Tabung Masa Depan ...

Tuesday, December 03, 2013

Kisah Maksiat & Cinta 3 Segi Adik !

Sambil tonton cerita " Sebenarnyer Isteri Aku Langsuir " sibuk Adik bertanya 
Adik tanya Abah :  Apa maksud maksiat tu Abah ?
Abah jawab :  Maksiat tu macam buat perkara2 yang dilarang Allah lah. 
 Macam dalam cerita ini berdua2an bagi yang bukan muhrim tu maksiat lah !
Adik tanya lagi :  Abis yang tu naik basikal sama2 tu maksiatlah !
Abah :  Susah pulak nak terang kat Adik ni, kalau berdua2an tak kahwin lagi,
maksiatlah tu !
KA :  Maksiat bukan setakat tu aje, minum arak, berjudi, lepas tu buat benda2 
yang dilarang agama kira maksiatlah !
Adik :  Abis tu dalam citer ni asyik sebut maksiat je, bila berdua je sebut maksiat !
Abah :  Betullah tu, bila lelaki pompuan ni berdua mesti ada yang ketiga, 
yang ketiga tu syaitan, syaitan lah yang akan menyebabkan manusia buat maksiat !
Adik :  Ooo..bercinta2, orang ketiga tu syaitan yer ..... Ermmm !

Lepas tu beberapa hari kemudian  dalam kereta...
Adik : Angah tau tak apa erti maksiat ..
Angah : Taulah jugak !
Adik :  Tu lah Angah, jangan main cinta tiga segi, kalau cinta tiga segi tu maksiat !
Angah : .????????
Adik : Ye betul, Abah cakap kalau lelaki pompuan tu bercinta2 
nanti yang ketiga tu syaitan, jadi maksiatlah !
KA :  Itu bukan cinta tiga segilah Adik !
Adik : Abis tu ?
KA : Betullah kalau lelaki pompuan tu duduk berdua2an, orang ketiga tu syaitan,
 syaitan ni akan hasut manusia buat maksiat nilah !
Tapi cinta tiga segi tu, bila kita cinta pada orang tu, 
dan dalam masa yang sama ada orang lain yang sukakan dier atau sukakan kita. 
Adik faham ke ?
Angah :  Apalah maksiat tu boleh jadi cinta tiga segi pulak ...
Adik :  Oh ...... Adik salah ingat lah Angah  Kih3 !
KA : Takpelah, nanti adik dah besar, Adik fahamlah tu....

Boleh pulak tetiba aje Adik request macam ni
Adik rasa nak ada Adik lah Ummi, tapi nak baby pompuan !
( Aduhai macam mengimbas cerita permintaan Along & Angah lah dulu2 )
Sorry Adik, kalau permintaan lain boleh Ummi usahakan
Tapi bab2 baby2 ni Ummi dah pencen ! hehehe ...

33 comments:

Nurzakiah Hanum said...

semakin pandai adik bertanya ya

suka suka said...

Permintaan anak bongsu ya KA..

aTieYusof Family said...

Hahaha..last2 kesimpulannya Adik nak adik ye KA?? mcm mano tu?? haha

Ibu Amirul said...

errrkkkk... susah juga nak jawab soalan anak2 ni kan...

Montana said...

pergh...killer question

Zura@Iwan said...

adeii..
lawak la plak adik..
dia ingt "syaitan" dlm bdua2 tu..
org ketiga..cinta tiga segi..hehe..

tp sifat ingin tahu tu..
mmg bijak dia..

paridah said...

anak2 yg bijak rajin bertanya n berilah jwpn yg tepat agar x susahkn kita kelak...

Mummydearie said...

Aduh, kenapalah Adik tanya soalan cepu mas macam tu. Ummi dah tak berniaga lagi dah, dah tutup kilang :D

Rai Ourkizuna said...

hahaha..comel cinta tiga segi adik..

Aku Penghibur said...

soalan dia hebat betul ^_^ pandai betul adik

Rasp said...

kkdg soklan dorang ni susah skit kita nak memahamkan dorang kan sis....

fazitaismail said...

wahh soklan maut tu..hehe
dah pndai dah dia kan..

Ain Noraini said...

macam2 soalan akan ditanyakann..kita kene la sediakan jawapan...

Abe Kie said...

cakap je yg sebenarnya..lama2 dia akan senyap terus...

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

bijak betul adik.. solan terakhir tu satu permintaan tu KA..

Uni Aqilah said...

seronoknye tgk anak2 berbicara. funny and sweet at the same time.

:: Mrs.Eady :: said...

hihiii..siap requeast!

Daddy Ziyyad said...

Norma masyarakat melayu...kalau maksiat mesti yg melibatkan hubungan bukan mahram ....hisap rokok tu pun maksiat tau...;P

ummuaidan said...

kihkihkhi...klakar adik nie..hmmm KA apalagi permintaan adik tuh, sila tunaikan..heheh

Deqla Manjew said...

hihihihi... lawok la adik nih.. setan pun boleh jadi citer cinta 3 segi eh.. haha.. tu diaa.. adik dah mintak baby.. alaahaiii adik...

Tihara said...

pandai adik ni kan
pastu nk baby plak
nampaknya KA kena tunaikan :)

Nastyna said...

hahahaha aduhhh tak tau nak komen apa dah, lucu sangat Adik ni. boleh pulak jadi cinta tiga segi. adehhh

Haa KA siap bermimpikan JJ ni, hmmmm pasai Adik minta "adik" ker. hehehe

Raudzah Z said...

Bijak adik...kasi mummy penin ya..he..he

BM said...

Cinta 3 segi...macamlah adik, hehe
Kalau ada adik...adik dah xjadi adik... Rezeki Allah, manalah tahu...permintaan dimakbulkan. :)

intanfirdaus247 said...

bijak betul soalan adik!

mama aryan said...

petah betul adik ni ye..seronok kan melayan adik bercakap

wantie said...

hahaha.. adik adik, dah cinta tiga segi la pulak. sekali ngan setan tu pun join dalam cinta tiga segi. hiksss..

ups.. nanti mesti si Aleesya request adik pulak. wait and see...

Kira Sakura said...

hahahahaha sian adik mesti dia konpius tue hihihi, nt dah besar adik belajar leklok tau. jd ank solehah tau!!!

haaaaa ummi ape lagi koyak la borang pencen tue hihihihihi :p

QasehnyaRania said...

hihi.suka bertanya pastu bgtau org lain.bgus adik ni.
hahaha ummi.. acaner tu, permintaan adik nk adik pompuan tu.

nurbijen said...

budak2 ni, selagi tak puas hati... selagi tu la akan tanya... boleh pulak dia kaitkan maksiat dgn cinta tiga segi, ekkekekek...

KA tahu tak, soalan tu la yg anak2 saya duk tanya lately... jenuh nak menjawab...

hainom OKje said...

Tang permintaan adik tu ....KA sure bagai disorongkan bantal yeh...hehee Apa lagi KA...usaha le dari sekarang hehe

Fiza Rahman said...

Hehehe...nak adik lagi yer.

Puan Kutu said...

anak2 dh pandai tanya ni mm ingin tau macam2..ssh jugak nk menjawabnya..

demand adik plak,lg la susah nk kata mama dh pencen.huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...