Tabung Masa Depan ...

Tuesday, October 14, 2014

Puisi Merapu Bila Jiwa Celaru !


Dari pagi merangkak ke senja
Dan aku masih lagi setia
Bertamu termangu di hujung jendela
Berpaut pada dahan rasa yang menjelma
Entahlah kenapa dan mengapa..
Sepi itu terkadang berkunjung tiba jua
Bersulam luka2 yang semakin bernanah & melara
Aku tercari2 apa kisah dan punca segala
Hingga terkadang apa jua cabaran dan dugaan yang diterima
Buat diri sedikit lemas dan sengsara
Puas ku mohon pada yang Esa
Mungkin doa2 belum dimakbulkan jua
Aku redha......ya redha !
Langit kelam yang mula memberat di atas kepala
Hampir menitiskan air hujan yang sarat merata
Aku tunggu tibanya suatu masa
Yang bakal menepis segala derita jiwa
Lebat bersarang bak kilat dan petir di dada
Aduhai...di mana sayang & cinta
Mohon kau datang menabur wangi kasihnya 
Semerbak harum di seluruh alam semesta
Melerai rindu yang meruntun raga
Walau mungkin tak bisa menyembuh luka lama
Tapi, mungkin sekurang2nya
Perlahan2 menyejuk dingin panasnya hawa

Bak kapal2 kertas berlayar perlahan menderu arahnya
 Entah ke mana tujuan sebenarnya..Aku tertanya2
Namun dalam diam2 sebenarnya...
Aku berharap bisa mendamai celaru jiwa seorang aku bergelar hamba !


( PUISI LAMA DAH DALAM DRAFT KA, BARU NAK DI PUBLISHKAN !)
Pic Ehsan Google

23 comments:

Siti Rohaida Yusof said...

sangat menarik puisi ni KA

lieyalatif said...

puisi yg indah KA....tak sangka KA ade bakat dlm berpuitis....bukan senang nak tulis bait yg penoh makne tersirat nie...lieya dulu amik sastera mase sekolah pun tak sepandai nieh..... tau bace je hehehheh

Nurzakiah Hanum said...

layaaaaaaaan

paridah said...

salam pagi...puisi indah meluah rasa...

aTieYusof Family said...

Salam KA..
wah! nice puisi.. punya maksud yg mendalam...:)

idzwa kamaruddin said...

layan!~

NM03 said...

hebat KA!

eMMe said...

dulu.. saya suke karang puisi.. tapi lame2 tinggal, trus tak pandai sgt nak berpuisi... KA ada bakat la.. mendalam stp baris puis KA tu, cam org patah ati je, btol tak KA?

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Menarik. Pandai Akak berpuisi..

Belog Santai said...

Great puisi KA..Kita tak pandai sangat bahasa-bahasa puisis ni..but it sound very sad..betul ke..Apa-apa pun .Moga KA dibawah rahmat NYA selalu..

suri said...

as salam ka..

buat apa itu heee..

nak pinjam kapal kerta sboleh ipoh sellau shaaja hujan petang macma ini hee..untung2 blg sampi umh Ka ;)

Tihara said...

bestnya puisi ni
menusuk kalbu
saya suka netry sajak puisi dan monolog :)

sud@is said...

Kapal kertas mainan zaman kanak2, nostalgia

Nazayiena Ayiena said...

Pandainya KA berpuisi,rajin berkarya.

Gee Lion said...

pandai KA berpuisi, gemar saya membaca puisi ni.. nora suka sangat nora bagi 4 bintang..... hihihi...

saya harap orang di dlm puisi ni dapat jumpalah jawapan yg dicari ye. moga Allah membimbing langkah dlm pencarian tersebut.. inshaAllah.. aaminn...

Bin Muhammad said...

Semacam puisi ni KA... Luahan hati yg paling dalam!

adyna AB said...

KA mmg berbakat dlm berpuisi ni ;)

Bunda a.k.a KN said...

sekali2 layan puisi...best jugak...puitis..

LYAfrina said...

penuh makna..

aryan azra said...

puisi yg menarik dan bermakna

hainom OKje said...

Wahhhhh.....dah boleh jadi sasterawan awak ni KA

Fiza Rahman said...

INdahnya puisi. Ada bakat lah kak.

Mummydearie said...

Pandainya KA bermadah pujangga. Bakat ni, bukan semua orang mampu melakukannya. Kalau suruh saya, memang sampai tak sudah sebaris ayat pun tak siap!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...