Tabung Masa Depan ...

Thursday, December 18, 2014

Cerita Mimpi Anak2 !

Malam semalam sibuk Angah bercerita dengan Adik tentang mimpi dier  
Adik macam biasa lah, dengar2 juga
Tapi mulut tu tak reti2 diam, ade je nak dicakap & ditanya
ANGAH :  Angah mimpi Angah dapat pergi melancong luar negeri
ADIK :  Angah sorang je ? kat mana ?
ANGAH : Yelah, tak taulah kat mana, tapi bila Angah sampai 
Angah tengok kat sana semuanyer pulau2 aje
ADIK : Hrmmm..
ANGAH : Lepas tu Angah nampak ada satu pulau yang ada jambatan, bila Angah
lalu jambatan tu nak ke pulau satu lagi, Angah nampak bermacam2 jenis haiwan ade..
ADIK : Haiwan aper ada Ngah ?
ANGAH : Semuanyer adalah banyak, singa, gajah, zirafah macam2lah!
ADIK : Ooo... banyak tu Kanggaroo ade?
ANGAH : Adelah, dah namanyer semua jenis haiwan..
ADIK :.... Mahkluk asing ade ?
ANGAH :  Angah cakap haiwan, ape kena mengena dengan makhluk asing
ADIK :   Hehehe
ANGAH : Lepas tu air kat situ sejuk sangat2 tau !
ADIK : Mana Angah tau ?
ANGAH :  Yelah, bila Angah rendam kaki, macam tak rasa je kaki tu
sejuk sangat2.  Lepas tu bila Angah nak bukak air paip pun, ada haiwan kat situ tau,
ala yang berguling2 bersisik tu ..
ADIK : Apa dier ?
ANGAH :  Ala... alahai apa tu.. Aaa tenggiling !
ADIK :  Apa benda tenggiling tu ha ?
ANGAH : Ala.... yang selalu bergulung2, bersisik2 keras tu...
ADIK : ....... Bukanlah, itu Iguana tu Angah !
KA : Hahaha
Ni cerita mimpi siapa sebenarnyer, 
Beginilah jadinyer bila yang mendengar cerita 
lebih tahu cerita dari yang bercerita !
ADIK : Entah2 kat Zoo tak, dah semuanyer haiwan ada kat Zoo lah kan!

 
Sabda Rasulullah S.A.W. maksudnya : 
"Mimpi yang benar itu ialah sebahagian daripada empat puluh enam sifat kenabian." 
(Hadis Riwayat Muslim)

Nabi S.A.W. bersabda maksudnya : 
"Mimpi baik itu daripada Allah dan mimpi buruk itu daripada syaitan, maka ketika salah 
seorang daripada kamu mimpi buruk, meludahlah ke arah kiri tiga kali, kemudian minta
 perlindungan kepada Allah, maka mimpinya tidak akan mengkhuatirkan." 
(Hadis Riwayat Muslim)
AUTO PUBLISH N3

18 comments:

Acik Erna said...

pandai adik tukar nama tenggiling

❤Kamsiah❤ said...

hehe..kelakar Pulak bila membacaNya KA...MCM2 BUDAK2 NI,KAN...

eMMe said...

kelakar la KA.. kepetahan anak2 KA bercerita..kite baca pun tergelak, hiks hiks.. tapi mimpi2 begini, tak khuatirkan KA.. ape2 pun..kite doa pohon perlindungan daripadaNya...

Mayang ABDUL RAZAK said...

ADEHH.. MACAM2 ANAK2 NI...

Kakzakie said...

Hihi... siapa tak kenal adik. Siapa pun yg nak cakap dia lagi banyak dan tahu walaupun yg mimpi org lain :)

paridah said...

MUJUR TIADA ULAR DLMMIMPI ANGAH TIADA ULAR KALAU X TENTU MENAKUTKAN....

Kayu Manis said...

mimpi buruk tk leh cerita2,ludah bahu kiri sambil istiqfar, ludh tnpa ada air liurlh syarat sjer..

lieyalatif said...

kehkehkeh...budak2 bijak berceloteh ni KA...kite yang dengar pun tumpang gelak sebab kelaka...nampaknye KA kene bawak adik pi zoo tu....mcm hint2 nak ke zoo je tuuu heheheeheh

eima said...

Adik ni cerdik le...ade je hujah die tah nanti bakal lawyer kot

Bicara Kak Noor said...

best jugak adik tu kan angah bercerita tklah tersekat2 sbb ada yg menyambungkan cerita lucu kan kalau dengar..

suri said...

selalu cakap ana mimpi satu mainan tidur keeee...

sal ya said...

saya mimpi dpt kembar KA. mcm mana? haha...

sal ya said...

saya mimpi dpt kembar KA. mcm mana? haha...

Qaseh Vee said...

ok tu si adik pandai melayan angah ... klu cuma ya , owhh ... mcm x best je kan ...

nurbijen said...

hahaha, last2 yg tukang dengar cerita mimpi yg beri conclusion.... adik2, banyak idea betul dia nak bertanya :)

Fiza Rahman said...

Hehehe...sambil baca sambil senyum ☺

Yana Yani said...

hehe...boleh plak dia terfikir iguana ye
saya baru aje pergi zoo negara semalam =)
sonok bawa anak-anak walau letih teramat

Mummydearie said...

Hahaha! Siapa suruh cerita dengan Adik? Memang dialah yang jadi narrator mimpi tu. Ngaku ajelah senang Angah memang mimpikan zoo. Habis cerita. Ke kalau ngaku mimpi zoo pun Adik tetap banyak soalan nak tanya? Kelakar betullah Adik nih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...