Tabung Masa Depan ...

Thursday, September 19, 2013

Musim Hujan Riuh Dengan Kodok & Pisang

 Cuaca sekarang ni, memang tak sah kalau hujan tak turun kan
Ini mestilah kerja kodok2 ni, duk panggil hujan tak sudah2
"Sebab Ular nak makan aku !"
Apapun kerana  hujan jugalah, ada pulak rezeki yang satu ini
Pisang ditanam dahpun masak dan boleh dituai

Apalagi bila dah ada pisang segar macam ni
Kena diprojekkan segeralah, buat projek kodoklah pulak
Projek cucur kodok pisang yang ASLI
Takde letak tepung penaik or guna soda2 bagai


Bahan-bahan
  • Pisang ikut suka (lenyek) - (dapat anggaran 2 - 3 cawan or lebih)
  • 1/2 - 1 cawan gula merah or gula pasir (ikut suka manislah)
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1/2 sudu kecik garam
Cara-cara 
Dalam mangkuk, campur pisang lenyek bersama gula & garam. 
Gaul2kan biar gula/garam larut. 
Masukkan tepung ,  tambahkan sedikit lagi tepung jika adunan masih lembik
Panaskan minyak yang banyak & bulat2kan adunan kedalamnya.
Goreng dengan api sederhana supaya dalamnya masak
Dan bila kulit luar nampak sedikit garing angkatlah !
Sedap dimakan dengan sambal bilis or sambal sardin 
Digabungkan dengan kopi o or tea o panas !


Abaikan rupa yang terlebih hangus tu 
Gara2 KA duk sibuk dan ralat  tengok cerita STAR KING di TV ! 
He He He.... Tapi abis licin juga dimakan tu...........

34 comments:

Acik Erna said...

assalam KA..sedap ni makan masa panas2 tu..tau2 licin ke pinggan

Mia Kassim said...

Makan panas2 memang sedap ni...

Asmar Arafad said...

Sedapnyer, kat rumah saya tiap2 malam kodok panggil ujan, tapi ujan tak mo turun, sian kodok tue...

Daddy Ziyyad said...

Hujan hujan ni.....makan cekodok pisang....lawan pulak dgn kopi O.....fuhhhhhhhhhhh

Kancil 8349 said...

sedapnya...minta isteri masakkan kalau macam tu

beta kupu said...

cokodok pisang ni klu mkn gitu saje xde sambal pun sodap

Nurzakiah Hanum said...

sedap

eMMe said...

sedap la cokodok pisang tu... kalo saya suke lebih pisangnye dari tepung, kalo goreng tu, nampak likat, n melekat skit kat kuali tu.. tu yg lagi la layan.....

❤Kamsiah❤ said...

mmg ummpphhh kalau makan masa hujan..dgn kopi/teh o...

Kakizan Omar said...

Kesedapan mengatasi rupanya.. heheheh biasalah tu..:D

piqa da bajitos said...

sedap ! tapi kat sini pisang kene penyakit..so xbape nak sedap pisang..xbuat la kodok

Knor said...

sedapkan cokodok..hujan2 ni ngap ajelah kerjanya..

:: Mrs.Eady :: said...

Alaaaa sedap nyerrrr

wantie said...

nyum nyum.. T snagat sangat suka cekodok. makan panas panas. minum plak ayaq kopi. pew...

Ema Johari said...

kat rumah ada pisang..belum sempat nak buat cekodok....sbb sambil tgk tv sambil makan pisang..dah tak cukup nak buat cekodoknya

mama maman aka yana said...

dap.. dap.. :)

Papa Mifz said...

pekena cokodok petang2 dengan nescafe memang syok...!!!

S.K.A said...

pisang kodok ke 2?? gemuk smacam je..kalau mkan time hujan mmg sedap..panas2 lak 2 =)

aTieYusof Family said...

wah! sedapnya cekodok..original lagi..makan plus Teh O pasti nyum! :)

Bin Muhammad said...

Cekodok ke, lempeng ke, lepat ke...kalau ianya pisang, memang kegemaran ke

adyna said...

Warna blkang cite janji sedap n licin anak2 Mkn ;)

Cik Kay Jue said...

peerrghh memang sodap makan.. lagi2 waktu petang sambil tgk tv.. :)

nanieybarnieylurviey said...

Lame x mkn cekodok pisang :( :(

Yumida Huda said...

wah gebunye cekodok akak
yumida pun minat tgk star king
kiut tgk yg de budak kecik menari lagu psy tu
yumida isi 3 tabung Nuffnang sini...selamat menabung :)

Chic Na said...

nasib baik semalam baru makan.. kalau terliur payah la.. hehe..

done hi-shop..

Vee said...

saya suka wat sandwich pisang . pisang bersalut butter dibakar , pastu letak sikit madu ...

ANIM said...

saya pun suka versi lembek (sikit berminyak) ni..heee..
kalau ditambah soda atau bakin powder, kurengle sikit

Noe said...

sibuk je kodok tu kan....

yg asli tu la yg plg sedap..klu taruk penaik...x sedap la..

Lynn Munir said...

Hujan-hujan , memang sedap makan cengkodok pisang panas-panas.

izan mama mia said...

sy xsuka panggil cucur kodok...geli....saya pamggil cucur pisang...baru rasa enak nak makan...ehe

Raudzah Z said...

Alhamdulillah boleh merasa hasil tangan sendirikan..Then yang penting boleh berjimat..kalau tak kena beli pisangkan..

hainom OKje said...

Okjr kalau buat cengkodok pisang pajsi tepung naik srndiri KA

Tetamu Istimewa said...

Belum pernah buat cekodok letak gula merah. Mesti sedap ni kan.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

qalief minat cekodok pisang ni mkn panas sedap hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...