Tabung Masa Depan ...

Tuesday, May 20, 2014

Nak Jadi Novelis Terbaik, Bahasa Malaysia Mesti Power Lah Adik !

Semalam ADIK bercerita dengan KA macam biasa 
ADIK :  UMMI semalam Teacher dah bagi tau, ADIK dapat 100 % untuk
Matematik juga, sama macam English !
KA :  Baguslah Maths dgn B.I kan susah tu, tapi dua2 Adik dapat 100%,
Tahniah yer Adik !
ADIK :  Tapi, Bahasa Malaysia Adik dapat 80 % aje tau, Ummi lah ni,
suruh Adik ulangkaji yang susah2 aje, Matematik lah, Englishlah, Bahasa Arab lah,
tengok Bahasa Malaysia Adik dapat 80% aje....
KA :  La, asal lak BM dapat 80% aje... kan BM tu senang aje !
ADIK :  Ummi yang kata senangkan.....susah jugaklah !
UMMI :  Meh sini Ummi tengok kertas periksa tu.
( Bila KA belek2 bukan sebab Adik tak jawab dengan betul.  Dia jawab semua
soalan dengan baik. Tapi bahagian2 yang bina ayat tu, semua dier tak dapat markah 
sebab ayat tak lengkap.  Susah juga soalan untuk murid tahun 2 ni yer ! )
KA :  Bukan dah betul ke ayat Adik ni ! Ahmad mencuci tangan sebelum makan
ADIK :  Memang lah, tapi Cikgu cakap Adik tak gunakan perkataan tambahan
macam SEDANG ke.....! Contohnya, Ahmad sedang mencuci tangan sebelum makan.
KA :  Macam tu yer, tapi kat arahan ni tak tulis pun kena bina ayat dengan menggunakan 
penyambung ayat kan, mana murid nak faham kan !
ADIK :  Tu lah, betul kan Ummi, dier tak tulis kat atas ni, Mana Adik tahu, Ummi ni 
dah macam cikgu pulak lah ! hehehe
KA :  Yelah, kalau Ummi ni Cikgu, Ummi bagi jugak markah kesian 1 ke, banyak ni
 yang Adik tak dapat markah penuh, sayang lah !
ADIK :  Takpelah Ummi, paling tinggi pun markah BM ni 84 % je Zaim tu, nanti
Adik boleh usaha lagilah masa periksa hujung tahun ! Nanti Adik tulis cerita banyak2 !
Ala, 80% tu A jugak kan !  Ummi yang selalu cakap dapat A ok dah ...

Yang ini antara cerita yang direka & ditulis Adik sendiri
ADIK :  Adik tulis cerita ni sebab Adik tengok kat TV tu, ada seorang budak perempuan
dier tu penulis lah, dier dah mula menulis masa kecil2 Ummi, tulis buku, tulis
novel pun ada .. hebat kan dier !
KA :  Sekarang ni dier dah besarlah yer !
ADIK :  Agak2 Adik, dier dah sekolah menengah la. Ini Adik dah karang
satu cerita, pendek aje....cuba Ummi baca Ok tak ?

 ADIK : Ok tak Ummi ?
KA :  Ok sangatlah ni, umur Adik kan baru 8 tahun. Bila dah besar nanti, mesti makin 
baguslah cerita Adik.  Novelis hebat tu nanti. ..Habis tu,  cita2 nak jadi Kapten Tentera Laut
tu macam mana pulak !
ADIK :  Eh.. Itu mestilah, itu cita2 Adik, menulis ni hobi lah, suka2 !
KA :  Wah nanti bila Adik ada novel sendiri, mesti kat depan tu tulis
nama pengarangnya : KAPTEN NUR SUFFIYA QAMARINA !
ADIK :  Banggalah Ummi kan !
KA : Mestilah .. Eh, dalam hutan pun ada jual makanan ringan yer Adik .. hehehe
ADIK :  Eeee... ini cerita jelah Ummi !
KA : OK, OK.. He He He

41 comments:

suri said...

kita berduakan sahabat KA heee...
done nuff nuff wisper

idzwa kamaruddin said...

wahh wahhh...kapten nur suffiya qamarina!aminnn..aunty amin kan ye..

Tihara said...

owh adik minat tulis cerpen
asahkan lagi bakat dia KA
tahniah untuk adik dapat result best :)

aTieYusof Family said...

wah..wah..adik! mmg ada bakat ni..:)

Bin Muhammad said...

Semoga adik berjaya dalam apa jua bidang! Amiin...
Buat Kapten Nur Suffiya Qamarina, tabik lah!

