Tabung Masa Depan ...

Friday, March 07, 2014

Hidup Di Dunia Hanya Sementara, Redha Atas Ujian, Syukur Atas Pemberian !

Sama2 merenung dan muhasabah diri di pagi Jumaat ini ! Dunia hanya pinjaman2 dan bersifat sementara sahaja..
Di sinilah kita akan diduga untuk menentukan dimana tempat kita, Di alam yang abadi & kekal nanti!

Dipetik dari surah al-Anbiyaa’
 ونبلوكم بالشر والخير فتنة وإلينا ترجعون
Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan;
 dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan. [Al-Anbiyaa’: 35]

2 minggu ini tak sudah2 KA diuji, lepas satu, satu dugaan
Kalau nak diceritakan memang banyak betul ujian yang datang
Tak perlulah nak diceritakan semua tapi antaranyer
Dari kisah misteri kehilangan Burung Kesayangan Angah & En Hubby
 Hinggalah kisah kecederaan yang dialami ALONG di N3 ini
( Terima kasih atas doa2, ALONG dah sembuh banyak hari ini )
Membawalah ke pagi ni, bila kereta MyV pulak buat masalah, dugaan lagi !
Jadinyer terpaksa berProton hantar ADIK ke sekolah pagi2 ni
But hati panas jadi sejuk, bila tengok ADIK sedikit berlari
Untuk berjabat & mencium tangan guru yang berdiri di seberang jalan menanti !
 
Di petik dari Surah al-Baqarah:
لا يكلف الله نفسا إلا وسعها 
Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya.
 [Al-Baqarah: 286]

Jadi biar apapun, tetap harungi setiap dugaan sebaik mungkin, redha lah !

Dan bersyukur atas rezeki2 yang diterima juga sepanjang minggu..
ALHAMDULILLAH
Terimakasih IBU LALA, hadiah dahpun selamat KA terima
Banyak ilmu2 yang KA dapat dari buku pemberian IBU LALA ni
 Ada masa nanti KA kongsi2 yer
& Serius uols kena terjah BLOG IBU LALA ni..... terbaik !

Juga antara rezeki dari ZALORA hasil berblog yang tak disangka2

ALHAMDULILLAH KAN ANGAH !

Juga sedang menanti rezeki lagi dari EN NUFFNANG YANG SUDAH OTW!
 
Tak kisahlah kecil atau besar, tetap x lupa memanjatkan syukur pada Allah swt.
Allah swt turunkan panas terik yang terkadang tak daya kita menahan
Dan Allah swt jugalah yang menurunkan hujan buat kita rasa damai & kesejukan !

INGAT LAGI ANTARA KATA2 ADIK SEBELUM TIDUR..
ADIK :
Ummi, Kalau Allah bagi kita susah2 tu, maksudnya Allah sayangkan kitalah kan....
macam kalau keluarga kita meninggal ke, tanda Allah lebih sayangkan dierlah kan ! 
 KA : 
Betullah tu....
 ADIK :
Kita kena sabar banyak2 kan Ummi.  Kalau kita sabar je, nanti dapatlah pahala... 
Lagi satu Ustaz cakap kena selalu...... ala apa  tu......ala... aaaaa Redha, betulkan Ummi !
KA : 
Ermm, memang kena redhalah atas semua ujian Allah !
Ujian tu supaya kita lebih mengingati Allah sebenarnya ADIK!..
ADIK:
Yelah, kalau kita susah2 mesti kita akan doa banyak2 pada Allah kan Ummi !
KA :
Pandai Adik !

36 comments:

Kisah Si Dairy said...

lately nie pun sy ada family matters yang berat juga nak ditanggung KA..doa tak putus2 moga dipermudahkan segala urusan kami sekeluarga..

Ibu Lala said...

Bagus la adik ni. Ank yg solehah. Sori kak lama x singgah. X sempt nk berblog dh skrg.

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, semoga sentiasa kuat dan tabah menghadapi dugaan.. alhamdullilah. murahnya rezeki KA ~~~

Cho Zila said...

semoga kita semua akan mampu menjalani kehidupan ini dengan tabah dan kuat... dunia hanya sementara...

Mummydearie said...

Oh, ini yang Angah katakan pada saya tentang nasihat Adik ni! Yalah KA, kena redha dengan segala ujian. Betullah tu Adik, Allah sayangkan kita sebab itulah kita diduga. Tapi dugaan yg datang pun bukannya sesuatu yg kita tak mampu tangani walau berat aje mata memandang :)

Petak Bunga said...

adalah yg hilang..
ada yg ganti lebih baik..insyallah.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Murah rezeki akak. Semoga Allah mudakan segala urusan akak sekeluarga.

mama aryan said...

bila kita diuji tandanya Allah sayang kita sbb Dia nak kita ingat Dia banyak2 kan, saya pun tak terlepas dr ujian..alhamdulillah dan inshaAllah aku dihadapi dgn sabar dan tenang...

alhamdulillah murah rezeki KA dan moga dimudahkan segala urusan KA sekeluarga ya

Rasp said...

