Tabung Masa Depan ...

Thursday, November 06, 2014

Puisi Buat Sang Pembuli !


Hati ini sakit sungguh2
Bila ku lihat dan ku dengar rintihan anak2
Yang kau pukul dan kau henyak 
Tanpa sekelumit rasa belas pun
Membayangkan andai anak sendiri
Diperlakukan sedemikian rupa, 
Ya Allah apa nak jadi anak2 zaman ini
Tiada ke rasa bersalah di hati mu wahai anak
Besar sangatkah salah mereka
Hingga diperlakukan sedemikian rupa
Mana letaknyer kewarasan akal mu wahai anak 
Pernahkah kau fikirkan wahai anak
Andainya adik2 mu suatu hari nanti menerima nasib yang sama
"what goes around biasanya akan comes around wahai anak !!"
Aku menangis sambil menahan air mata
Aku bagai merasai kesakitan yang dirasakan mereka
Hebatkah sangatkah kamu wahai anak
Bila bisa berbuat sesuka hatimu
Tak sanggup ku dengar suara jeritan kesakitan
Sungguh aku tak sanggup !
Terlalu berat untuk aku terima perbuatanmu wahai anak..
Macam2 rasa bersarang, sedih, marah, pilu & geram
Sebagai seorang ibu,
Aku masih tetap mendoakan kamu 
Walau sebenarnya kebencian itu sudah mula bertapak di hatiku
Bukan kebencian pada mu
Tapi kebencian pada perbuatanmu wahai anak !
Pasti ibu bapamu juga mengharapkan yang terbaik dari kamu
Tujuan menghantar kamu menuntut ilmu
Bukan untuk jadi samseng dan tunjuk lagak siapa hero besar
Fikirkan sejenak wahai anak andai satu masa kelak
Bila kamu dipanggil untuk satu temuduga kerja
Orang yang kamu buli tu wahai anak
Adalah salah seorang dari 3 penemuduga ???
Perjalanan kamu masih terlalu jauh wahai anak
Fikir2kan lah !...
Wahai anak, sesungguhnyer dunia ni bulat & sentiasa berputar ligat
and remember
" what you give, you get back ! "
 ( Sebenarnya KA dah draft satu puisi awal, tapi terpaksa dirombak
sebab kata2 sedikit kasar ! But truly speaking, sangat2 terasa dengan
kes2 buli sekarang ni termasuk yang terbaru.  Memikirkan anak sendiri yang
berada di asrama.   Ya Allah Ya Tuhanku lindungilah anak2ku & 
anak2 kita semua yer ! Jauhilah anak2 kita dari dibuli atau membuli.... amin2 )

28 comments:

Nurzakiah Hanum said...

sedih snagat tgk

Norma NML said...

Saya tengok jer video tu semalam..sayu sgt hati tgok budak tu merayu...mlm td hubby tgok jer terus ckp..mcm ni kena fikir beribu kali nk bnrkan ank stay kt asrama..

sud@is said...

Ya betul KA, saya pun sakit hati tengok, seolah dia dirasuk syaitan melanyak mangsa sedemikian rupa...

Kejadian disekolah mana sebenarnya?

babYpose said...

nauzubilahiminzalik...

Ann Ishak said...

betul tu kak, kadang2 saya terfikir jugak macam mana kehidupan pembuli2 ni di rumah ek

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Memang sakit hati tengok geng buli ni KA. Macam mereka ni tak ada perasaan belas langsung sesama manusia. Tak tahu nak kata bila tengok video tu. Memang tak patut sgt.....

Nieyl said...

Sedih..

lieyalatif said...

lieya sgt takut nak tgk kak...tak sampai hati pun yeak...terus rase down nak antak anak masuk asrama...baik le skolah depan mate jek ari2 anta jemput huhuhu

tapi dah kene tangkap pembuli tu kan kak...siap la dieorg merengkok dlm penjara di umur muda2 mcm nieh...

aryan azra said...

tak sanggup saya nak tengok,tak dapat nak bayangkan jika yg dibuli itu anak sendiri..

