Tabung Masa Depan ...

Thursday, November 07, 2013

REPUBLISH N3 : KISAH SERAM Hilaian Tengah Malam

ENTRY BERTARIKH 06/04/2012
( EHSAN GOOGLE )
Kisah ini benar-benar berlaku kepada saya sendiri.  Waktu itu saya sedang berpantang 
atas  sebab baru saja melahirkan anak.    

Satu malam dalam kira-kira pukul 12.00 lebih kalau tak silap, tiba-tiba bayi saya
terbangun dan menangis tak berhenti-henti.   Oleh kerana susu badan belum banyak lagi
waktu itu sayapun mengejutkan suami untuk membantu membasuh botol dan membancuh
 susu di dapur.  Beberapa ketika saya terdengar semacam bunyi jeritan atau entahlah hilaian
 dari arah dapur.  Bayi saya menangis dengan lebih kuat lagi.  Dalam hati saya tertanya-tanya
 apakah yang telah terjadi.  Kenapa suami saya mengilai pulak di tengah-tengah malam
begini.  Sambil memangku anak, saya bangun dan ingin keluar  dari  bilik untuk melihat
apa yang terjadi sebenarnye.  Berdetik hati saya untuk membawa sekali “Surah Yassin’
 yang berlapik dengan kain  memandangkan saya masih dalam keadaan berpantang. Ini pesan
orang tua-tuakan.

Sebalik melangkah saya terpaku apabila melihat, Ya, Allah! Di depan pintu ada satu
lembaga berambut putih panjang ke lantai dan cuba untuk memasuki bilik saya.  Setiap kali
lembaga itu cuba melangkah masuk pasti ia akan menjerit dan mengilai. Yang anehnya
 wajahnya tak dapat saya lihat dengan jelas.
Saya memeluk bayi saya dengan kuat dan  tiba-tiba terdengar suatu bunyi  seperti
orang melompat.  Rupa-rupanya suami saya juga dapat melihat lembaga itu dan beliau
terus melompat dari dapur ke ruang atas.  Lembaga itu terus lari dan menghilang melalui
laluan angin tingkap.

Suami bertanya apakah saya nampak dan dengar apa yang dia nampak dan dengar juga.
Saya terdiam. Bayi saya berhenti menangis dan saya perhatikan di tepi pintu bilik saya ada
terlekat “Ayat Kursi.  Mungkin inilah yang menghalang lembaga itu dari memasuki bilik
saya.  Alhamdullilah, saya dan bayi saya tidak ada apa-apa. Esoknya, saya rasa badan
macam nak demam.  Apabila Mak Bidan datang  dan merasa terus dia cakap yang saya
 dan anak ada kena gangguan. Beliau memberikan sedikit air penawar yang dibacakan
ayat suci Al-Quran buat saya dan anak.
Mungkin itu ‘Langsuir’ ataupun "Polong" (entahlah) yang datang kerana bau darah
kotor perempuan lepas bersalin dan juga ada bau bayi. Itu kata Mak Bidan. Entahlah!
 Yang anehnya orang lain dalam rumah itu emak dan adik-adik tidak mendengar satu
apapun sedangkan bagi saya dan suami hilaiannya begitu kuat dan nyaring sekali.
Hairan betul!

Esoknya adik-adik saya terus mencari daun palas(rasanya) yang berduri tajam untuk
diletakkan di depan pintu bilik dan bawah tilam alas tidur saya.  Alhamdullillah selepas itu
tidak ada gangguan lagi.  Kata suami dia menyangkakan saya yang mengilai pada mulanya
dan sangat-sangat terkejut bila nampak ada lembaga lain di depan pintu bilik.

Apapun sebagai ingatan untuk semua, beringatlah  sebab kita tidak tahu apa yang akan
 terjadikan. Jadi buatlah apa yang patut, sepertimana petua orang2 tua sediakan lada hitam
 atau ibu garam sebagai persediaan ataupun sediakan benda-benda tajam sebagai peneman.
 Wallahua’lam. Nak percaya ataupun tidak, terpulanglah!

Nota : -
TAPI IANYER MEMANG BENAR2 BERLAKU KEPADA KA & EN HUBBY !

( N3 AUTO PUBLISH )

39 comments:

Nurzakiah Hanum said...

serammmmmmmmmm

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

takutnya KA...alhamdulillah tak de pape yang buruk berlaku

Myra Jay said...

Meremang bulu roma.. Mujur lembaga tu tak dapat masuk..
Bhaaya jugak kan..

izan mama mia said...

bc kisah ini bt saya pun trauma masa saya ditinggalkan bersdua dgn mia masa dlm pantang dl...mmg anak sll menangis....n pandang satu sudut....hanya Allah saja tahu takutnya saya....

lieyalatif said...

seram lieya bace KA...

Khamsi Abdullah said...

Seram, tapi petua yang letak duri tu ramai dah cakap tak boleh. Nanti saya sharekan link.

Rai Ourkizuna said...

haishh.. meremang bulu roma saya baca kisah KA ni.. alhamdulillah setakat bersalin 3 kali ni belum pernah kena gangguan mcm ni..

Ratu Hatiku said...

Takutnya KA...kdg2 petua org tua dulu2 ada betulnya jugak...

Kakizan Omar said...

Erk.. scarynya KA.. saya tak pernah nampak.. tapi hilaian tu..memang pernah dengar...

