Tabung Masa Depan ...

Thursday, October 10, 2013

Al Kisah Buah Pulasan !

Merah cantik si buah pulasan
Di tanam En Hubby sekian lama
Enak dimakan pagi & petang
Tak kira lah masa biler
Aduhai gara2 terlebih makan pulasan
Sebab rasa buahnyer sedap giler
Sakit tekak pulak dah menyerang 
Jadi nak salahkan siapa? Diri sendiri ler.....


Buah Pulasan atau nama saintifiknya Nephelium mutabile adalah sejenis buah 
yang menyerupai bentuk dan rasa seperti buah rambutan. Tetapi biji buah pulasan
 adalah lebih keras, dan isinya agak kering dan kasar berbanding buah rambutan.
  Buah pulasan diselitupi bulu yang lebih keras berbanding rambutan. Di Filipina ia dikenali 
sebagai bulala. Buah Pulasan dimakan begitu sahaja, ia sesedap rambutan dan laici,
 tetapi amat jarang dijumpai di luar Asia Tenggara.

" Memang suka sangat buah pulasan ni !"

( AUTO PUBLISH N3 - Busy Bee !)

42 comments:

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, sheila suka pulasan! sedap daripada laici :)

♥ Wina ♥ said...

KA boleh geng dengan suami saya! dia pun suke sangat² dengan buah pulasan heheee

Cheida_Mymee said...

pokok dia mcm rambutan jugak eak..
bestnye.. teringin plak hahah

Marya Yusof said...

As salam KA,

Rendangnye pohon pulasan tu... lama tak mamam rambutan inikan pula nak mamam pulasan...hikhik

eima said...

wahhh meriah betui ....sedap

wantie said...

rendahnya pokok pulasan tu. kalau pokok nenek T, tinggi melangit. Puas jugak nak mengait.

GWS ye. take care

ZazaMyMoon said...

hohoho merah menyala..
tak pernah mkn pulasan.. untung KA ada pokok sendiri!!

Norma NML said...

Bestnyee...:-)

Ena's Stories said...

suburnya pokok pulasan ni..
kalau dekat nak je serang kebun KA nih..hehehe

Nurzakiah Hanum said...

bestnya
dulu kat kg anum ada now dah x de

Ema Johari said...

mmg ssedap...manis....tapi nak pegang kulit dia geli..

Lilynn Wifey Sham said...

kebun sendiri yer KA? untung lah makan kenyang2.. :)

aizu's life said...

kite lg suke rambutan.. sbb pulasan cm ada rasa pelik kat tekak ni.. hehehe..

puteri kasih said...

kalau nak dibandingkan dengan rambutan, puteri lebih suka buah pulasan

Bin Muhammad said...

Nak tunggu apa lagi tu...dah merah menyala, Petik kasi habislah KA...pos skit kat saya ye :)

mysha said...

rindu buah nih kak.. dulu masa arwah opah ada dia slalu makan buah nih.. sedey pulak teringat dier

Mummydearie said...

Lebih suka rambutan drp pulasanlah, sis. Mcm yg dikatakan isinya keras sikit kan...

QueeN TerataI said...

time mkn mmg sedap je.. nak lagi dan lagi dan lagi... lps tu tanggunglah akibat sbb x control makan.. hehehe

Rinna said...

Rendangnyaa pokok buah pulasan.. sedap..tuh..merah nyala.. :)

lelamaisara said...

saya pon suke jugak buah pulasan ni tau..alahai sedapnye...

ietams said...

pulasan memang lagi sedap dari rambutan..
rase lebih kurang tapi kurang air mcm rambutan..
makan pulasan lagi bersih dr rambutan

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

banyaknya buah pulasan.. tanam sendiri puas makan..

aizamia3 said...

sangat sedap.. sangat suka.. ;)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

buah ni iras rambutan kan

faraherda.razalan said...

MaaaaaaaaK! Pokok sape ni KA?

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnya buah pulasan, kat kampung saya belum berbuah lagi. hujung tahun sikit insyaallah berbuah.

Norhasniza Khalid said...

uwaaaa... bestnya tengok, merah menyala..

wahida said...

suka sangat2 buah pulasan ni...
lagi suka pulasan drp rambutan...

tasekM said...

suka pulasan!

Nastyna said...

Suka jugak buah ni kalau dapat, kan... rasa dia antara rambutan dan laici.

Yumida Huda said...

pernah mkn buah pulasan
kulitnya tebal, isinya manis
sedapnyeeee

Za said...

waaaa ... nak sikit ! kat mana la agaknya tu yer ...

piqa da bajitos said...

emm lamanya x makan pulasan

Noe said...

buah pulasan mmg lagi sedap dari rambutan...tapi susah nak jumpa...

MystoryPic said...

spesis rambutan kan juga pulasan ni... lebatnya buah, puas hati tanam sendiri berhasil...

LydSunshine said...

Buah pulasan ni seingat saya dulu hanya buah hutan. Takde orang tanam. Dan dulu masa saya kecik2 buuah pulasan ni isinya tak lekang daripada bijinya. Pastu isinya lagi jernih. Yang sekarang mcm dah lain plak buahnya. Mungkin baka lain kot.

aTieYusof Family said...

wah! banyak nya buah pulasan... sini susah nak jumpa pulasan kt Sabah ni...:)

Maria Firdz said...

huhu.. sdapnya...

J.Syazwana said...

Ya Allah kak terliur sangat ni tengok buah pulasan tu. dah la pokok rendah. buah lebat pulak tu. huuuuuuu. sedapnyaaaaaaa. peveret ni!

Raudzah Z said...

Bestnya Pulasan..tapi kita dah lama tak makan..

ayut said...

buah fevret ayut sgt ni...pulasan!

Deqla Manjew said...

buah pulasan.. ssh nk jumpalah.. ke deqla yg x cari.. hihi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...