Tabung Masa Depan ...

Thursday, September 25, 2014

Apabila Allah SWT Lebih Menyayangi, Begitulah Adik !

Salah seorang kawan sekelas Adik baru saje kehilangan emaknya Isnin lalu.
Kebetulan Arwah juga merupakan Ustazah di kelas agama Adik.
Petang semalam sibuklah Adik bercerita tentang kawan sekelas dier tu. DANISH.
Adik kalau bab2 kawan2 sekelas, dier memang prihatin sangat !

ADIK :   Ummi, Danish kata mak dier meninggal sebab ketumbuhan dalam perut.

KA :  Oo...Ajal dah sampai, itu jadi sebab ajekan !

ADIK :  Aaaa... Lepas tu  Adik dah bagi duit yang Ummi sedekahkan tu.

KA :  Ok...Dier nampak sedih tak Adik ?

ADIK :  Adik rasa dier sedihlah!  Mestilah sedih bila orang yang kita sayang
meninggal, lagi2 mak kita, kan Ummi !

KA :  Yelah, Adik cakap2lah dengan dier, jangan dier rasa sedih sangat !

ADIK :  Adik tak duduk dengan dier, ADIK duduk depan, dier duduk kat belakang!

KA :  Tapi, boleh je kan Adik borak2 dengan dier !

ADIK:  Lepas tu Ummi, dier cerita, dier sorang je yang cium mak dier, lagi dua Adik dier tu
tak nak cium, sebab Adik dier cakap, "Itu bukan Ummi kita, Ummi kita cantik,
kita nak tunggu Ummi kita balik, nanti dier balik lah !".. Eeee sedihkan Ummi !
( Sebak Adik sekejap )

KA :  Erm... nanti Adik borak2lah dengan dier biar dier rasa tak sedih sangat !

ADIK : Ummi, Adik pun rasa macam tak percaya aje, Ustazah Rohani dah takde! 
Yelah,  tapi kan orang yang meninggal ni, tanda Allah sayangkan Ummi !

KA :  Betullah tu....
( Diam sekejap.... )

ADIK : Tapi kan Ummi, lawak jugaklah semalam !

KA :  Kenapa pulak !

ADIK :  Yelah, Cikgu Adik cakaplah kat Danish macam ni "Awak kena kuat yer !"
Lepas tu Danish tu jawablah, "Takpe Cikgu, saya ada bawak air teh bunga sekotak !"
Cepat2 Cikgu tu cakap balik " Tak bukan macam tu, maksud saya kena kuatkan semangat yer !"
Tak ke lawak tu Ummi !

KA :  Adik ni ada2 ajelah...Nanti Adik pesanlah kat kawan Adik tu, suruh dier
selalu sedekahkan Al-Fatihah buat Arwah mak dier !

ADIK :  Yelah, Adik pun dah sedekahkan Al-Fatihah, Adik baca Yasin lagi !

KA :  Baguslah macam tu.....

Apapun Al-Fatihah kepada Allahyarhamah Ustazah Rohani.
Mudah2an rohnya dicucuri rahmat dan
ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman. Amin2.
(  Lupa nak tulis ni, memang sentiasa ingatkan anak2 supaya sentiasa support
kawan2 atau sesiapa jua pun yang dilanda musibah.
Sekurang2nya kita membantu meredakan kesedihan mereka,
lagipun that's what friend are for kan !! )

 ( Senang2 KA BW,  Sebab katanyer Ada Mgmt Meeting hari ni huhuhu ! )

26 comments:

Nurzakiah Hanum said...

singgah pagi

Kakzakie said...

Sedihnya KA. Anak-anak masih belum mengerti lagi dah jadi yatim. Kalau Danish yg seusia adik ada 2 adik memang masih kecik semuanyalah. Moga roh ustazah Rohani dicucuri rahmat Allah..

nini said...

al-fatihah....
sy pon baru kehilangan nenek minggu lepas dan serong sahabat ahad lepas....

Yusmawati Paiman said...

Innalillahiwainnaillahirrojiuun,

Semoga anak2nya kuat dan tabah.

Al-Fatihah untuk arwah.

faraherda.razalan said...

Oh! Takziah utk kwn adik. X dpt nak bygkan mcm ne kehilangan mak. Lagi-lagi bila usia msh muda.

paridah said...

alfatihah...bagusnya adik tahu merasai n berkongsi kesedihan kawan2nya walau msh muda...

Fiza Rahman said...

Innalillahiwainnaillahirrojiuun & salam takziah buat kawan adik tu.

Sedih bila membacanya. Kehilangan kasih sayang seornag ibu di usia yg muda. Smoga kawan adik tu tabah.

Knor said...

sedih pulak baca ni..terbyg betapa sedihnya anak tu..

Allah ada dik bertabahlah.

Tihara said...

inna Lillahi wainna ilaihi rojiun

kesian, kecik lagi dah kehilangan ibu...
moga Allah mudahkan urusan dia dan adik-adiknya kelak

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Al-Fatihah untuk arwah ustazah Rohani. kasihan kat anak dia yang masih kecil lagi tu.

Acik Erna said...

Innalillahiwainnaillahirrojiuun
sedih lak baca cerita adik ni..

Acik Erna said...

Innalillahiwainnaillahirrojiuun
sedih lak baca cerita adik ni..

Mummydearie said...

Al fatihah buat ustazah dan ibu Danish. Sedihnya rasa bila terpaksa tinggalkan anak-anak yang masih kecil. Dalam pada sedih tu jadi gelak sikit gak bila Adik cerita pasal si Danish yang bawa teh buka pergi sekolah. Aduhai, budak-budak...

MizzTina said...

mmg kuat Danish tu, adik pun bgs sbb memahami.. alfatihah...

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

Innalliah be strong for that kid
Bkn mudah kehilangan sesorang ibu saat diri masih kecil.
Moga tabah hendak ya wahai anak, ibu mu menanti di syurga in shaa Allah

Kira Sakura said...

Innalillah wainalilahirajiun. moga arwah ditempatkan bersama para solehin

sedih bila mengenangkan anak2 yang masih kecik yang tatau pape lagi kan KA ;(

Belog Santai said...

Salam Khamis KA..Dah lama tak singgah sini..Nway welcome back.

Alfatihah untuk arwah. Moga rohnya ditempatkan bersama dengan mereka yang beriman..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Al-Fatihah.. takziah buat mereka yg kehilangan ibu..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedih baca KA.. anak2 masih kecil lagi.. tapi dah ajalkan.. semoga keluarganya tabah dengan ujian ini..
Al Fatihah

AnneRaini said...

Al-fatihah..sedihnye rasa kecik2 dh takde mak..

LydSunshine said...

semoga danish tabah. mesti la lagi tabah sbb minum air teh bunga. heheh. yg tu agak lawak.

Qaseh Vee said...

Alhamdulillah , adik dah boleh faham ... al fatihah utk ibu danish .

mummY daniSha said...

sedeynyee...kita yg dewasa pun rase berat utk satu kehilangan ni kan kanak2 =(

ArELeEz said...

a friend in need is a friend indeed. ;)

Ibu Lala said...

Simpati dgn anak anak tu. Moga ada yg menjaga mereka dgn baik.

cara mencegah defresi setelah melahirkan said...

kasihan sekali masih kecil sudah ditinggal ibunya,,semoga danish sabar menghadapi semua ini,,amin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...