N.Aima K said...

ee takutlah...

saya tiap kali pantang..bapa letakkan duri daun limau kat tingkap bilik..sebab bau baby ni harum dia lain macam..

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

seram pulak baca nih... sy prnah diganggu jgk..mujur xnmpak cuma dengar bisikan halus ditelinga nyaris nk kena histeria sedangkan rakan2 yg lain sudah brtepik trlolong... huhuhuh sebulan xleh duduk sorg2...huhu

:: Mrs.Eady :: said...

meremang bulu roma kak!

Daddy Ziyyad said...

kalau tak boleh membaca Al Quran kerana dlm pantang, boleh berzikir...Insya Allah terlindung dari gangguan jin & syaitan

LydSunshine said...

Ya Allah. Seramnya cerita ni KA. Siap nampak sendiri lembaga tu. Kalo saya dah terpengsan dah tu. Huhu...

Nursaila Norman said...

huhuhuhu..seramnya KA..btl lah KA, masa ibu saya berpantang pun dia gantungkan daun mengkuang..kata org2 tua benda2 mcm tu takut dgn daun tu sbb berduri..

ms ibu saya berpantang anak no 2, dia ternampak penanggal terbang melintas rmh nenek dekat kg..mungkin dia tau ada org baru bersalin..tp nsb baik xde apa2,mungkin nenek dah sediakan mcm2 petua n bacaan al-Q.

berpantang cara org2 tua masih relevan asalkan x langgar akidah kan :) sbb benda2 halus ni mmg wujud..lindungi diri dgn surah2 dan al-Q.. :)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

seramnya KA.. alhamdulillah tidak berlaku perkara yang buruk kepada KA.. ketika kakak aiza hamil anak sulung dulu, mak dan arwah ayah pernah nampak penanggal menghampiri rumah kami di kampung.. mujurlah di sekeliling rumah kami terdapat tumbuhan berduri seperti pokok nenas dan bunga berduri.. elok amalkan bacaan ayat suci al-quran walau di mana pun berada..

wantie said...

takutnya.. kalau jadi kat T tak tau la. sure T pun menjerit sama.

Fiza Rahman said...

Scarynya kak. Klo jadi kat saya mau fengsan dibuatnya.

aTieYusof Family said...

erk! seraammnya.. klu sy tak tahu lah..terkejut & tergamam ketakutan kot...

mysha said...

seramnya KA huhuhu.. orang tua dedolu mmg ada sebab kan naper dia pesan mcm tu kat kita

Acik Erna said...

daun mengkuang tu KA yang berduri tu kan..

eMMe said...

wah KA ade pengalaman seram.... ??! mcm tak percaya je kan.. mende tu wujud depan mata mu Sis???penting kat uamh ada ayatul Kursi...

lizz said...

adoi seramnyer KA...Jauhkan la dari berlaku kat saya....tak sanggup rasanyer....

Lilynn Wifey Sham said...

oh KA ada pengalaman macam ni yer.. mase sy berpantang dulu pun makcik tukang urut minta letak paku bawah bantal.. tp sy tak buat pun KA.. sebab pelik kot.. :)

adrianna syaz said...

Huhu..seram bgt ni...nasib baik baca ceta KA ni sesiang.hehe

zulieta said...

Tu psl kot kite ni kene gak jadikan panduan pantang org2 tua ni kan..

Bila bende2 tak jangka mcm ni jadi betul2..uii..seram gak

BM said...

Kita hanya mampu berusaha, lakukan apa yg patut dan berserah kpd Allah...
Mengerikan juga pengalaman KA ni!

nea lopah said...

kilik2 nuff jer kak, tak mau baca cerita hantu.....penakut!!!

Deqla Manjew said...

seramnyeeee... boleh pulak dia muncul dpn pintu.. alhamdulillah dia x berjaya masok..ish nauzubillah!

NoEn said...

seram pulak baca

ANIM said...

KA..baca malam jumaat ni..huhu

paridah said...

pengalaman seram KA elok dikongsi agar jd panduan jaga diri tika brpantang n bersama baby baru lahir...

eima said...

ya Allah ... time adek ke tu ....

takutnye .... seb baik baby takd e pepe kan....

daun tu bukan palas org buat ketupat ... mengkuang tu yg buat halau hantu tu sbb berduri slalu hantu penanggal takut

Ann Ishak said...

ayat kursi tu memang di lekatkan sebelum KA dalam pantang or masa dalam pantang je. harus saya ingat petua KA ni memandangkan generasi tua dalam keluarga saya semakin berkurangan

Raudzah Z said...

sorrylah KA baca separuh jalan dah skip coz kita ni memang penakut...baca waktu malam pulak tu..

Mummydearie said...

Alamak KA, buat meremang bulu roma saya pulak dah.... saya suka horror ni walaupun kalau terjumpa memang saya yang nak pengsan dulu. Seramlah, KA!

hainom OKje said...

Hish menakutkan KA.....mcm tak takut je awak KA....masa pantang adik ke KA

Anonymous said...

Saya bru bca ni. Sya pun ada pengalamam spt ni tp ngandung anak sulung.klo bleh tk nk ingat cuma sjk tu brhati2 sgt.

Anonymous said...

Sayapun pernah ada pnglman spt ni tp mgandung ank sulung. Klo bleh tknk ingat coz seram msih trasa wlpun ank dh 12 thn skrg. Cuma sya lbih berhati2.. ikut pantang org tua slgi tdk rosak aqidah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...