Yana Yani said...

saya pun sama kak
puisi memang mewakili kesemua parent
tak sanggup mendengar rintihan dan tangisan yang dibuli
kesian betul mereka
macamana nak mempertahankan diri dengan
segerombolan manusia yang berlagak samseng
pasti mereka trauma yang mengakibatkan
mereka juga bakal melakukan benda yang serupa

tapi sebenarnya kes buli bukan satu benda baru
ianya macam barah dalam masyarakat

Yana Yani said...

saya pun sama kak
puisi memang mewakili kesemua parent
tak sanggup mendengar rintihan dan tangisan yang dibuli
kesian betul mereka
macamana nak mempertahankan diri dengan
segerombolan manusia yang berlagak samseng
pasti mereka trauma yang mengakibatkan
mereka juga bakal melakukan benda yang serupa

tapi sebenarnya kes buli bukan satu benda baru
ianya macam barah dalam masyarakat

❤Kamsiah❤ said...

memang sedih dan 'geram' dgn si pembuli...seolah mangsa mereka tu anak patung..yg tiada perasaan...

Kakak Norihan said...

nor tak tgok video apa2 keganasan mmg tak suka tgok..tapi knor baca komen org..mmg rata2 semua mengutuk,marah dan benci..
tapi bila tv3 asyik tyng jer tertengok juga..lps tu nak solat isyak..solat tapi jiwa entah kemana asyik teringat jer..budak yg jahat tu...

rasa mcm nak pg je selamatkan budak2 tu...nak jadi superwoman..hihi

tup@ muncul jer kat sblh budak jahat tu...

Kakzakie said...

Apa yg kakak musykil KA manalah pergi warden/ketua asrama/ajk asrama/guard - sebab kalaut tengok video tu lama kan. Tak kan tak ada sorang pun yg buat report cepat betul tak? Dahsyat kan...

Chic Na said...

memang tak sanggup nak tengok video tu.. kesiannn.. terfikir jugak nasib anak2 buah yg bakal masuk sekolah nanti.. moga dijauhkan..

Lynn Munir said...

Memang geram tengok video mangsa buli tu,Rasa nak pijak-pijak pulak budak-budak yang terlibat sama.

idzwa kamaruddin said...

:(

Mummydearie said...

Eh, dah komen ke belum ni? Itulah pasal kalau buka kotak komen pastu merewang jenjalan dalam ofis ^_^

Saya tengok juga video ni. Zalim betullah. Kecik-kecik ada hati nak jadi pembuli. Malu muka makpak dapat anak kaki buli. Yang lain tu takut sangat-sangat sampai tak berani nak inform warden agaknya. Alahai, walaupun badan Abang besar takkan saya benarkan Abang masuk asrama. Dok rumah dengan Mommy ulang alik gi school ler nampaknya ....

Gee Lion said...

mereka tak fikir panjang KA.. itulah masalahnya.. bila semuanya dah terlambat, baru nak menyesal. waktu tu, nasi pun dah jadi bubur.. :(

eima said...

sy paling sedih yg budak bj hitam merah tu kena buli sorg2 ...menangis minta dilepaskan.... sampai hati tau ... kecik sgt budak tu .... kecik lagi .... klu anak sy mmg sy kerjakan balik busak pembvuli tu

Abang Bear said...

dua dua kes tu dah kena tahanan polis... besar takleh nak buat apa2 tu... harus jadi samseng... baik buang negara jer terus

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

saya pun sedih tengok risau plak memikirkan masa depan anak2 bangsa kita.. macam dah rosak walaupn hanya segelintir sahaja...

LadyBird said...

Lady x sanggup tgk.. ldy tgk sikit tp mute suara.. huhhuhu.. xthla kmn hlgnye pwrikemanusiaan.. jika budk sbsr itu dh jd bgni, bsr nnti ape nk jd xth.. moge berubh.. bl tgk sibijik mcm cerite gusti dlm tv yg main seret org n lncarkn ke tepi gelanggang.. pengaruh media..

Tihara said...

esok pembuli tu ada anak
orang akan buli anak dia pulak
masa tu baru dia tau langit tinggi rendah

Myra Jay said...

Tak saggup nak tengok video ni sebab perasaan bercampur baur, tak sanggup dengar mangsa buli merayu tidak dipukull..

hainom OKje said...

Betullah KA...geram tengok budak budak yg membuli tu....Macamana agaknya nak menangani masalah ni yeh....

Fiza Rahman said...

Tak sanggup nak tgk video tu kak. Tgk gambar pon dah sedih. Rasa takut plak nak hantar anak kat asrama

Z@i Z@mR33 said...

KA...sy pon sdikit goyah bl tgk video buli adik ni.menitis airmata ni bl dgr rintihan dia.Allah...xtau la nti2 zmn ank sy dh besar ckit cmna la gamaknya...huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...