Tabung Masa Depan ...

Thursday, April 10, 2014

Terima Kasih Ya Allah Untuk Khamis Yang Penuh Bahagia !

MAAF KALAU N3 PANJANG BERJELA YER !

Sebenarnya dari pagi Rabu semalam, hati KA dah berbunga2 bahagia
Sebabnya... ingat lagi tak kisah budak yang KA buatkan di dua N3 KA sebelum ini
Pagi semalam KA dah nampak dier berjualan nasi lemak di tepi jalan semula
Bahagianya rasa, tapi sebab dah terbabas ke depan, tak sempat nak singgah
Tapi, dalam hati dah bercadang nak datang beli hari ini, itu mesti !
Serasa macam ada satu rasa yang tak dapat KA ucapkan dengan kata2
Gembira sangat bila dapat lihat lagi kelibat budak itu berjualan
Semalam, bekerja dengan senyuman menguntum di bibir walau atas meja 
Banyak sungguh kerja2 yang perlu dibereskan dengan segera !

Masuk tengahari, one of my boss bagitahu ada 2 - 3 claim KA yang pending
Akan dibayar hari ni, dah boleh ambik cheque tu petang nanti
Ya Allah, bersyukur sangat2 dan memang petang semalam dah selamat pun
KA bank in kan, walau ada 3 claim lain yang masih belum dibayar lagi
Tetap bersyukur dengan rezeki dari Allah swt ni...

Balik rumah petang semalam pulak,
Adik datang tersengih2, sambil hulur kad laporan prestasi yang pertama
Untuk Ujian di Sekolah Agama macam yang dah KA kongsi ceritanya
ADIK :   Ummi.....Adik peliklah Ummi,..
KA :  Kenapa pulak ?
ADIK :  Adik tak ulangkaji pun, boleh dapat no. 2  hehehe...
KA : Ye ke, meh sini Ummi tengok, ....Tak boleh nak bangga sangat tu Adik, 
Kalau Adik ulangkaji hari tu, mesti Adik boleh dapat No. 1 kan !
ADIK :  Ala, Adik tak kisah pun dapat no. berapa... janji Adik lulus kan Ummi !
Tapi Ustazah kata untuk Ujian ni , no 1 & No. 2 dapat hadiah ....
KA :  Oklah tu, kena belajar lagi ni,  bagi lebih cemerlang nanti !!
ADIK :  Eeee....Cemerlang lah ni. dapat no. 2 dari 40 orang....
ANGAH : Hek eleh..... Angah lagi cemerlang tau, no. 3 dari 90 murid.. hehehe
ADIK :  Ye ke Angah... hebat tu !... betul ke ni ???
ANGAH : He He He..
 ADIK :  Ummi, Ummi cepatlah  sign kat sini.... !!

 Dan pagi Khamis ini akhirnya, KA sempat singgah beli nasi lemak daripada Budak hari tu !
BUDAK : Assalamualaikumm kak ? (Alamak dier panggil KA, kakak ler pulak !)
KA :  Waalaikumsalam wbt..... Bungkus nasi lemak 9 yer dik !
BUDAK :  Nak 9..., sekejap yer !
KA :  Adik tak sekolah ker hari ini ?
BUDAK :  Sekolah.., saya sekolah petang ! ( Suara perlahan sambil bungkus nasi lemak )
( Lega rasa hati bila dengar dier masih bersekolah lagi)
KA :  Nasi lemak ni sapa yang buat ?
BUDAK :  Mak saya yang buat.  Saya tolong jualkan sebelum pergi sekolah
petang nanti !
( Sebenarnya banyak lagi yang KA nak tanya, mana dier hilang sebelum ini, tapi sebab 
masa tak mengizinkan, dan x mahu mengganggu, KA biarkan dulu soalan2 tu. 
Esok2 boleh datang lagi ! Raut wajahnyer memang tulus & bersih buat kita rasa hiba,
entahlah tak tau kenapa !)
KA :  Berapa semua dik ?
BUDAK :  9 ringgit ( KA hulur RM 10 ).. (Budak tu tercari2 duit untuk bayar baki!)
KA :  Takpe dik, tak payah bagi baki tu...
BUDAK :...emmmm...
KA :  Xpe, saya ikhlas (Sebenarnya, KA tiba2 sebak dah masa tu !)
BUDAK :  Terima kasih banyak kak !
KA :  Sama2........
Elok kereta berjalan, KA pandu perlahan sambil menyeka air mata yang sedikit tumpah !

