Tabung Masa Depan ...

Tuesday, February 11, 2014

Secebis Kisah Di Pagi Selasa Ini !

Lambat sikit berkisah hari ini, entahlah tak tau bagaimana nak dimulai ....
Pagi2 usai Subuh bersiap untuk memulakan hari, Menyiapkan sarapan ringkas agar perut anak2 sedikit terisi
Bersalam2 dengan ADIK & EN HUBBY, Tak lupa kucupan kasih sayang di pipi
Mulakan perjalanan dengan Bismillah sudah memang semesti,
 Di hentian pertama sehabis bersalam dan menurunkan ANGAH di sini
Memandu meneruskan perjalanan dengan penuh hati2, Hari masih gelap lagi
Walau jam sudah melepasi jam 7.00 pagi, Berbaris2 kereta di hadapan dengan lampu masih terpasang lagi
Kesesakan jalan raya yang memang tak dapat dielakkan lagi, Bila pandu perlahan2 begini
Sempat lah pandang2 toleh kanan & kiri, Tup2... mata terpandang pada si anak kecil ini
Duduk di tepi jalan menjual nasi lemak bersendiri, Pandangan wajahnya yang sayu & jernih sekali
Tiba2 aje hati berkata2 sendiri  'kena singgah membeli',
Apakan daya , jalan terlalu sesak untuk KA himpit masuk berhenti ke kiri
Terpaksa jugalah KA teruskan perjalanan ini, Walau teramat kesal & sesal dalam hati
Entah kenapa hati sebak melihat anak sebesar ini, Dalam hati terpikir2 sendiri
Tidak sekolah ke dier hari ini ?, Bila melirik jam, waktu dah menghampiri 7.20 pagi
Rasa sebak & sayu aje di hati, Budak ini mengingatkan KA pada kisah Cupcake Kawan ANGAH ini ! 
Bertambah2 pulak rasa hiba di hati, Sehiba Tangisan NORA DANISH & LUNA MAYA YANG INI
Kesal pulak x turun membeli jualan anak ini, Walau mungkin x banyak sekurang2nya dapat menggembirakan hati
Walau mungkin keceriaan xkan sama dengan Kisah Kayla Elayna Buah Hati Khairul Fahmi 
 Sekurang2 nya belian KA ini, Jauh lebih baik dari beli tiket untuk  KE KONSERT 2NE1 Ni !
In Shaa Allah, esok kalau berkesempatan akan cuba singgah ke sini, memang dah niat dalam hati
Harap2 esok budak tu adalah berjual di sini lagi !
& Mudah2an budak itu terus cekal & tabah menghadapi
Apa jua cabaran dalam hidupnya kini !!!
 Sesungguhnya kisah kehidupan kita di dunia yang sementara ini
Tak siapa biasa menjangka apakah nasib kita nanti
Mungkin senang sekarang ni, tapi akan teruskah berkesudahan begini
Ataupun kepayahan & kesengsaraan yang menghimpit diri
Akan bertukar menjadi satu pengalaman manis bila kita dipuncak kejayaan nanti !

Benarlah, beruntunglah pada mereka yang dipilih Allah swt untuk diuji ...
Allah SWT Maha Adil dan Maha Penyayang,
 Ujian2 yang diberiNya adalah mengikut kemampuan masing-masing In Sha Allah.   
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo′a): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma′aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.”– Surah AlBaqarah : Ayat 286

31 comments:

Ibu Amirul said...

MEMANG SAYU HATI BILA TENGOK ANAK2 YANG KURANG BERNASIB BAIK TU KAN...

izan mama mia said...

Assalamualaikum
singgah selasa

Knor said...

rasanya biarlah di uji selalu..muhasabah dn sentiasa rasa gerun saat di bicara di akhirat..dgn takut di topup dgn takwa

Nurzakiah Hanum said...

alhamdullilah

hajar said...

saya pun mudah sebak bila tgk kanak2 kecil yg terpaksa bekerja utk membantu keluarga....

Eye_nee said...