Setiap kejadianNya itu...
pasti ada hikmahNya nanti...

adik ni memang pandai sis...

Sue-Rya Qistina said...

semoga tabah hadapi dugaan dariNya. saya dan sekeluarga juga diuji baru2 ni. sabar ye KA..semoga Allah permudahkan segala urusan kita

Nurzakiah Hanum said...

selamat petang drop here
pagi tadi bz sangat

diana said...

kuatkan semangt hadapi dugaan...

che mid said...

Berproton pun berkereta gak kan..kalau tengah macamanapun tapi ahli keluarga ada disisi, berat pun jadi senang..insyaallah...

satu hari nanti harap2 ada rezeki jumpa kesuma dan adik..

paridah said...

wah banyak dpt rezeki ya..setiap kesulitan Allah janjikan ganjaran yg besar...in sya Allah.

Kakizan Omar said...

Pandai adik.. untung ummi dan ayah.. :D

Daddy Ziyyad said...

Janji Allah itu pasti..kan?
Dlm pada dpt ujian, Allah rezekikan Nuffang tu :)

Teringat kisah Saidina Ali...yg risau bila dah seminggu tak ditimpa ujian...beliau risau Allah lupakan dia...sebab Allah mahukan hambaNYA merintih berdoa padaNYA bila DIA dtg kan ujian

Knor said...

Knor pun mengikuti blog KA...ada sedih dn ada happy, penuh warna warni..knor pun gitu juga..apa pun kita redha ...

tgok tu murah rezeki KA..knor tk ada pun..haha..

p/s..terharu dn menitis air mta ye...
knor dh berbls thun tk ada ayah...skdar berkongsi..nak simpan bg anak2 bca..

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah...hikmah disebalik dugaan. Byk juga tu kak. Tahniah lah ☺

Aku Penghibur said...

alhamdulilah ada rezeki dan ada kisah suka duka

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

semoga KA terus tabah menghadapi ujian dari Allah..
tahniah rezeki nuffnang tu, semoga KA terus murah rezeki..
bernas betul kata-katal adik..

shasha yacob said...

memang hidup penuh dengan ujian, itu sebab allah sayang kita. adik byk bagi kata kata yang sendiri xterucap waktu kecik. hee

Nur-nba said...

Sabar ye kak... Semua tu ada hikmahnya.. Murah rezeki akak dapat hadiah dari Zalora dan cek Nuffnang..

Dhia Dirham said...

Salam jumaat KA c:

Chic Na said...

moga terus dimurahkan rezeki kak.. :)

hainom OKje said...

Sabar jelah KA....hari ni hari awak....sok lusa kita tak tau hari sapa pulak.....ada hikmah disebalik semua perkara tu

Lynn Munir said...

Bijak adik. Walaupun kecil sudah sangat memahami istilah dan erti kehidupan.

tirahzairi said...

Dia uji kita b4 Dia bg kegembiraan pada kita..tirah pon sama...menitis air mata....sabar..ada hikmah disebalik setiap ujian n dugaan kan...hihi :)

Nasuha Puteri Nass said...

Assalamualaikum.. setiap ujian itu ada hikmahnya...alhamdulillah murah rezeki akk...

Maria Firdz said...

Suka duka lumrah kehidupan di dunia..

MaMa Rey said...

Alhamdulillah murah rezeki KA..
smoga KA tabah mnghadpi apa jua rintangn atau kesusahan ya..apapun ujian tu buat kta lebih tabah dn brtmbh matang lg...

wantie said...

Semoga kuat dan tabah ye ka..sabar ye

ArELeEz said...

sentiasa mohon pd-Nya.. sujud pd-Nya..

Kira Sakura said...

lagi berat ujian lagi dekat Allah dengan kita kan ummi, nak ummi jugak tue hihihihi :)

Khai♥Rin : anies said...

semoga rezeki KA sentiasa dimurahkan..

LydSunshine said...

biasa terjadi kan KA, bila datangnya ujian tu bertimpa2. Sampaikan kita tak sempat nak setel yg pertama, dtg yg kedua. tapi seperti kata adik la, ujian tu sebab Allah syg.

Pha Is said...

pandainya adik.. heheh
tahniah untuk cash out nuffnang tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...