Kenapa KA beli sampai sembilan bungkus yer ???
Saja bersedekah pada my kawan2 baik
Yelah ada rezeki lebih sikit yang Allah berikan , tak salah berkongsi sama kan !
Dan kawan2 puji nasi lemak daun pisang budak tu, memang mabeles...
KA kena belilah lagi nanti... nasi & sambal dier merah pekat & sedap betullah !
 KA belikan juga sedikit kuih muih untuk dijamu bersama
 
Dan sediakan satu jug air teh tarik, sebab tahu my kawan2 baik, memang suka sangat ni !
 

( Saja2 berkongsi rasa, berkongsi cerita , bukan niat nak bangga diri, atau
menunjuk2, tapi atas dasar berkongsi kisah, mana yang baik kita jadikan teladan,
yang buruk kita jadikanlah sempadan dan ambil iktibar yer ! )

41 comments:

Nurzakiah Hanum said...

alhamdullilah

Acik Erna said...

assalam KA..Alhamdulillah..acik dan kawan2 disini semua tau..KA bukan nak bangga diri..perasaan dan rasa tu ikhlas..

aTieYusof Family said...

Alhamdulillah! sama2 kita berkongsi rezeki..Allah tau KA ikhlas..:)

Kira Sakura said...

moga dipermudah dan dimurahkan rezeki adik tue sekeluarga. KA jugak amin ;)

Eye_nee said...

Tak tau pulak pd org lain punya rasa..pd saya cerita2 mcm ni sekadar sebuah perkongsian seorg sahabat utk sahabat lain membaca..mana yg boleh dimanfaatkan kita manfaat kan..mana yg boleh buat tauladan kita sama2 buat...Tahniah adik utk satu keputusan yg baik..Tahniah buat kamu juga geng..dpt kamu bantu RM10 tu buat dia..SEORG ANAK ...PENJUAL NASI LEMAK...

Knor said...

utk knor tak ada ke KA..

TAHNIAH BT ADIK..BLJAR LGI YE DIK..MASIH PANJANG PERJLNANNYA..ISTIQAMAH

suri said...

alhamdulillah heee...

didi dan pelembut kt cini

Rinna said...

Alhamdullillah rezeki tuh KA.. Tahniah juga utk Adik..

Fiza Rahman said...

Kak...Touching baca ni. Pandai tolong mak dia cari rezeki. Skolah plak tu. Saya ingat kisah tu. Alhamdulillah...niat akk nak jumpa adik jual nasi lemak ni di permudahkan. Tgk pon dah tau nasi lemak dia sedap.

Tahniah adik yg bijak pandai.

SYANI said...

Pandai si Adik ni... Tahniah..
Nasi lemak tu pun nampak sedap..

BM said...

Jarang sekali KA berkongsi kegembiraan seperti entri ini...selalunya ada sahaja entri dugaan melanda yg KA kongsikan. Saya juga tumpang gembira dan semoga kebahagiaan kekal bersama KA sekeluarga. Tahniah juga buat adik.

cahaya nur said...

semoga murah lagi rezeki adik tue..membantu ibunya berniaga nasi lemak...

UmmuAidan-Arissa said...

alhamdulillah..begitulah kita nie cepat tersentuh ngan mrk yg kurang bernasib baek kan..
tahniah adik...angh jgk..hehe

Shark Kay said...

shark mmg respek KA dan keluarga..
tahniah buat adik..
mmg best student betuil adik nie.

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, alhamdullilah. taniah adik. semoga teruskan usaha bagus kamu tu. rezeki dikongsi bersama. syukur...

LiYa HaNiF :: said...

alhamdulillah...

RDZ Z said...

Alhamdulillah..semoga kebahagiaan itu berterusan..salam khamis untuk KA..

DYatie said...

Tahniah buat adik & angah.
Saya juga suka berkongsi rezeki dengan staffs walaupun sekadar goreng pisang 10 inggit atau keropok lekor 5 inggit.

Kakzakie said...

