Tabung Masa Depan ...

Friday, December 19, 2014

Petua Yang Simple & Mudah !

Salam Jumaat semua. Hari ni KA kongsikan sama2 yer petua2 dari perkongsian di FB !

Petua-petua mudah untuk diamalkan.

✓ Semut benci timun, letakkan kulit timun berdekatan dengan lubang atau sarang semut atau 
di mana terdapat banyak semut.

✓ Untuk mengilatkan cermin, cucilah dengan minuman Sprite.

✓ Untuk menanggalkan chewing gum yang melekat pada baju, masukkan baju tersebut 
ke dalam freezer dan simpan selama 1 jam.

✓ Untuk memutihkan baju putih, rendam dengan hirisan lemon selama 10 minit.

✓ Untuk rambut nampak berseri, bubuh 1 sudu teh cuka makan dan sapu rata di bahagian
 atas rambut, kemudian terus dibilas.

✓ Untuk membanyakkan jus lemon, rendamkan lemon di dalam air panas selama 1 jam.

✓ Untuk menghindarkan bau busuk pada sampah di dapur, letakan sekeping roti
 ketika kita memasak.

✓ Kalau baju terkena dawat, untuk menghilangkannya, sapu ubat gigi pada tempat 
yang terkena dawat itu dan biarkan ubat gigi tersebut hingga kering kemudian baru cuci.

✓ Untuk menghindarkan tikus, taburkan serbuk lada hitam di mana tikus selalu ada. 
Tikus akan lari dan bermain jauh dari situ.

Boleh dicubanyer ..

25 comments:

Kakzakie said...

Bagusa petua ni KA ada yg baru kakak tahu:)

Nurzakiah Hanum said...

assalamualaikum
singgah pagi jumaat

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Perkongsian yang berguna ni akak. Nak cuba cara halau semut tu juga.

SalbiahM said...

good sharing sis!thanks..banyak yang saya baru tau

Acik Erna said...

terima kasih KA

Aisy Nasiha said...

saya terus buat petua putihkan akin dengan lemon ni masa saya dapat WA ni..macam ada kesan banyak juga...

Kayu Manis said...

bagusnya semua petua ni..nak ikutlah..bab putihkan baju tu..rmh ni banyak jubah putih..ada stgh dh kuning sikit...tq KA

Siti Fatimah said...

wah best ni KA. part baju kena chewing gum tu. memang pening kepala kalau nak cuci. thanks yer

Ibu Lala said...

Nak simpan ni. Sangat berguna

Nursaila Norman said...

as'salam akak! lamanya x singgah sini jenguk akak..hihi! akak sihat? ni bru ada masa nak BW. petua nak putihkan baju tu mcm best je kak..nak cuba lah :)

Nur Inani said...

petua yang bagus ni :)

eima said...

petua yg menarik ....

tp petua klu baju luntur warna kena kat bj lain ade tak cr nk hilangkannnya

Mayang ABDUL RAZAK said...

WAH BYK PETUA NI MYG TAK TAU .. BOLEH CUBA NI ..

SYANI said...

Nak cuba petua halau semut dengan kulit timun tu.. Stress rumah banyak semut.

eMMe said...

petua simple pun.. kannye sume org tahu camner nak selesaikan kak..this is great petua la KA...

nOe suhaimi said...

terima kasih atas petua KA...bagus ni...boleh cuba

Qaseh Vee said...

byk yg saya x tahu pasal petu2 ni ...

nurbijen said...

satu petua pun saya tak familiar.... huhuhu, nice sharing KA :)

Nafisa81 said...

Selalu kalau kena dakwat...taruk susu tepung..tapi tak ilang sangat pun

Belog Santai said...

Thanks KA...Selamat berhujung minggu ya..

Najib Ariyan said...

wahhhhhh terima kasih terima kasih... saya suka petua2 ni semua.... akan di simpan baik baik

hainom OKje said...

Terima kasih atas petuanya KA...nak cubalah nanti

Fiza Rahman said...

Thanks for the petua kak ☺

Yana Yani said...

nice tips ni KA
nanti nak cubalah especially untuk semut tu

Mummydearie said...

Wah, banyak bagus ini petua semua! Senang hati saya membacanya sebab banyak yang saya tak tahu. Bab baju putih tu kena ambil berat sedikitlah sebab ada anak yang bersekolah. Suami saya pun memang suka alahai baju ada warna putih sikit ni. Tersiksa jiwa raga saya kalau nak membasuhnya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...