Tabung Masa Depan ...

Friday, March 07, 2014

Riang Oh Reriang, Tolong Panggil Hujan !

Teringat kata2 En Hubby KA, tak berapa lama dulu
 Kata En Hubby, banyak tanda2 yang tempat KA akan alami kemarau panjang
Dan kebetulan,benarlah apa yang diandaikan, Bumi kering kontang tanpa hujan hingga sekarang
DAN
Antara tanda2nyer kata En Hubby,Riang-riang atau reriang galak berbunyi di waktu siang..
KA sah2lah memang x kenal apakah benda yang dipanggil riang2 or reriang
So kena minta tolong dari En Google ler, lagi senang !
 RERIANG ATAU RIANG-RIANG 
Ataupun orang putih panggil
CICADA .... SEDAP NAMA SERANGGA NI KHENS !
Ia adalah serangga bermusim. Rupa2nyer ada pelbagai spesis reriang ni
Meh KA kongsi sama antaranyer kat sini.......

Diemeniana frenchi, an Australian species
A Japanese Minminzemi (Oncotympana maculaticollis
The Australian red eye cicada (Psaltoda moerens)
Australian green grocer cicada (Cyclochila australasiae)
Annual cicada, Tibicen linnei
 Bunyi2an reriang ni memang amat membingitkan..
Bunyi ni terhasil  melalui gesekan bahagian bawah sayap lutsinarnya
Sewaktu memikat dalam musim mengawan...

Peliknyer di setengah tempat di Malaysia mahupun tempat lain di dunia,
 Reriang dijadikan antara menu & sajian istimewa dalam makanan !
But for KA memang idak lerrrrrrrr!!!!

Macam tu lah cerita riang-riang !
Lepas tu kalau nak panggil hujan turun
Kena guna khidmat En katak & keluarga dierlah pulak kan !

Apapun , TQ En Hubby, dari tak tau dah kenal sikit KA dengan RERIANG ni !

33 comments:

Nurzakiah Hanum said...

masa kecik2 anum cukup takut ngan binatang nie

Fiza Rahman said...

Owh...baru ku tau kak. Mcm mana lah bunyi riang2 ni yer.

aTieYusof Family said...

wah! memang betul tekaan hubby KA kan.. reriang ni bila berbunyi mmg bising...:)

Anonymous said...

Nama lainnya cengkerik kan

Anas :)

Zura@Iwan said...

ya la..ada stgh tmpt yg mkn reriang ni kan...

tp sy pon berdoa agar diturunkan hujan...Ameen...

ANIM said...

kata orang2 tua-tua dulu, berdasarkan pengalaman hidup..

PakcikLie PCL said...

memang membingitkan telinga..selalu dlm kebun getah banyak sangatlah reriang ni..; tak tahu pulak dia pandai panggil hujan...

Kakizan Omar said...

betul tu KA.. masa kat kampung dulu kalau riang2 ni bunyi pagi.. petang tu kebetulan hujan.. kalau bising malan.. pepagi kebetulan hujan.. mungkin betul sebab kan binatang boleh rasa perubahan alam nie.. :D

are_lin@yu said...

riang2..dlu ingt lg kna cr bnda2 gni utk di awet kan.hehe

❤Kamsiah❤ said...

masa kanak2 dulu saya suka tangkap riang2 ni...picit perutnya supaya dia mengeluarkan bunyi hehe

paridah said...

riang2 bole panggil hujan ya...bukan setakat riang2 saja semua makhluk n isi alam sdg berdoa memohon hujan turun.....

Kakzakie said...

Kalau keluarga kakak panggil pitek - "tek" tu cuba sebut dari perkataan teka-teki ambil sukukata 'tek' nya baru betul kalau nak pronounce:)

:: Mrs.Eady :: said...

lama dah tak jumpa reriang nie..

imie fatiema said...

jarang sangat dah jumpa serangga ni..

msredcheesecake said...

cane la gaknya bunyi dia...

RDZ Z said...

Petua orang tua-tua ya KA...

RDZ Z said...

Salam Jumaat. INTI & INTI for KA...

Nurfaezah Abdullah said...

memang bingit bunyinya hehe

Ibu Lala said...

Dulu kat kpg ada binatang ni

Mummydearie said...

Omputih kata cicada, Melayu kata byk cikadak :)

Banyak betul rasanya dugaan sekarang ni kan. Satu demi satu dugaan yang dtg. Kemarau ni pun kalau berlarutan, tentu susah juga hidup. Kalau hujan berlanjutan pun, susah jugakan. Apalah agaknya yang tak susah untuk manusia ni...

n O e s u h a i m i said...

x suka sangat binatang ni...dia la punca ada parut pada kaki noe...

mama aryan said...

pernah dengar nama tp tak kenal rupa reriang nih

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

bila sebut riang-rinag teringat pada kampung aiza.. selalunya begitulah KA, kalau musim berubah dia akan berbunyi.. kat kampung aiza dulu riang-riang spesis hijau tu, spesis yang lain tu aiza tak pernah tengok..

shasha yacob said...

ohhh binantang nih. dulu selalu dgr dia bunyi bingit sgt and selalu menari kat lampu rumaa. dah macam club bapa kata hehe. mcm mana lah kehidupan saya nih kalau masuk plkn waktu kemarau. harap xberpanjangan hee

Nur-nba said...

Belajar sesuatu yg baru hari ni..

Chic Na said...

ohh ingatkan katak je panggil hujan.. hihi..

klik2..

hainom OKje said...

Mcm lalat yek KA...... Rasa mcm tak pernah kenallah KA....

Maria Firdz said...

Bising betil reriang ni...

aswadz said...

mmg bingit bila riang2 ni termasuk dlm rumah.

wantie said...

Klu kat kampung ni.mesti terngiang jer kat telinga...

ArELeEz said...

australian green grocer cicada tu nmpk exotic!

Kira Sakura said...

dekat hutan meriah la dorg nie hihihi

Mimi Azirah said...

Skang jarang jmp reriang nih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...