SAyu sgt rasanya..disaat kwn2 lain sudah sampai kesekolah dia masih mencari sesuap nasi membantu ibuayahnya...semoga ini menjadikan dia lebih tabah dimasa akan dtg..tapi..Bersekolah kah dia????...

wantie said...

memang sayu KA, kalau tengok anak kecil dah mula mencari rezeki. bila keciciran sekolah tu lagi la sayu kan.

ntah le KA, dulu ibu T seorang ibu tunggal je. sekolahkan anak semuanya. Tapi ada keluarga yang ada ibubapa, anak anak tak sekolah juga.

terbayang masa depan kanaka kanak tu KA...

Zura@Iwan said...

tersentuh la pula bila bc n3 KA nie
ingtlah kesusahan org lain bila kita sudah dlm kesenangan...
semoga kita tidak lupa pada Allah yng Maha Pemberi Rezeki..

azievee said...

Masih ada org yang tidak bernasib baik lagi...bersyukur kerana masih boleh makan n bernafas lg

Ema Johari said...

kecil-kecil dah jual nasi lemak demi sesuap nasi

LydSunshine said...

si kecil tu dalam lingkungan umur berapa KA? amboih KA sempat jugak selit link ke cerita2 lain. Kretip.

Raudzah Z said...

Seribu kisah dimpagi hari ya KA..mulakan langkah dengan Bismillah..semoga semuanya dipermudahkan..salam selasa KA..

Khai♥Rin : anies said...

tu yg kita nmpk d malaysia...kalu di luar negara...agk nyer bertambah sayu kalu tgk dgn mata kepala sendiri..

Kakzakie said...

Bila dah jadi mama dan ada anak hati kita mudah aje terasa bila melihat senario macam itu KA. Mulalah terbayang kalau anak kita kena buat macam itu kan..

Moga anak itu tabah diuji..

Fiza Rahman said...

Tumpang sedih juga kak. Dpt saya bayangkan anak kecil tu jual nasi lemak. Ni baru akak citer. Klo tgk dpn mata mau leleh gak airmata ni.

asyifa mustaffa said...

Harapnya dia sekolah KA...sesi petang...kan...
Kesian dia...

Dhia Dirham said...

oh kesiannya dia... kecik kecik lagi mencari rezeki. D:

lizz said...

Sedih lak baca entry ni ka...moga anak2 ni tabah...

:: Mrs.Eady :: said...

SEDIH NYER....

lieyalatif said...

alahai sayunye dengar KA....harap2 die sekolah sesi petang kan so pagi2 tolong maknye jual nasi lemak....nanti kalo nampak lagi KA snap le gambar...

Acik Erna said...

walaupun KA tak dapat beli.tak pe
.acik harap ada rezeki dia dari orang lain yang berkesempatan untuk singgah..

UmmuAidan-Arissa said...

Dari sudut positifnya, kdg2 bersusah payah begitu akan menjadikan anak2 lebih kuat semangat dan berjaya drp yg hidup serba lenang..mmglah kita berasa sayu melihat mrk itu namun rahsia dihari esok tidak kita ketahui..mungkin lebih baik dari kita nie..inshaallah..

ietams said...

tumpang sayu juga KA baca entry ni.
memang hiba belok tengok perkara-perkar amacam depan mate..
semoga keluarga tu beroleh rezki yang luas hendaknya

QasehnyaRania said...

mudah mudahan KA diberi kesemptan utk singgah esok hari.. aamiin

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

sayunya hati aiza..

Maria Firdz said...

Lihat yg kurg, buatkan kita bersyukur...

Noe said...

mmg sedih klu tengok budak2 kecil dah menjual...noe duk bayangkan anak noe dalam situasi mcm tu...

Deqla Manjew said...

bersyukurlah dgn apa yg kita miliki.. kalo nak dibandingkan dgn anak kecil tu.. moga Allah mudahkan perjalanan hidupnya.. Aamiin..

Mummydearie said...

KA... panjangnya entri! @_@

Ujian yang datang mungkin tak sama tapi insya allah, budak tu mampu mengharunginya. Sedih kalau tengok anak kecil mahupun orang tua masih lagi mencari sesuap nasi untuk meneruskan hidup. Terasa insaf sekejap memikirkan diri dan keluarga yang sangat beruntung.

ayut said...

Lmbt bersiran tp ceritanya sampi 3.hihihi.xpe KA.insya Allah esok2x pasti ad rezeki KA dan ank kecik tu :)

shasha yacob said...

semoga murah rezekinyer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...