Nursaila Norman said...

cahiyok2 kalau nak jd novelis adik! byk kan membaca, supaya mudah nak buat ayat dan dapat idea :))

n O e s u h a i m i said...

pandainya adik...dapat 100 tu...bagus2...teruskan usaha yer...moga tercapai cita2 tu

PetakBunga said...

ada tgok kat tx..budak lagi dah pandai tulis novel..
boleh adik ni..ada bakat..

ka,
bila nak joint ni..


Nak ajak datang blog kita..
http://petakbunga-diari.blogspot.com/2014/05/bagaimana-kamu-tahu-kamu-sudah-jatuh_16.html

kdg2 kita x sempat nak jalan blog kawan2 hari2 sebab tu kita buat ni..

Rai Ourkizuna said...

adik petah bercakap.. mesti boleh punya!!

Knor said...

bagus sgt tu KA adik berfantasi mengarang..
jual mkanan dlm hutan..
sesuai dgn jiwa kanak2..

tahniah dik...dpt 100 terbaik tu..

imie fatiema said...

bijaknya kak, dah tulisan dia pun kemas dan cantik tau

eita said...

dasat tu nama pengarang....hahaha....baru nak tanyer tadi..dalam hutan ada kedai ke?....adik dah pun jawab..

Nafisa81 said...

Amboi...dasatnya cita cita...

AnneRaini said...

hehe comellah adik ni. bijak.

Izzati Amira said...

tulisan Adik kemas dan lawa. insyaAllah semoga cita-cita itu kesampaian. Aaminn

Mar Mansor said...

baru 8 tahun dan pandai karang cerita macam tu..bagus2

Kakizan Omar said...

BM memang agak sukar walaupun ingat senang.. orang melayu pun payah dan berbahasa melayu.. :D.. tahniah adik.. memang hebat

Kira Sakura said...

"makanan yang telah luput tarikhnya" bersembur auntie bacanya adik hihihihi

good job adik!!! :D

ummiross said...

waa adik,kecik2 dah ada cita-cita hebat, insyaAllah bakal jadi orang yang hebat nanti ni.

Fiza Rahman said...

Tahniah adik. Sedap dah tu nama kapten. Smoga impian menjadi kenyataan.

Fiza Rahman said...

whisper.

ANIM said...

"Makanan ringan yang sudah tamat taikh lut"..
Tahniah, bukan mudah anak seusia 8 tahun nak bina ayat begitu..heee

nurbijen said...

Cantik tulisan tangan adik, pandai pula dia mengolah ayat...
Sempat lagi KA menyakat adik..

NoEn said...

pandai la adik ni...

RDZ Z said...

memang takakan novelis lah kita coz BM agak berterabur..he..he.

Lenovo & Nestum untuk KA..

Sue-Rya Qistina said...

bijaknya adik, petah bercakap kemain. hehehe. boleh asah bakat lagi ni

aTieYusof Family said...

singgah Rabu KA..:)

sudipVSsenduk said...

amboi.. bijaknya dia. Moga menjadi insan berjaya di dunia & akhirat.

Ibu Lala said...

Wow. Hebatnya adik. Kagum auntie dgn adik ni tau

Ibu Lala said...

Wow. Hebatnya adik. Kagum auntie dgn adik ni tau

UmmuAidan-Arissa said...

heheh...lawak & smart lah adik nie..
tak sabar nak tgk adik jd navy nie...:)

N.Aima K said...

sabo je lah KA menyakat adik T__T

ArELeEz said...

syllabus bebdk sekolah rendah skang dh advance sgt! mmg kene compete utk jd yg t'baik.

Siti Fatimah said...

cantik tulisan adik. kalau nak dibandingkan dengan tulisan Naiim. jauh api dari panggang le

ayut said...

Imaginasi kanak2x... :) adik usaha lg ye nnt utk BM..

LydSunshine said...

hebat dlm utan ada jual makanan ringan, tapi luput tarikh plak. Heheh. Aih.. arnab..arnab...

Selalu baca novel boleh tambah kemahiran bahasa adik KA>

Mummydearie said...

Pandai arnab makan makanan ringan. Yalah, arnab tak sekolah mestilah dia tak tahu makanan tu dah expired. KA ni kan ....

Hahaha!

Maria Firdz said...

Bgusnya dia suka menulis...

MaMa Rey said...

Adik ada bakat nmpknya dlm bidang menulis..

sal ya said...

Haha... Kelakar la adik ni. Tp soalan mmg susah jgkskg utk primary school. Stress bdk2.

hainom OKje said...

Tak payah nak risaulah KA...kalau tengok cara adik yang rajin ni OKje berani gerenti Adik mesti berjaya .....Insyaallah .....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...