Tabung Masa Depan ...

Saturday, November 01, 2014

Terkenang Semasa Dulu, Bila Tiba Hari Sabtu !

Aku terlalu rindu waktu itu..
Zaman waktu masih kecil dulu
Lasaknya berlari tanpa rasa penat sedikitpun aku
Yang aku tahu waktu itu, bila hari sabtu
Bagai hari raya mini buat budak2 seusiaku
Memanjat pokok bak seorang lelaki
Tak reti berjalan perlahan hanya tau seronoknyer menghayun kaki  
Terkadang menyorok di balik dedaun mengintai rama2 sambil bernyanyi
Terkadang mengutip belalang di balik semak lalang meninggi
Terkadang bertanya sang mentadak itu dan ini
Terbahak ketawa mengekeh tanpa sedar air mata jatuh di pipi
Jatuh dek tersepak lecah dan lumpur yang singgah di kaki sendiri
Tak kenal penat, walau peluh di dahi sudah dilap berkali2
Heboh bermain getah, congkak dan bola sepak sesekali
 Walau hakikatnya aku wanita sejati
Aku belajar erti dimarahi
Terkadang merajuk hati dan membawa diri
Habis rajuk, ketawa dan bermain kembali 
Belajar erti kawan dan sahabat 
Belajar mengenal siapa lawan yang hebat
Terkadang dalam diam ku kenal musuh sebenar walau tak tepat
Sesungguhnya aku terlalu rindukan saat2
Tika diri dipeluk erat dan ketat
Tanda kasih sayang yang diluah melalui nasihat
Lupa sekejap segala cerita buku2
Tinggal sekejap segala kisah sendu dan pilu
Begitulah dulu2 bila tiba hujung minggu
Bila tibanya hari Sabtu....
Usai masa yang telah berlalu
Hari Sabtu & hujung minggu bukan lagi hari liburan buatku
Kerana pasti banyak kerja2 yang sedia menunggu
Benarkah tiada erti rehat buat seorang ibu !
Aduhai, aku rindu zaman kanak2 dulu
Lagi2...bila tiba hari Sabtu.... !!!!
Dan Sang pepatung di balik jendela itu
Buat hati ku makin sayu dan rindu !
( ehsan google )
AUTO PUBLISH N3

8 comments:

Kakzakie said...

Putaran alam tak dapat dihenti KA. Setiap kita akan merindui masa silam yg indah.. Seronok menjadi kanak-kanak.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Zaman kanak-kanak memang tidak dapat dilupakan.

intanfirdaus247 said...

Salam kak ka! apa kaba kak? teringat balik alam kanak kanak..terasa nak hentikan jer masa ..supaya tak terus berlalu

suka suka said...

Zaman tak makan saman hi hi.. bukan hari Sabtu je.. merderka balik sekolah tadika.. maka bermulalah sesi indah itu..

nurbijen said...

Betul sgt KA... walau dah makin berumur, kenangan zaman kanak2 sentiasa bermain di hati....
Saya pun selalu kena marah bila main bola sepak dgn abang2....tapi lepas tu buat lagi.... dah namanya budak2... hahaha, kenangan sungguh!

Ibu Lala said...

Memang serono jadi kanak kanak. X perlu nak pk byk byk.

LydSunshine said...

KA tomboy ke dulu? Main tangkap belalang tu semua. Tapi rasanya budak2 zaman dulu mmg main je semua permainan yg ada masa tu. Tak kira lelaki pompuan kan? Yang pasti, hari Sabtu mmg ditunggu2 sbb byk cerita katun best.

Yana Yani said...

entry ni lebih kurang sama dengan kehidupan saya dulu
saya pun rindu zaman kanak-kanak saya =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...