Tabung Masa Depan ...

Friday, April 22, 2016

Ku Terima Takdir-Mu Dengan Redha !

Salam Jumaat di minggu April ke 4, 2016 ni
Lama senyap menyepi dan terlalu banyak yang terjadi
Sebelum tu..... Al Fatihah buat arwah Ayah mertua yang disayangi
Yang telah pergi dulu menemui ilahi
Waktu Jumaat 1 April tempoh hari
Sedih dan sebak memang dah lumrahlah tapi menerima hakikat 
Mati itu sesuatu yang pasti
Buat kita redha dan memahami
Semua yang berlaku adalah perancangan terbaik Allah swt
Walau x sempat menatap wajah Arwah Ayah buat terakhir kali
Tidak ada sekelumit pun rasa terkilan di hati ini
Kerana telah berkesempatan bertemu dan bersama Arwah 
Selama hampir seminggu di kampung 
Dua minggu sebelum Arwah pergi....
....Ayah mertua yang sudah KA anggap sama seperti Abah sendiri
Sudah bahagian Arwah pergi dalam keadaan yang cukup mudah begini
Tiada sakit serius, cuma 2 - 3 hari selera makan seperti sudah tiada lagi
Sehari sebelum pemergian, arwah boleh bangun ke bilik air dan bersolat seperti biasa lagi
Cumanya pagi Jumaat itu selepas subuh Arwah tiba2 kelihatan sangat penat sekali
Baru saje KA terima wassap di handphone tentang keadaan Arwah 
Dan baru saje bercadang untuk balik menjenguk lagi
..........Terkedu bila dapat berita Arwah Ayah dah kembali kepada penciptanya !
Segera bergegas menjemput Along & Angah di asrama masing2
Itu belum lagi menguruskan hal2 sekolah Adik lagi
En Hubby redha dan mohon Arwah Ayah disempurnakan dengan secepat mungkin
Tanpa menunggu kepulangan kami !
Apa lagi kami baru saja balik dari kampung sebelum ini..
Lebih cepat diselesaikan adalah lebih baik kata En Hubby..
Sempat bersama bertahlil 3 hari di rumah 
Sebelum pulang semula memulakan rutin seperti biasa
Hakikatnya hati masing2 masih sarat dengan kesedihan jua !!!!

Bulan April juga bulan kelahiran Adik yang ke 10 tahun
Moga Adik terus matang seiring dengan pertambahan usia
Walau asyik komplen, bila tahap dua ni home work jadi berganda2
KA pujuk2 Adik , itulah resepi untuk berjaya, jadi kita kena redha !
Masih berjaya kekal di tempat pertama dalam ujian sekolah pagi
Tapi jatuh sikit tempat ketiga ujian di sekolah agama petang
Adik ok aje sebab katanya masa masih panjang dan boleh terus usaha lagi 
Walau terkadang kesian dengan Adik bila dia bercerita 
Sedihnya dia bila adanya kawan2 yang sakit hati
Bila asyik2 Adik je dalam top three...
KA nasihatkan Adik supaya x ambil peduli
Sebab kita tak rugi apapun kalau orang iri hati
Malahan kita akan dapat pahala lagi.....
Kena think positive terus
Kata Adik nak jadi Kapten Navy satu hari nanti
Jadi ujian sikit2 menduga hati  dan benda2 kecik macam ni kena tolak tepi 
Dan sempat lagi Adik kata macam ini...
" Apa kata Blog Ummi tu bagi Adik yang uruskan, Ummi kan sibuk je...
 tapi Ummi kena ajar Adiklah macam mana nak buat., ok tak Ummi !"
Adik2, ada hati nak jadi blogger juga dier ni..
Apapun sempat juga buat majlis ringkas meraikan Hari Lahir Adik di rumah
Bersama2 keluarga, jiran2 & kenalan Adik 
Menjamu apa yang termampu KA sediakan 
Sambil2 niat bersedekah atas rezeki yang Allah swt kurniakan...

Jumaat yang barakah ....
Dalam sedih dan ujian yang datang bertimpa2
Ternyata Allah swt Maha Adil Maha Pengasih
Dimakbulkan antara doa2 yang KA mohon dan panjatkan sentiasa
Dipermudahkan  jua jalan penyelesaian segala masalah yang tiba
Dan dimurahkan pintu rezeki untuk anak2 jua ! ALHAMDULILLAH...
Sangat2 bersyukur....
Bersyukur dalam menerima segala ketentuan dan pemberian Allah swt
Yang baik mahupun sebaliknya
Dengan hati yang sentiasa terbuka dan ikhlas ..
Dan doa terus tanpa putus !
Kerana Allah swt tahu apa yag terbaik untuk kita.....

… ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ … (60)
“Berdoalah kalian kepada-Ku, niscaya Aku kabulkan permintaan kalian…” 
(Qs. Ghaafir [40]: 60)

Macam nilah jadinya kalau lama tak menulis N3 dan bercerita
Cerita pendek boleh jadi panjang berjela ...
Apapun...........Salam Sayang buat semua yer ! 
(Walau terperasan Follower dah banyak hilang he3)
IKHLAS,
KESUMA ANGSANA 




22 comments:

Ira said...

