Tabung Masa Depan ...

Friday, September 13, 2013

Resepi Kuah Kacang Mabeles Lah Sangat

 Pagi2 tadi dah ada yang minta resepi Kuah Kacang yang KA buat Jumaat lepas.
 OKlah share sekali kat sini pagi ni.

 Bahan2
1/2 kg kacang tanah (di goreng dengan minyak, ditumbuk or blendkan)
8 ulas bawang merah -blend
4 ulas bawang putih- blend
500 ml air asam jawa ( x suka masam leh kurangkan )
15 tangkai cili kering rebus sebentar - diblend
 2 batang serai - ketuk
Sedikit halia & Sedikit lengkuas (tumbuk/blend)
Garam
Gula merah secukup rasa

Cara Nak Buat
Panaskan minyak
Tumis bahan tumbuk/blend hingga naik bau
Masukkan cili kering kisar
Tumis hingga naik bau
Masukkan kacang tanah
Masukkan garam dan gula
Lihat akan kepekatannya
Tambahkan air asam jawa
Dan tambahkan air ikut kepekatan yang disukai
Kacau sebati hingga terbit minyak

*** Kalau suka boleh tambahkan isi ayam atau daging***

Yang penting rasa kuah kacang mestilah ada rasa masam, manis dan masin kan !
Boleh dibuat bila2 masa sahaja bukan hanya pada hari raya..
Makan pulak dengan nasi himpit or ketupat, mabeles sangatlah.
Kalau belah2 En Hubby pulak suka makan dengan roti !
Selera masing2 kan, neway selamat mencuba !

20 comments:

Ema Johari said...

ema letak isi ayam sekali kalau buat kuah kacang ni

Haryati Faizal said...

oh..KA tak buh santan ye...buat kuah kacang tu..

Chic Na said...

makan dengan roti memang superb.. ;)

❤Kamsiah❤ said...

KA..sblm blend,saya grg dulu cili kering tu..lagi sedap dan aromanya lbh wangi hehe..grg dengan minyak yg sedikit..

♥ Wina ♥ said...

TQ KA bagi resepi..saya tak pernah buat kuah kacang ni heheee

ummuaidan said...

samalah mcm yg UA pernah buat..gini jgk caranya..tp org umah nie tak tahan pedas...huhuh

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, wahhh sodapnya! makan dengan nasi impit atau satay! perghhhh terliur! teringat kelazatan satay kat Ampang tu :)

wantie said...

terbaik la KA. kalau mak T yg buat mesti dia nak letak daging cincang.

thanks share resipi. nanti leh refer T pun ingat ingat lupa. hehehehe

nea lopah said...

sedap nyeeee

ZazaMyMoon said...

thx for sharing KA..
fav husband Zaza ni kuah kacang + nasi impit.. boleh try recipe KA nnt ;)

Farah Waheda Wahid said...

tiba2 teringin nak rasa masakan air tangan kakak KA sayang ni...he he he...

ma ❥ said...

terus mood raya datang hehe tengok resepi ni ;p

Kakzakie said...

Kalau di Johor ni KA makan lontong pun kena ada kuah kacang macam ini baru best.. Dah tuang lodeh dia tuang kuah kacang mesti terangkat punya:)

Raudzah Z said...

Hmm sedap...kita suka makan kuah kacang ni tak tak suka nasi himpit...camne tu..so biasanya kita makan macam pecal..dengan macam-macam sayur..sedap KA

Kisah Si Dairy said...

sedapnya dapat makan dengan ketupat kan KA...

AnneRaini said...

sedap ni. mkn dgn tahu sumbat ke cucur udang pun sedap.

MaMa Rey said...

saya suka kalau campur kuah kacang ni dengan isi ayam KA..sedap..;)..daging blm pernah cuba lagi..nanti dtry

Mimi Azirah said...

Sedapnye kuah kacangggg....tetibe tebayang sate ayam..hahaha

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

makan dgn sate sedap nih

Deqla Manjew said...

deqla x penah lagi try buat kuah kacang tau..haha.. slalu mak yg buat.. mmg mabeles la kan kalo mak yg buat... ;p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...