said...

adik...adik..
seronok emak adik bila adik mcm ni..

Riedaffya ibrahim said...

adik peka pada persekitarannye... Alhamdulilah satu kepekaan yg bersifat baik..teruskan dik..

ainnoraini said...

sebak bila bacanya tau...
pandang jugak kiri kanan kat opis ni..tetiba ada org nnpk pulak..

adrianna syaz said...

Alhamdulillah...kecik2 da bersikap cmni....

Mizz Aiza said...

terharunya aiza membaca kisah adik.. mulia sungguh hatinya.. semoga sikap ini akan terus kekal sehingga adik dewasa..

nea lopah said...

Mulianya hati adik....klik2 nuff utk duit raya adik.

Shaiful Zaidi said...

kreatifnya adik...

Ema Johari said...

Alhamdulillah., sungguh suci niat dan hati adik...bertuah kak KA ada anak sepertinya

dear xila said...

suci je hati2 bdk2 kan semoga ttp menjadi org yg sama bila usia meningkat :) aminnn

Raudzah Z said...

Beruntng KA dapt anak macam adik..harap-harap adik terus macam ni sampai bila-bila..

Vee said...

beruntung dpt anak camni . semulajadi . tak perlu susah2 nak ajar . betul . bimbang nanti ada yg ambil kesempatan !

Maria Firdz said...

pndai adik.. :)

aizamia3 said...

Alhamdulillah.. tak berkurangnya rezeki bila kita bersedekah malah DIA tambahkan lagi.. ;)

MaMa Rey said...

mulia benar hati adik..KA sangat beruntung dapat anak macam adik..:)

Ummiarissa Mahdi said...

Alhamdulillah...semoga semua anak-anak menjadi seperti anak KA...

mama aryan said...

terharu saya membacanya KA,sungguh beruntung KA dapat anak mcm adik nih,
harap anak2 saya pun mcm tu jugak nanti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...