Tabung Masa Depan ...

Monday, February 17, 2014

Aduhai BerTazkirah Lagi Ler Adik !

Malam semalam sebelum pejam mata
Sempat lagi ADIK bagi tazkirah macam biasa
Kali ini tentang dosa2 besar pulak dah !
ADIK :  Ustaz kata kita jangan lawan ibu bapa
Jangan marah ibu bapa, jangan memaksa ibu bapa
Jangan pukul ibu bapa
Jangan bunuh ibu bapa, berdosa besar tu Ummi !
KA :  Ada ke yang bunuh ibu bapa ?
ADIK: La, ade lah, Ummi tak tengok kat tv ker ? Kan ade cerita...
KA :  Habis tu kalau ibu bapa dah mati macam mana pulak ?
ADIK :  Oh, kita jadilah anak yatim piatu !
KA :  Bukan ker kita kena doakan ibu bapa kita kalau meninggal.
ADIK :  Yelah, itu ibu bapa kita, tapi kita ni, bila ibu bapa kita dah meninggal, 
kita jadi anak yatim piatu lah !
KA :  Ermmm...
ADIK :  Ummi tau tak, kalau orang yang jaga anak yatim piatu ni, dier x boleh ambil harta ke tau
duit anak yatim tu !
KA :  Abis kalau dier nak gunakan untuk anak yatim tu macam mana ?
ADIK :  Tak boleh ambil walau satu sen pun, berdosa besar !
KA :  Abis kalau anak yatim tu nak guna beli buku ke, untuk pelajaran ke macam mana ?
ADIK :  Oh, bolehlah bagilah sikit2 seribu dulu ke, jangan bagi banyak2 nanti abislah !  Nanti dier 
dah besar bolehlah bagi semua !
KA : Ustaz ada cakap tak antara ibu bapa mana yang lebih utama !
ADIK :.. Ibulah, kalau ibu suruh buat apa2 kena buat dulu, sebab ibu yang susah lahirkan kita, jaga lagi kan sampai besar !
KA : Abis Abah tak payah tolong lah !
ADIK :  Oh,,, kena tolong Ummi 3 kali dulu, lepas tu kalau Abah minta tolong,
 kena tanya Ummi dululah, Kalau Ummi benarkan bolehlah !
EN HUBBY :  Amboi siapa yang ajar Adik macam tu  ??
ADIK :  Eeee.. Adik belajar kat sekolah lah, Abah yang tak tau !
EN HUBBY : Abis kalau abah suruh apa2 ADIK tak yah buatlah macam tu !
ADIK :  Tak lah.., ADIK kena tanya Ummi dululah !
KA :  La, Ummi pulak yang kena !.. Dah lah tidurlah ADIK.. esok nak sekolah dah ..

( ADIK baru masuk tahun 2 dah macam2 yang dier belajar di sekolah ! )
 

31 comments:

Nurzakiah Hanum said...

banyak gak

Shark Kay said...

hehehehe..
best student adik ni KA..
suma dia ingt.

Ibu Lala said...

Bagus lah adik ni. Kak nanti email kat saya detail akk ye. Nk pos hadiah.

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, hee adik2.. macam dia cakap, tapi bagus.. tandanya banyak ilmu didadanya ~~~

msredcheesecake said...

en hubby, jgn jeles...heee

Rai Ourkizuna said...

hahaha..comel je kena tanya ibu dulu ya adik..

babYpose said...

Wah comelnya, hampir faham semua dan ingat, tanya 3 kali dulu u macam Nabi SAW jawab adalah ibu selepas Allah sWT dan Rasulullah.SAW

Eye_nee said...

Cepat belajar adik ni KA...mcm2 dia cerita...

Budak Kampung said...

bijaknya dia...semoga adik jadi khalifah allah dan pemimpin yang disegani rmai

Knor said...

Bab yg bwah tu nk mengelak...yew

Ema Johari said...

kena tolong ummi 3 kali baru boleh tolong abah ye....hehehe

Roha said...

sonok auntie baca takzirah adik tau..padat ! pandailah adik ni..

sian abah..kena mintak kebenaran ummi dulu baru dapat bantuan dari adik..:D

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

alhamdulillah.. terang hati adik ni..

Kakzakie said...

Adik! meh sini cerita dgn auntie pulak apa yg adik tahu.

Seronoklah ummi dgn abah ada yg melayan sebelum tidur..

suri said...

ibu bapa haru di jaga selagi ada.kalau tak ada doa hari2 untuk mereka.sari semalam prg2 lagi mai sini tgu entri baru heee....

nuf cip2 je ada huhu...

Cho Zila said...

kanak2 memang senang nak ingat... moga membesar jadi anak soleh...

roserose said...

pandainya dia...bijak anak KA ya..

Farah Waheda Wahid said...

bijak adik berceloteh...

Khai♥Rin : anies said...

amboiiii... 'ustazah adik' ni ;-)

Zura@Iwan said...

hahaha,,
cerdik sggh adik
takzirah ummi ye..

Mummydearie said...

Kesian kat Abah. Luluh hati dengar Adik kata cam tu:) Nak tolong Abah kena minta izin kat Ummi. Hahaha.... seronok pulak mendengarnya!

Haryati Faizal said...

baguslah adik ni...nanti besar bley jadi pensyarah pe...

wantie said...

tolong ummi 3 kali baru tolong abah.. kalakarlah adik ni. sian si abah tu yer..

shasha yacob said...

Hehehe, comel pula baca telatah budak kecik nih hah. hihi

RDZ Z said...

bagus adik ni..dah boleh masuk program Pencetus Ummah version kanak-kanak ni...

Aisy Nasiha said...

Tumpang gelak seronok baca kisah Adik ni. Kalau tak ada Adik ni pasti sunyi rumah KA kan..

LydSunshine said...

Maksudnya bagus la Ilmu yang yg diajarkan di sekolah dia tu. Dia skolah apa KA? Pastu apa yg ustaz dia cerita, dia faham dan ingat. Itu yg paling saya kagum dgn anak KA ni. KA takyah risau la kat skolah dia buat apa, nampaknya dalam kelas dia mmg fokus. Macik Lyd doakan adik akan terus cemerlang. KA pun kena sentiasa pantau siapa kawan2 dia supaya dia tak tersasar.

sal ya said...

budak2 sekarang ni mmg pandai2 semuanya.

hainom OKje said...

Adik ni mmg cepat pick up KA....sebab tu dia boleh rumuskan balik apa yg cikgu cakap...bijak adik ni

Deqla Manjew said...

bgslah kecik2 dah belajar mcm tu.. moga adik jadi anak yg solehah buat ummi dan abinya.. in shaa Allah..

ArELeEz said...

p'kembangan minda yg sihat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...