Assalamualaikum KA..
Lama x drop komen disini..
Takziah buat KA & family..
Semoga arwah ditempatkan dikalangan org2 beramal soleh.. beruntungnya, pergi di hari jumaat..
Semoga terus berjaya adik.. :)
Hebat tu kapten navy..

Qhaifa Nur said...

Takziah bt KA sekeluarga...
Hepi besday buat adik...minat jd blogger ya

idzwa kamaruddin said...

Salam takziah buat KA sekeluarga..sebak pulak baca.

orked violet @ SYA said...

salam takziah KA

sya pon dah lame sebenar nye x update. 2-3 menjak ni baru nak rajin balik.

moga allah permudah kan urusan kita. aminn

aryan azra said...

Assalam KA, terima kasih singgah di blig saya, tak apa saya faham kesibukan KA.

Salam takziah untuk KA sekeluarga, moga arwah ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman dan beramal soleh

sampaikan salam buat adik selamat hari lahir, moga cemerlang dunia dan akhirat. moga tercapai cita-cita nak jadi captain navy ye.

haa tak lama jadi pengganti ummi pulak ye, jadi blogger, comel je adik ni ha.

follower tu memang saya pun hilang KA, bukan sebab lama tak berblog rasanya, kebanyakkan blogger memang hilang follower, mungkin yang tidak aktif tu dibersijkan agaknya..hehehe

Kayu Manis said...

Assalamualaikum KA knor masih merindui mu tau...hihi

Inna lillah hiwa inna ilai hi raji'un
Semoga ayah mertua ditmpatkn dlm kalagan org yg soleh...amin

Lama tk dgr cerita buah hati KA tu...makin bijak ye...lantaklah org nak sakit hati dik...depa sakit hati pulun belajq elok2,depa juga yg untungkn...sakit hti pasal ilmu tak pe...tapi kena usahalah..ye dakkk

MaMa Rey said...

assalam..salam sayang jg buat KA..maaf KA lama x bertandang kesini..

moga dipermudahkan segala urusan ya KA

Acik Erna said...

salam Takziah KA
Happy birthday juga buat adik

paridah said...

SALAM TAKZIAH KA..SEMOGA ALLAHYARHAMM FIL KA DICUCURI RAHMAT ROHNYA...HAPPY BIRTHDAY ADIK...SUKADUKA KITA SILIHGANTI TIBANYA...SABAR YA...

babYpose said...

Assalamualaikum KA, salam takziah, welcone back dear. Moga dipermudahkan urusan..inshaAllah

adzairdawati makdara said...

Assalam.. Moga KA dan keluarga tabah menghadapi ujian yang maha berat ini.. semoga rohnya diletakkan dikalangan org org yang beriman .. Al fatihah

Siti Fatimah said...

salam takziah buat KA sekeluarga..
Happy Birthday adik.. comel selalu yer

suka suka said...

Takzia KA.. kita sama2 kehilangan orang yg disayangi.. Allah lebih menyayangi mereka... pengakhiran di dunia sudah tiba buat mereka.. alfatihah

Kira Sakura said...

Takziah KA dan keluarga. Moga arwah ditempatkan bersama para solehin.

dan selamat hari lahir adik, moga berjaya dunia dan akhirat amin

Shaiful Zaidi said...

Salam..
takziah
Happy birthday buat Adik

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Innalillahiwainnailaihirojiunnn... salam takziah buat KA sekeluarga. semoga Allah mengampunkan dosa2 arwah.. sy pasti hari pemergiannya di hari Jumaat yg mulia tentunya arwah seorang yg beramal soleh.

happy birthday jua buat anaknda KA ya.

Kakzakie Purvit said...

KA cuba bagi adik buat entri sekali aje
Then KA pusblishlah
Teringin juga kakak nak tengok apa entri adik agaknya:)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Takziah buat KA sekeluarga.
Happy Birthday Adik. Semoga sentiasa diberkati Allah SWT.

Mummydearie said...

Selagi KA mampu menulis, selagi itulah saya ada aje di sini. Cuma itulah, lately ni saya sendiri diserang penyakit M bertimpa-timpa sampai tergendala segalanya.

Alfatihah buat arwah ayah mertua KA. Semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.

Selamat ulangtahun ke 10 buat Adik juga. Anak-anak makin membesarkan, KA tanpa kita sedar. Dulu sebesar ibu jari sekarang ni tinggi kita pun dah dicapainya ^_^

Boleh aje kalau Adik nak belajar jadi blogger, buat part time kat blog umminya.. Adik kan pandai berceloteh juga :)

hainom OKje said...

Salam Takziah buat KA sekeluarga atas pemergian arwah ayahanda.

Hepy Bezday untuk adik , moga jadi anak solehah dan sentiasa menjadi kebanggaan keluarga. Aunty tumpang bangga jadiklah adik hihi...

blasahje said...

salam takziah, bersabar dan redha lah dengan pemergian arwah...

utk anak tu, jangan dilayan kerenah orang dengki dan iri hati... nak jadi navy, dugaan ni kira kecik je... dah jadi navy nanti lagi macam macam ujian nak kena tempuh... so utk adik, tabah dan usaha gigih lagi...

dah berminat jadi blogger ye dia? ^_^

eita said...

alfatihah untuk arwah ayah..moga roh nyer di tempat kan bersama dengan hamba Allah yang soleh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...