Tabung Masa Depan ...

Friday, September 26, 2014

Bila Adik BerTeka Teki Dan Soalan Bocor !

Semalam sebelum tidur sibuk Adik ajak KA main2 teka teki
Sikit punya banyak teka teki dier, KA kongsi sikit2 kat sini sudah ler !

ADIK :  Ummi, jom main teka teki nak tak !. Ok....
 Rumah dalam bahasa Inggeris kita panggil apa ?

KA : Senang je, house lah !

ADIK :  Ok, kalau Rumah terbakar kita panggil apa ?

KA :  Lagi senang, panggil bomba je lah hehehe

ADIK : Eee.. Ummi tau lah. Cuba teka yang ni pulak, 
Apa tikus yang berkaki dua?,  
Apa kambing yang kita tak nampak ?

KA : Satu2 lah Adik...
  
ADIK :  Jawaplah, tadi kata senang !

KA :  ....Susah jugak tu..
  
ADIK:  Aaaa... tak taulah tu, tikus berkaki dua tu Mickey Mouse, kambing yang 
kita tak nampak tu, kambing menyoroklah hehehe

KA : Ada ke macam tu !
  
ADIK :  Yelah, kan dah namanyer teka teki !
Eeee Ummi ni kalau tak tau tu cakap ajelah tak tau .....

KA :  Oklah , Oklah Adik menang !

....................................

 ADIK :  Eh, lupa nak cakap esok ada ujian Bahasa Arablah Ummi !
  
KA :  Abis tu, Adik tak ulang kaji ke ?

ADIK : Dah, ari ni Adik dah ulang kaji dengan kawan2 kat kelas.  Lepas tu
tak faham Adik tanya kat Ustazlah.  Lagipun, semalam  dah mula ujian sebenarnya,
Tapi Ujian Lisan lah !

KA :  La , tiba2 je ada ujian, takde bagi surat apapun.

ADIK :  Yelah, tapi semalam ujian lisan tu 10% markah aje. Ala senang je Ummi.
Ustaz tanya kita kena jawablah. 

KA : Adik boleh jawab ke tidak ?
  
ADIK :  Senang je, Adik dapat dah  pun 10% tu semalam ! He He He

KA: Tapi esok, kena jawab betul2 lah ye Adik !

ADIK :  In Shaa Allah boleh, Ummi tolong doa2kan lah yer !

KA :  Mestilah , tapi Adik kena buat betul2 lah..
  
ADIK :  Tapikan Ummi, Adik mintak2lah takde lah soalan bocor Ummi,
kalau ada nanti, kena buat semula ujian, menyusahkan aje
penat tau !
Sekarang ni kan musim soalan bocor Ummi ..

KA :  Apa lah Adik ni.  Periksa takat budak darjah 2 ni mana
nak ade soalan bocor nyer !

ADIK :  Ooo, Takde yer Ummi,.... tapi Ummi doakan Adik tau !

KA :  Yelah, yelah !

ADIK :  Ummi... nak main teka teki Bahasa Arab tak Ummi 
senang je , Adik tanya Ummi jawab !

KA : Eeee...Tak payah lah Adik, dah malam ni tidur ajelah !

ADIK :  Ummi ni, tak tau Bahasa Arab lah tu !

( Adik, Adik setakat nak ambil periksa murid tahun 2 pun dah risau
ada soalan bocor.  Macam mana lah dengan anak2 yang ambik
peperiksaan utama UPSR, yang terpaksa ambil ujian semula
gara2 soalan bocor ni yer ! .
Apapun again, sebagai parents always doakan yang terbaik untuk anak2 kita ! )

22 comments:

nini said...

semoga adik berjaya.....suka baca entry yg relate dengan adik ni..hihi

Mummydearie said...

Aduhai, Adik. Dah lama tak dihiburkan dengan keletah Adik tau. Nak main teka-tekilah. Nak itulah, nak inilah. Tapi dia pun sama je kekdahnya, nak menang memanjang.

Bab soalan bocor untuk budak Tahun 2 tu paling tak menahan. Kalau adalah Adik, anak Aunty yang paling suka. Senang kerja dia. Nak dekat ujian pun boleh main game lagi sebab soalan bocor dah dikhatamkannya!

suri said...

amboi bujaknya dia berkata dengan umi dia..umi rajin melayan sahaja heeee

Ujie said...

Kelako la Adik ni! Senyum sorang saya baca..:D

Siti Rohaida Yusof said...

wish u luck adik

nOe suhaimi said...

hehehe...siap ada teka teki lagi...penangan soalan bocor...adik pun risau juga...good luck tuk adik :)

paridah said...

anak2 kecil pun tahu berfikir soalan bocor hanya menyusahkan mrk tapi yg pengendalinya tu xamanah kenapa ya...

Bunda a.k.a KN said...

Adik jangan risau memang tak bocor punya...
Hehe...pandailah adik ni...good luck..

J.Syazwana said...

Ya Allah petah betul adik ni kan. Bijak pulak tu. huhuhu

Knor said...

cikgu pun kaki bocor juga..yg penting iman ada di dada yg tak baik2 tu jgn ikut dik..

idzwa kamaruddin said...

adik ni bijak sgt :)

adyna AB said...

Bijaknya ;) , layan kan je Ummi ,

kecik2 bdk dah stress sebab exam .. Zaman yg kian mencabar

Nastyna said...

ala..mana jawapan teka teki adik ni KA, buat tersekat saya jer.

tu la ada baca pasal soalan bocor ni.. heishh apa nak jadi la.

Hayati Hanisah said...

Hai dear..salam perkenalan. nama sy nuha. genius la adik tu. comel je cara dia.

btw jemput singgah blog nuha ya. nuha ade share pasal aiskrim.

www.nuhahayati.blogspot.com

Ibu Lala said...

Mmg kesian la dgn bdk bdk yg kena re sit upsr tu.

Auntie doakn adik berjaya dunia dan akhirat

eita said...

pandai nyer adik...

LYAfrina said...

Haha.. kelakarlah adik...

Ermmm kesian sungguh bdk upsr tpksa ambk exam lg

Ira said...

Salam KA. Lama xdrop komen disini.. Bz la.. Hihi..
Smga berjaya adik.. Pandai betul dia berteka teki.. :)

UmmuAidan-Arissa said...

baru dpt ziarah KA yg aktif balik nie..heheh..lama tak dengar citer adik..masih petahcamdulu kan..lawak adik niesoalan bocor lak..hehe

Belog Santai said...

salam hujung minggu KA..dah lama tak ada cerita ya...

Gee Lion said...

takde maknanya nak bocor adik oi.. haha.. lawak la anak KA ni.. mak dia lagi laaaa... hahahahha..

Qaseh Vee said...

membayangkan adik yang banyak bertanya dan berceloteh ... terhibur kalau dapat anak macam ni kan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...