Tabung Masa Depan ...

Tuesday, April 22, 2014

Petua Tahan Air Liur Meleleh Bila Tumbuh Gigi !

 Dulu2 waktu anak2 kecil lagi dan baru nak tumbuh gigi, kesian sangat tengok theyall ni
Ada yang kata, memang sakit bila nak tumbuh gigi ini
Ataupun lebih kepada keadaan tidak selesa kan
Lagi2 pada bayi2 kecil kan...
 Jom KA kongsi info2 dari pembacaan di GOOGLE yer cara menangani masalah ini

Antara Simptom dan Gejala Tumbuh Gigi yang Perlu Diberi Perhatian: 
Gusi merah dan bengkak
Pipi dan muka menjadi merah
Kerap menggosok telinga di sebelah yang sama dimana gigi akan tumbuh
Air Liur Meleleh dengan banyak
Sakit gusi ketika tidur
Makan tidak Konsisten
Menggigit dan Menghisap apa sahaja
Mudah merajuk dan kecil hati kerana kurang selesa

 Antara tips terbaik untuk mengurangkan kesakitan : 
- Mengigit objek-objek sejuk seperti teether berasaskan pepejal silikon
- Tekapkan tangan atau sudu sejuk di gusi bayi anda supaya berasa kebas
- Biarkan bayi mengunyah biskut rusk, breadstick atau roti keras
- Buah-buahan segar dan sejuk seperti timun atau pisang sejuk untuk dikunyah
- Beri puting/pacifier untuk melegakan rasa sakit gusinya
- Tak pun mak2 ni, siap2 standby je lah cepat2 sapu air liur anak yang meleleh2 turun 
dengan lebat bak hujan tu !  He He He

Tapi bab2 air liur meleleh ni memang sinonim sangat2lah bila 
Baru nak tumbuh gigi bagi anak2 kecil, contohnya macam yang ini...

" The Duchess of Cambridge was spotted discreetly wiping Prince George's drool on 
her designer dress during a visit to Sydney’s Taronga Zoo yesterday.
Now in full-blown teething mode at eight months old, the infant constantly dribbled as he
 came face-to-face with various animals, including a bilby named in his honor.
Without a cloth or a bib to hand, his mother Kate, 32, used her hand to stop the saliva from
 getting on his smart sailor-style shirt "
" George currently has three teeth showing, two at the bottom and one at the top.
His father, Prince William said he had been ‘wreaking havoc’ at night at Admiralty House,
 the royals’ base during the Sydney leg of their tour Down Under "

Bila melibatkan hal2 anak2 ni,
Dah tak kira status diri dah kan..semuanya demi anak2 ! Betul tak ...
Sweet sangat2 ler..

20 comments:

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah...dah melepasi tahan anak meleleh air liur kak. Yg tak tahan bab menggigit time breastfeed. Nak mengasah gigi khenn. Dia ingat puting plastik agaknya...hehehe...

Mrs Velentine said...

tq for tips kak..syamimi skg tgh tumbuh gg

Haslinda Hassan Ali said...

mmg sweet melayan bebdk

Farah Waheda Wahid said...

memang bagi teether yang simpan dalam peti ais kasi sejuk dulu kak KA..seronok betul dia...

Nurzakiah Hanum said...

great sharing

Petak Bunga said...

luth nak tumbuh gigi kelima skrg ni..
air liur mengalir mencurah2..

sebelum ni tak sgt..
ke-5 bru jadi..why ek?

Nani said...

rindunya dgn suasana nie...

paridah said...

kesian baby yg nk tumbuh gigi ni...setakat air liur banyak xmengapa...kalau menangis xselesa yg xtahan..

Z@i Z@mR33 said...

thanks 4 the info....

Aqil skrg mmg tgh leleh air liur.stress mak dia ni.abes di tarik tudung mak dia dok isap sbb dia x isap puting

Ema Johari said...

tips yang diperlukan untuk ibu-ibu hadapi masalah ni.

Chic Na said...

hihi.. selamba je kan.. sweet..

n O e s u h a i m i said...

teringat masa anak2 kecil...

n O e s u h a i m i said...

teringat masa anak2 kecil...

aizamia3 said...

walaupun air liur meleleh tapi tetap wangi je anak kan.. ;)
tetap nak sayang2 kat dia.. rindu moment macam tu..

Ira said...

teringat masa aimy kecik2 dlu.
paling tak tahan bila dia suka menggigit.. huhu..
excitednya prince george tgk binatang tu.. hehe..

Kira Sakura said...

betol kan KA bila bab anak nie. terus tolak tepi semua kepentingan lain. hihihihi

agaknya Uwais nak tumbuh gigi kot. selalu garu telinga kanan dia sekarang nie.

Mummydearie said...

Selamba aje kesat guna tangan. Dah air liur anak sendiri kan. Samalah kita, Kate :)

Siti Fatimah said...

Hmmm..hampir lupa.cam.na la dulu ni si aleesya nak tumbuh gigi...adei camna lwh.lupa ni

Maria Firdz said...

Alhamdulillah... Ank2 xde air liur melelh ni..

ArELeEz said...

kasih parents utk anak.. harap2 anak pun macam tu jugak bile dh besar nnti..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...