Tabung Masa Depan ...

Wednesday, November 06, 2013

Chup Chup, Buah Apa Tu ?

Sapa pernah tengok & tau buah apakah gerangan ni ??
 (FOTO2 EHSAN EN HUBBY )

Kata En Hubby inilah Buah Kecupu
Atau orang Kelantan panggil chuppu
Paling sedap kalau buat sambal ala2 cam sambal belacan
Dan2 Adik selamba menyampuk sambil cakap
" Ada jugak orang panggil manggis hutan buah ni , Ummi !"
KA terkejut & tanya balik " Wah hebat Adik, Mana Adik tau ni ?"
Selamba je dier jawab balik " Abahlah yang bagi tau, he he he !"

40 comments:

lizz said...

1st yime nengok buah ni...mcm tomato rupanyer tu..

Norma NML said...

Ha a..org Kelantan panggil buah chuppu..kalau yg muda tu buat sambal sedap..yg dh msk tu rsa dia msm manis..dlu kalau balik mengaji dr rmh nenek mesti ambik buah tu..:-)

aTieYusof Family said...

Mcm tak pernah tgk buah ni...
comel plak buah kecupu ni...:)

asyifa mustaffa said...

Ohhh...baru tau....x pnah tgk pun..

Nurzakiah Hanum said...

kalau kg anum panggil buah mencepu

Hafiza AizZawa said...

mcm tomato.. br tahu nama dia..

roslita thalib said...

tak pernah tenguk dan tak tau nama buah ni. hehe. first time

wantie said...

tak pernah tengok dan tak tau pun wujudnya buah chuppu ni.

hehehe..ingatkan buah kopi tadi.

suka suka said...

Org negeri panggil buah cepu or copu... gulai dengan ikan tenggiri sedap ni... peberet En Bos .. yang dah oren masak tu boleh makan tapi kena perah getah dia dulu..

Farah Waheda Wahid said...

ha sah sah tak tau apa nama buah ni dan tak pernah nampak...ekekeke...

nea lopah said...

1st time tengok buah ni KA

yan's cottage said...

ye..lah macam buah manggis tapi warna je lainkan...?

MAZLIZA ABD RAZAK said...

daun dia mcm daun mnggis...
tak pernah tengok pun buah ni

Maria Firdz said...

Mcm pnh tgk tpi tak tahu nama.. Mcm buah manggis hutan pun ea juga...

ALoNa CintamaniszLite said...

mmg ada iras buah manggis, kan...
sy tak tau laa sy penah tgk ke tidak buah ni masa zaman kanak2 dulu.

Sejak dh abes sekolah...jarang sgt sy merayau ngan sepupu2 kat kampung dh, hehe. Lgpun mak tak bagi..mak kata dh anak dara takleh merayau2 mcm tu..bahaya!!!

Rasp said...

tak pernah tengok...
ni 1st time tau...
tingin lak nak rasa...

suri said...

klau buat jus buah sedap ni dengan blad ais sekali..

isi tbung ngh..

Yumida Huda said...

1st time yumida tgk pic ni kak
ooo baru tahu, manggis hutan rupanya

BM said...

Macam pernah tengok tapi di mana yer...

Budak Kampung said...

i iman cnfrm xtau buah apa kalau mak tau la kot

Chic Na said...

sedap ni buah chupu kak.. makan camtu je atau pun buat sambal dengan ikan.. nyummm..

Nastyna said...

huhu masamnya buah ni, masam sangat2. Hebat la adik, saya pun tak pernah tau nama selain chuppu ni.

eira eixora said...

ha a buah chuppu KA. saya dulu tak kenal pastu kawan bawak g skolah semata2 saya nak tengok. rasa dia masam2 pelik camtu. saya tak suka makan tapi. kalau buat sambal saya tak pernah cuba =)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Yang masak dah ranum tu sedap makan. Rasa masam-masam manis.

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

first time aiza tengok buah ini.. macam manggis atau tomato..

ANIM said...

cam buah kopi tapi saiz besar sikit.
mungkin ada kat bumi kelantan je kan KA..tempat lain tak de
tak pernah nampak..

Ibu Lala said...

Tak pernah tgk la buah ni KA. Ni fes time. Pandai la adik ni. Tahu jr dia tu buah manggis hutan.

Ummialyaanas said...

alamakkkk...
first time tgk buah nih...kihkihkih

Umi Qi said...

Adik byk belajar dari abahnya kan KA...bguslah...anak abah nih hehehhe...festime tgk buah nih...menarikkkk

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

Ooo..tak pernah tengok..atau mungkin pernah tengok tapi ingat buah tak leh makan

Myra Jay said...

1st time tengok buah ni kak :D

Sedap tak rasanya? :D

Fiza Rahman said...

Baru tau & 1st time tgk.

Qhaifa Nur said...

betul cakap adik..kalau tengok tang tampoknya macam manggis...

pestime tengok KA...

AmyZana said...

Pertama kali dengar namanya. Ingatkan buah limau XD

Sayangku Zie said...

tak pernah tengok

Khai♥Rin : anies said...

x penah tgk...tp skali tgk mcm buah kopi

Deqla Manjew said...

alamakk buah apa yer? hihi..mcm penah tgk..tp x penah lak rasa kot..

Khamsi Abdullah said...

Kitorang kalau turun ke lembah sawah padi, kat tepi tu ada pokok kecupu ni. Rembat satu plastik buat bekal mancing puyu.

Raudzah Z said...

first time dengar and tengok KA...ingatkan manggis tadi..terkejut jugak kenapalah manggis ni warna warni..he..he

Mummydearie said...

Kali pertama nampak buah ni. Kalau nampak hari-hari pun saya memang tak kenal pun KA.

Buah kecupu? Kalau kelecops lagi best bunyi cakap kat Adik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...