Tabung Masa Depan ...

Friday, September 30, 2016

Cara Buat Tahi Bintang Gaya Adik !

Malam semalam sebelum mula buat homework sekolah
Sempat lagi Adik duduk menyusun kertas2 ni
Bila KA tanya  "Apa kejadah benda alah ni ?"
Laju je Adik jawab : Kertas ni boleh jadi bintang tau Ummi !
KA jawab balik :  Apa dier  Adik , Tahi Bintang ?
Adik :  Ishhh Ummi  ni, jadi Bintang lah.... boleh jadi hiasan, meh sini Adik tunjukkan !

Ini ada beberapa jenis kertas khas untuk buat bintang tu, macam2 ada, kata Adik..
Tapi kena belilah...

Adik : Lepas tu Ummi kena lipat macam ni ha !

 Adik : Lipat lagi sampai kecil dan membentuk bintang !

Adik :  Nah, hasilnya nanti jadi macam ni !

Adik : Lepas tu, Ummi masukkan dalam botol hiasan macam ni, ikatlah tali ke reben ke...
kalau banyak bintang2 ni lagi cantiklah 

KA : Wah cantiknya Adik ! Susah jugak nak buat ni
Adik :  Senang ajelah, tapi kita kena kreatiflah Ummi !
KA : Eeee.. Payah lah nak buat, tak jadi pun... 
Adik : Bukan payah tapi Ummi yang tak pandai buat ! He3
KA :  Tak jadilah dik......Tapi cantiklah yang Adik buat ni
Adik :  Mestilah.... Ummi nak ke, nanti Adik siap buat satu botol ni Adik bagi Ummi, 
letak hiasan kat tempat kerja Ummi, mesti cantik !
KA ;  Ok, ok,  terima kasih Adik, tapi homework kena siapkan dulu yer !
Adik :  Yelah... !

( Maaf hanya sempat publish N3, ada masa free KA singgah semula nanti !)

7 comments:

Ira said...

Cantik.. dulu2 selalu jugak buat bintang ni.. potong2 kertas.. skg ni ada kertas khas ye.. hehe..

paridah said...

WAH KREATIFNYA ADIK RAJIN BERKARYA

Petak Bunga said...

dulu masa budak2 dulu buat letak dlm botol

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Pandai adik. Nanti siap adik nak bagi Umi.

Gee Lion said...

oh my feveret waktu kecil dulu.
but by time, saya pon dah lupa nak buat benda macam ni.
cute kan? ^_^

Mummydearie said...

Untuk aunty yang keras tangan macam ni, tutorial kena penuh ya, Adik! Kalau tidak, terkial-kial aunty nak buat (tahi) bintang ni. Tapi yang ummi dok depan mata belajar tu pun tak lepas, inikan pulak aunty yang membaca entri ni aje.

Tapi memang cantiklah bintang-bintang Adik ni. Memang kreatiflah, tak macam aunty ni.

Dik, kalau free tolong buat sebotol untuk Aunty juga yerk ~_^

aryan azra said...

cantik tu bintang2 adik..acik dulu masa kecik2 rajin juga buat bintang nih, buat dengan plastik balut buku tu memang cantik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...