Tabung Masa Depan ...

Monday, May 26, 2014

Bila Allah Menguji Kita !

MEMETIK KATA2 DARI BUKU YANG DIBACA ....
Ujian, bahasanya bisu. 
Hadirnya tidak terduga. 
Ada kala ujian itu bertandang untuk membersihkan dosa. 
Ada kala untuk mengajak kita bertanya, apakah diri sudah terlupa. 
Ya... terlupa siapakah kita di sisi-NYA. 
Terlupa dari mana datangnya dan ke mana pula hala hidup kita? 
Terlupa kita sebenarnya tidak punya apa-apa. 
Apakah masih ingin menderhaka pada-NYA?

Kita bicara tentang pancaroba, 
kita berkata tentang malapetaka, tapi hati masih terleka. 
Kita tewas dalam gembira, kita tersungkur ketika derita. 
Namun, andai ujian itu membawa kita ke pintu kesedaran, 
maka ujian itu sebenarnya manis. 
ALLAH tidak pernah menjadikan sesuatu itu sia-sia. 
Sesungguhnya, dunia adalah tempat ujian, 
akhirat jua tempat kebahagiaan abadi.....Amin2

ANAK2 KU....
BENARLAH DUGAAN & KESAKITAN YANG DITIMPAKAN
TANDA ALLAH S.W.T SAYANG KAN !
 
 Jangan bersedih dan merungut dengan ujian yang Allah beri pada kita
Kerana Sesungguhnya
Allah swt tau setakat mana kemampuan kita......

66 comments:

suri said...

hari isnin lalalala

sabar rezeki dan emosi semua milik Allah..

ketuk lactacyd 2x :)

Acik Erna said...

Assalam K A..along dah baik ke

Bin Muhammad said...

Sabarlah menempuh ujian Allah... Ibu mana yg tak sedih melihat anak2 sakit. Sabar ye...
Semoga segala kesulitan akan segera berakhir...amin

cahaya nur said...

ujian yang menimpa akan membuatkan diri menjadi lebih kuat..terkadang kita rasa yang diri tak mampu nak hadapi ujian itu...tetapi in shaa Allah,Allah sentiasa ada ketika kita susah dan senang...

Khai♥Rin : anies said...

DIA TAK KAN MENGUJI JIKA TAK KENA DENGAN KEMAMPUAN KITA

Knor said...


“Innaa lillaahi wa-innaa ilaihi raa-ji’uuna. Allaahummaajirni fii mushiibatii wakhluf lii khairam minhaa”

Fiza Rahman said...

La tahzan innalaha ma'ana. Apa pon dugaan, allah tetap bersama² dgn kita. Doa...doa dan terus berdoa.

Along macam mana kak? Dah sembuh ker? Smoga urusan akk dan keluarga dipermudahkan olehNYA.

Fiza Rahman said...

Lactacyd & libresse.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Betul tu KA. Allah tahu kemampuan seseorang apabila Allah bagi ujuan. Kita kena banyakkan bersabar dan berdoa kepadaNYA.

Ira said...

semoga tabah menghadapi dugaan yg melanda.. inshaAllah, ada hikmah disebalik dugaan itu.

Budak Kampung said...

aku mintak kekuatan dengan allah
tapi allah bagi ujian pada ku
sebabnya dalam ujian itu, baru aku temui kekuatan yang aku minta.

salam isnin KA

Eye_nee said...

Percahaya Qada dan Qadar kan sahabat...meyakinkan diri itu sesuatu yg sukar...menanyakan diri kenapa dipilih itu yg selalu...Akur segalanya tentuan Takdir namun dalam atau tanpa sedar keluhan tetap keluar dari mulut...

Semoga Kamu sekeluarga diberikan kemudahan olehNYA dlm mengharungi kehidupan ini..InsyaAllah...

Mummydearie said...

Kenapa ni KA? Dilanda ujian lagi ke ni? Harapnya banyak-banyak bersabar dan tabah menghadapinya.

acik idah said...

Puitis kata2nya... idah respek dengan orang2 seni yang punyai kelebihan seperti itu... kata2nya manis dan lembut walaupun ianya adalah suatu teguran/sinis...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Bila Allah menguji..kita sebagai hamba hendaklah sentiasa redho & bykkn bersabar.

Kakizan Omar said...

benar sangar KA.. semoga kita semua kuat in shaa Allah...

Kakzakie said...

Bila diuji sakitnya kita saja yg tahu KA tapi sesungguhnya jika sakit itu dtg dari dengkinya manusia durjana pasti balasan Allah sedia menanti..

Sabarlah ketika diuji..

idzwa kamaruddin said...

AMIN..

m.u.l.a.n said...

stay strong kita semua...!!!

nurbijen said...

Betul tu KA...
Saya pun selalu ingatkan diri sendiri, kita takkan diuji diluar dari kemampuan kita... Jadi kena hadapi ujian dengan penuh kesabaran

suka suka said...

Hidup ni macam dugaan... bersabarlah...

paridah said...

ujian xpernah hbs selagi kita hidup bersabar n redha.

ANIM said...

sebagai hambaNya kita akan sentiasa diuji namun ujian setiap kita berbeza.

itulah yg jadi motivasi buat diri sendiri jika diberi ujian dari Allah

RDZ Z said...

