Tabung Masa Depan ...

Thursday, October 23, 2014

Selamat Hari Lahir Untuk Diri Sendiri !

Sepatutnyer hari ni, KA bagi Satu Malaysia cuti sebab 
hari ini adalah my hari jadi tapi sebab cuti ari ni dah ditukar pada semalam 
so jadinyer .....

Bersyukur ke hadrat ilahi kerana dengan izin-Nya
KA masih bernafas lagi  dan menghirup udara di bumi Allah ini
Dugaan yang telah diturunkan menduga kesabaran dan keimanan
Digantikan kemudiannya dengan kegembiraan dan sesuatu yang tak terjangkakan..
Alhamdulillah !
& TQ pada semua wishes yg KA terima sedari awal2 pagi lagi, dari kawan2 & semuanyer
Semoga Allah swt memberkati kita semua juga yer !

HUKUM MENYAMBUT HARI LAHIR

Soalan : 
 Saya ingin mendapat pandangan ustaz berkenaan dengan amalan menyambut hari jadi 
ahli keluarga dan ulang tahun perkahwinan. Apa hukumnya?

Jawapan;
Mengadakan sambutan hari lahir dan hari perkahwinan adalah harus dengan syarat tidak berlaku 
di dalamnya perkara-perkara yang ditegah Syarak (yakni Allah dan Rasul). Islam mengharuskan untuk kita melahirkan perasaan gembira terhadap anugerah Allah kepada kita dengan sebarang 
cara asalkan tidak menyalahi Syari’at yang wajib kita ikuti. Sekalipun sambutan sedemikian 
tidak pernah dilakukan oleh Nabi s.a.w., namun itu tidak menjadi alasan untuk 
mengharamkannya kerana kita hanya ditegah melakukan perkara baru (yakni Bid’ah) 
dalam hal-hal agama. Adapun dalam hal-hal keduniaan, terserah kepada kita asalkan 
jangan sampai melanggari ketetapan Syari’at yang sedia ada.
 Islam adalah agama yang sentiasa memberi kelapangan kepada manusia.

34 comments:

suka suka said...

HB KA... best wishes...semoga terusan didalam rahmat Allah swt

Aisy Nasiha said...

Selamat hari lahir buat KA. Moga makin ceria, berjaya dan sihat selalu..

Kakzakie said...

Happy birthday KA
Nak menyanyi pun KA tak boleh dengar so kakak bagi senyuman dari jauh :)

Fiza Rahman said...

Selamat hari lahir kak. Smoga panjang umur. Di murahkan rezeki, diberi kesihatan yang baik dan di berkati kehidupan di dunia dan di akhirat.

Nurzakiah Hanum said...

bagusnya anum dapat ilmu disini
Selamat Hari Lahir

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Perkongsian yang berguna ni Akak. Sambut dengan niat kesyukuran rasanya tak salah. Yang salah bila dalam tu ada unsur-unsur maksiat kepada Allah SWT.

Kakak Norihan said...

selamat hari lahir KA

ASAL TIDAK LEBIH2 SUDAH..KAN

Rizziela said...

Happy birhtday

Nieyl said...

Happy Birthday KA...semoga dipanjang umur..dimurahkan rezeki..Aminnn

Mrs Velentine said...

selamat ulang tahun kak semoga dimurahkan rezeki dan dikurniakan kesihatan yang sempurna

idzwa kamaruddin said...

selamat hari jadi KA

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

happy birthday sis.. may Allah bless u and ur family always

Mummydearie said...

Happy Birthday, KA! Yang ke berapa? Uhuh, takpa biar saya jawab sendiri - Biarlah rahsia. Hahaha.

Moga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan sentiasa dalam lindungan-Nya. Moga bahagia selalu disamping suami dan anak-anak juga ^_^

Nak kelecops pipi je bolehkan. Dari jauh pun. Tak langgar hukum :D

paridah said...

HAPPY BIRTHDAY DIK KA...MOGA PNJG UMUR, MURH RZKI, BHGIA SELALU...KEK BDAYNYA MSTI BERTINGKET-TINGKET..

lieyalatif said...

selamat hari lahir KA...moga dipanjangkan umur dan dimurah kan rezeki....

Khai♥Rin : anies said...

HAPPY BIRTHDAY TO YOUUUUUU

Nursabrina Helmi said...

Happy birthday. Semoga panjang umur dan murah rezeki

suri said...

as salam

selamat hari lahir KA.
saya tak pernah berjumpa dengan admin tapi cukuplah datag ke blog saya itu cukup saya hargai dan terima kasih.

tak ada hadiah cuma doakan anda bahagia bersama suami, anak dan keluarga tercinta.moga berikan kesihatan yang baik hendaknya.

Belog Santai said...

Happy Birthday KA..Semoga pertambahan usia diberkati Allah. Aminn..

Mayang ABDUL RAZAK said...

epi besday ka semoga berjaya dunia dan akhirat

Ibu Lala said...

Hepi besday KA. Lewat sehari dr bday mak sy.

mama maman aka yana said...

Happy berday KA.. semoga segala yg diimpikan menjadi kenyataan.. :)

Gee Lion said...

Selamat hari lahir KA, semoga panjang umur, dimurahkan rezeki dan berada dlm lindunganNya sentiasa.. ^_^

Now dah jelas tentang sambutan bufday tu, bila nak potong keknya?

Cikna said...

Selamat hari lahir.... klu ade makan2 hntr la kek kat Cikna ye xdpt sebiji sepotong pn jdi le,huhuu....>_<

Kakizan Omar said...

Happy BestDay KA.. Hari lahir kita hampir serupa.. Kak Izan 21 Oct.. nanti boleh seleberet sesama.. smoga hidup sentiasa diberkati Allah.. Ameen..

m.u.l.a.n said...

Happy Birthday..!!! Moga sentiasa sihat, dilindungi & dirahmati Allah..

AnneRaini said...

happy besday kak KA...

aswadz said...

selamat hari lahir KA

LydSunshine said...

happy bDay KA. Yang keberapa ni?

ietams said...

happy belated birthday KA..
semoga dilindungiNya sentiasa,
sihat sentiasa,
bahagia sentiasa

Empayar Utama said...

Happy belated birthday yea KA
semoga sentiasa ceria bersama keluarga tersayang :)

Qaseh Vee said...

selamat menyambut ulangtahun . semoga kehidupan lebih barakah dan dilimpahi kebahagiaan serta kesihatan yg berpanjangan dan dipanjangkan usia ...

hainom OKje said...

Hepy Bezday KA....moga panjang umur, murah rezeki diberikan kesihatan yang baik dan diberktai sepanjang kehidupan KA bersama mereka yg tersayang

Kira Sakura said...

Assalamualaikum.. selamat hari lahir.. moga tiap denyut nadi mendapat keberkatan dan dipermudahkan segala urusan dan berbahagia dengan keluarga tersayang sampai syurga Amin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...