Samalah anak dara kecik kakak pun sekolah agama no. 2. Kalau periksa sekolah agama memang dia kurang belajar budak-budak ni KA. Tapi kalau sek kebangsaaan cabaran tinggi kena struggle lebih sebab ada bangsa asing kan..

Moga rezeki murah pada yg membeli dan yg menjual..

Tihara said...

tersentuh baca entry ni
saya tumpang syukur alhamdulillah KA..
teringin plok nak rasa nasi lemak tu :)

lieyalatif said...

moga murah rezeki KA...membeli sambil membantu...

nampak mengancam nasi lemak die KA...nasi lemak mcm ni yg lieya suke nieh...

Z@i Z@mR33 said...

KA...tgk sambal pon dh nmpk sedap...rezeki yg ada x slh dikongsi :)

Suraya Baharun said...

Alhamdulillah...terliur tgk nasi lemak tu..

paridah said...

sebak juga membacanya...tp kebhgiaan berbuat kebajikan mmg sukar digambarkan.

Aku Penghibur said...

alhamdulilah tahniah ^_^

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

alhamdulillah..
semoga murah rezeki KA

dpt juga jumpa adik tu ye..
gembirakn hati kak..

ietams said...

terer lah.. tak belajar tapi dapat no 2.. tahniah adik!

nasi lemak tu nampak sedap la KA..

wantie said...

dah banjir pun mata T ni KA. T ni kalau sedih tak leh control memang banjir le kan.


huh.. terkenang ngan sikap sesetengah bebudak sekarang ni. dah le pepagi tak nolong ape pun sebelum ke sekolah, kekakdang tu bangun tido nonton TV jer. pas tu siap gi sekolah. adei...

samalah mcm si Naiim tu, even sekolah pagi pun, tual, ubat gigi, baju, seluar, seluar kecik semua nakkena disediakn.

teringat masa kekecik dodulu kena noreh getah dulu sebelum ke sekolah.

Maria Firdz said...

Alhamdulillah...

diana said...

Pandainya..tak ulangkaji pun dapat No 2...tahniah KA dapat anak2 yang membanggakan..

Rai Ourkizuna said...

alhamdulillah KA.. semoga murah rezeki KA berbuat baik sesama makhluk..

tahniah pada adik dan angah.. ibu kena la belanja kalau macam tu kan adik.. hehehe..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

terasa sebak pula aiza membaca entri KA ini.. gigih betul budak itu membantu ibunya menjual nasi lemak.. mulia sungguh hati KA..

tahniah kepada adik kerana mendapat keputusan yang cemerlang.. semoga adik terus cemerlang.. :D

eita said...

lagi banyak sedekah lagi murah rezeki kan..

mengancam betol nasi lemak tu

QasehnyaRania said...

alhamdulillah.
betul tu KA
smga dipermudahkan urusan adik tu

antara adik dgn angah mmg kelakar la..

ANIM said...

rm10 mungkin kecil bagi kita tapi besar bagi budak itu...
terharu

eima said...

tahniah kepada adik...dan semoga kebaikan yg KA buat ni Allah balas ...

Mummydearie said...

KA, bab belanja kawan-kawan makan ni kita rasa macam nak duk satu ofis ngan KA aje *ngeh*

Alhamdulillah, syukur budak tu masih ada dan rupanya bersekolah lagi. Sekadar membantu ibunya mencari nafkah. Rezeki lebih kita kongsi bersama manalah tahu, lebih banyak rezeki yang akan sampai ke pangkuan kita lagi :)

Adik memang pandailah tu kalau tak belajar dapat No.2. Apa nak pelik ...

n O e s u h a i m i said...

Alhamdulillah...hari khamis yang penuh kegembiraan...murah rezki dengan hati yg gembira...gembira untuk adik tu juga...semoga murah rezeki adik tu...

aswadz said...

rajin budak tu tolong mak dia nasi lemak pagi2. kalo aku pun, aku sebak.

Syazana Zainn said...

sedihnya hmm
kecik2 dah pandai tlg mak meniaga

Deq's Qienz said...

sedihnya..bruntunglah kita berada dlm keadaan y serba sempurna walau xsemewah mana.. syukur Alhamdulillah. byk lagi insan yang tidak bernasib baik spt kita..muhasabah lagi sy arini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...