Semoga kita semua diberi kekuatan setiap kali di uji Allah. Setiap ujian datang bersebab dan ada hikmahnya. Kena Redha kan KA...

Nestle & lactacyd untuk KA..

AnneRaini said...

setiap ujian yg dtg pasti ada hikmahnya.

Maria Firdz said...

syukur bila diuji..

Kira Sakura said...

mekasih KA mengingatkan :((((

Daddy Ziyyad said...

ujian itu datang...tanda Allah kasihkan kita...Dia mahu kita sebagai hamba merintih doa padaNYA

aTieYusof Family said...

Betul tu KA.. sentiasa yakin bahawa Allah tidak akan menguji hambanya di luar kemampuan kita...

LYAfrina said...

amat menusuk di sanubari lya bla mbaca ni..

sal ya said...

Betul tu KA. Selalu muhasabah diri kalau diri sendiri sakit ke anak2 sakit. Ada la kekhilafan kat mana2 ni. Peringatan drpdNYA.

LydSunshine said...

KA, Assalamualaikum. KA sihat? Kenapa ni... Siapa yang sakit ni? Kalau KA atau sesiapa juga yang tak sihat, saya mohon kepada Allah agar Allah sembuhkan.

Mummydearie said...

Salam KA,

Mana pi ni lama menghilang? Rindu pulak tengok kat sidebar takda update. Harap semuanya baik-baik ya!

Ema Johari said...

setiap ujian ada hikmahnya....

Pha Is said...

betol tu..

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya....."
(Al-Baqarah 2:286)

Ibu Lala said...

Kaya miskin sihat dan sakit sume tu ujian. Bwrsabarlah dgn setiap dugaan kan kak. Tp sedih jugak bila setiap kali hanya kita yg diuji sedangkan org lain hidup gembira kan kak.

BUNDA a.k.a KN said...

Assalam,

dah lama tak singgah sini...semoga sehat2 selalu..

Liya Hanif said...

Hadapilah ia dengan penuh kesabaran...

n O e s u h a i m i said...

semoga tabah dalam menghadapi segala dugaan..

acik idah said...

Semoga DIA permudahkan segala urusan mu kak... :)

hainom OKje said...

Mana pergi KA? Entri tak berupdate ni? Bercuti ke? Tak sihat ke?

hainom OKje said...

Mana pergi KA? Entri tak berupdate ni? Bercuti ke? Tak sihat ke?

Fiza Rahman said...

As salam kak.

Lama menyepi. Rindu lah.

Sue-Rya Qistina said...

setuju tu KA. apapun dugaan yg menimpa, Allah sentiasa ada dekat dgn kita. bertabahlah..semoga dipermudahkan segalanya. amin

Siti Fatimah said...

lama jugak KA tak updated. sama la mcm T. terbizi dan malas pun ada jugak.

moga KA baik baik aja ya..

lylyn said...

diuji sebab dia sayang kite..

QasehnyaRania said...

setuju..
lamanya KA menyepi
smga baik baik aja

asyifa mustaffa said...

Assalam KA..
Kemana pegi? Ingtkan kut sy termis entry KA...almaklum le...lama x berupdate blog...rupanya mmg KA pun menyepi juga ya...
Harap semuanya sihat ye...

azievee said...

Semoga tabah dengan ujian Nya KA...lama menyepi..

Pha Is said...

bila Allah sayang kat kita, Dia uji kita...

❤Kamsiah❤ said...

apa kabar KA?lama membisu..??diharap semuanya ok ja..

Mak Wardah said...

Benar belaka KA, moga kita semua dapat menyambut Ramadhan kali ini dengan penuh bermakna

n O e s u h a i m i said...

dah lama tak nampak KA ke udara...apa khabar agaknya..harap KA dan keluarga sihat walafiat

Syazana Zainn said...

Salam KA

lama kite tak singgah sini
KA sihat?
walau apa yg jadi, kite harap KA tabah ye :)
InsyaAllah seme baik2 nanti

hainom OKje said...

2-3 hari dah duk teringat KA....la ni baru sempat jenguk....Along macam mana?

Wak Gelas said...

cobaan kanns., uHuu

Ummi Iman said...

Slm KA. Slmt berpuasa.. semoga tabah menempuh ujian. Betul ujian ni byk pengajaran dan rahmat d sebaliknya.

Kira Sakura said...

KA menghilabg kemana? sebulan dah xnampak. harapnya KA sekeluarga baik-baik aje hendakNya amin

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, semoga terus kuatkan semangat ye menghadapi dugaan dan cabaran~~~

Kisah Si Dairy said...

lama tak dengar khabar KA...insyallah..moga Allah permudahkan urusan KA

Eiqa Almond said...

Allah.
eiqa suka sangat baca ayat dalam setiap entry akak nie.
Penuh motivasi, penuh makna.

wa said...

Salam ramadhan...manusia yang laka dan lalaai memang akan sentiasa rugi..ingatan utk diri sendiri jugak..

QasehnyaRania said...

singgah 17 ramadan.smga KA sntiasa sihat di sana dismaping kluarga tercinta

paridah said...

salam ramadan n selamat idilfitri buat KA sekeluarga mohon maaf zahir batin moga adik n famili baik2 saja lama xjumpa rindu pula...

idzwa kamaruddin said...

semoga terus bertabah dgn dugaan ye KA

Mimi Azirah said...

bila Allah uji kita maknanya Allah sygkan kita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...