Tabung Masa Depan ...

Monday, April 07, 2014

Melayan Si Murai Di Hujung Minggu !

Hari minggu lalu, tak dapat nak ke mana2
Diserang sakit batuk & sakit tekak lah pulak
So duduk ajelah kat rumah
Sambil layan Adik & En Hubby yang sibuk membelek2
Anak burung murai yang baru menetas minggu lepas
Cerita Adik : Anak burung ni ada 2, tapi satu dah mati, tinggal yang ini !
KA : Mati sebab apa ?
Adik : Entahlah, sakit kot, Abah kata sebab dier kecik dan kurus aje !
Macam cacat, kira macam OKU tu lah...
KA : Yang ini ok pulak yer !
Adik : Aaaa.. sebab burung ni sihat & gemuk macam Adik ! hehehe....
KA : Macam tu ke ?
Adik : Yelah, tengok ni Abah tengah ajar dier terbang, Abah kata 2 hari lagi 
bolehlah dier terbang sendiri nanti ! 2 hari lagi...
( Sambil2 Adik bagi anak burung murai ni makan sambil mulut tu tak reti2 nak diam, 
ada je nak dibualkan )
Angah  : Ini anak burung murai yang baru menetas tu ke, gemuk betul ni !
Cepat betul besarnyer .. macam x caya je
Adik :  Yelah, tengoklah sapa yang bagi dier makan, mesti lah cepat besar ..
Angah : Bagi makan terus aje ke ni ?
Adik :  Taklah, tengoklah kalau mata dier pejam tu, tengah tidurlah, 
Tak payahlah kasi makan,... kan Abah !
En Hubby :  Aaa... betullah tu !
KA : Elok sangatlah tu, tuan dier dengan burung sama kuat makan .. ( Sambil KA terbatuk2 !) 
 Adik : Mesti Allah ampunkan dosa Ummi nanti ...
KA : Kenapa pulak?
Adik : Yelah, Ummi kan batuk, sakit tekak lagi, sakit tu kan boleh hapuskan dosa2 kita, 
tapi Ummi kena redhalah !
KA :  Tau aje Adik yer.. Tapi bunyi burung ni bisinglah Adik !...
Adik : Dier tengah laparlah tu ....
KA :  Macam Adik jugalah burung ni, bila lapar bising aje mulut tu kan !
Adik : Eee..... Adik pulak !
Burung Murai atau shamas (dari shama, Hindi untuk C. malabariucus)
 merupakan burung yang bersaiz sederhana yang makan utamanya serranga (terdapat juga 
yang makan beri dan buah-buahan) dalam genus Copsychus dan Trichixos. Dan mempunyai
 lebih dari 20 spesies antaranya,Burung Murai Batu Putih (Scaly Thrush/White's Ground),
Burung Murai Batu Rengkung Putih (White-throated Rock Thrush),
 Burung Murai Ekor Putih (White-tailed Robin) Myiomela leucura,
  Burung Murai Kakap Brachypteryx leucophrys, 
 Burung Murai  Kampung, dan banyak lagi !

Info Dari Sini !

UPDATE : EN HUBBY KATA YANG INI SPESIS MURAI KAMPUNG !

26 comments:

Ummi Iman said...

Moga membesar dgn sihat burung tu

Nurzakiah Hanum said...

CUTENYA

Khai♥Rin : anies said...

kena cari partner tu supaya lbh byk lagi spesis nyer ;-)

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, bestnya ada bela burung... singgah menabung libresse sini~~~

Sylarius Yusof said...

Memang riuh rumah jadinya kalau membela burung murai ni. Hmmm.. Dah namanya pun murai, sure la riuh kan. Haha

Kira Sakura said...

sama je murainya burung tue dengan adik hihihihi :p

:: idzwa :: said...

hehehee.e..kelakar dan bijak la adik ni :)

Rasp said...

pandai adik 'melayan' burung tu ek...
mau tak riuh rumah...
dgn adik & burung murai tu hehehehehehehe...

Kakzakie said...

Sayang betul adik dgn anak murai itu ye:)

eima said...

ayah sy suka bela burung byk kat rumah die ... tp kite geli ngan burung hehehe sbb berbau sikit .. tp kite penah mkn burung ayam2 ..sedap

Fiza Rahman said...

ADa² jer adik ni kan. Petah betul.

Shark Kay said...

pandai betuil adik jaga..
hope KA sihat harini.

Nurfaezah Abdullah said...

ewahhh petah je adik bercakap hihi

Nastyna said...

yang mana satu murai ni.. hehehe meriah kan ader jer celoteh adik.

Knor said...

Adik jdi murai dot com lh

Acik Erna said...

kalau adik keluar jalan2 mesti KA rasa sunyi sangat kan..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

memang petah berkat-kata adik ni.. :D

Busyra Bt Takiyudin said...

comel ja burung ni.

RDZ Z said...

Wah ada burung murai..Jarang orang bela burung nikan KA...




QasehnyaRania said...

syoknya dpt brrmanja manja dgn burung

Deq's Qienz said...

burung apa?? burung murai..trigat iklan tu bila KA ckp bab burung murai ni

Mummydearie said...

KA nak tanya, yang mana sebenarnya murai? Anak burung murai tu ke atau si Adik? Hahaha...

Tolong jangan bagi Adik baca komen ni nanti tension pulak dia nak jawab ujian *_*

wantie said...

cutenya.. membesar bagai johan ye sang burung..

sal ya said...

Mcm murai jgk adik ek? Bising... Hehe..

LydSunshine said...

dah besar jugak anak murai ni. KA notty ye, selalu kenakan si adik, tapi adik pandai je balas balik. hehehe. anak beranak bergurau senda ni mmg happy family.

sal ya said...

Jarang jgk KA update blog ek...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...